Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: touwhalster versus bit

Re: touwhalster versus bit

Ik heb de laatste tijd wat strubbelingen met Gerrit. Dat heet, thuis en op de manege doet hij alles braaf (en ook gewoon vrolijk en lief) en onderweg is het een enorme etterbak, omkeren en alleen maar hard willen, vierkant ipv rond en nog meer.. toen ging ik even bedenken wat het verschil was tussen thuis - manege vs. weg en dat was het hoofdstel. Dus vandaag maar 's zonder hoofdstel geprobeerd. Ik had eigenlijk niet de bedoeling om te gaan rijden (ik dacht, zie wel hoever ik kom) en toen ben ik er eigenlijk de hele weg op blijven zitten. (alleen laatste stukje niet, dat is zonder fietspad, dus kan ik minder veilig ors doen als het nodig zou zijn). Ik ben ook gewoon in galop het viaduct ed op gegaan en hij kon opeens gewoon draven ipv alleen maar galopperen. Hij reageerde ook veel meer op mijn houding en licht de rein omhoog houden (veel meer relaxed)....waarschijnlijk ligt het dus deels aan mij (ik ben misschien rustiger zonder bit ), maar hij flipt ook gewoon met bit! Ik ga dit gewoon nog een paar keer proberen en dan ga ik er, denk ik, achter komen dat wij gewoon een betere combinatie zijn excl. bit (hij is wel redelijk bomproof, dus daarom durfde ik het wel aan...)

sorry..wou ik even toevoegen gaf wel lekker gevoel na vandaag
    Time is precious, so enjoy what you have right this moment!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

mijn paard heeft nog niet zo vaak met bit gelopen en hij vind het ook maar niks... Ik ben eerder stuurloos met bit dan met halster.
    Ik rij lekker buiten met halster en het is echt maar net wat je gewend bent... sommige mensen kunnen zich idd niet voorstellen dat het veilig is...
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    mijn paard heeft nog niet zo vaak met bit gelopen en hij vind het ook maar niks... Ik ben eerder stuurloos met bit dan met halster.
    Hier hetzelfde verhaal, met bit is Kate alleen maar bezig met het bit en probeert vanalles om het ding eruit te krijgen. Ze is totaal niet met mij, haar voeten of omgeving bezig, persoonlijk vind ik dat een enger idee als rijden op een halstertje waarmee ze wel op mij let.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid LekkerDier's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Valt me op dat er best wat mensen slechte of 'minder goede' ervaringen hebben met het rijden op een bit.
    Zijn er ook mensen die minder goede ervaringen hebben met het touwhalster?

Groetjes Liek

Ik denk dat het ook wel scheelt dat je zelf veel meer rust geeft met het touwhalster, omdat je zelf weet wat je kunt doen (lichamelijk) om 'm te laten stoppen, en je ook nog een paar fases hebt bij het paard om 'm te laten stoppen (rein omhoog en ors). Het helpt mij heel erg dat ik de reins los kan laten en 'm gewoon kan vertrouwen..met teugels ben je geneigd veel eerder allebei de teugels op te nemen en druk te zetten in een schrikreactie

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Voor ons is het vooralsnog redelijk simpel:
    Bruut komt in verzet als hij een bit in zijn mond heeft.. Verzet betekent spanning. spanning betekent RB, RB betekent niet rijden... simpel dus.. met bit=niet rijden!

hihi mee eens!!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door LekkerDier
    Valt me op dat er best wat mensen slechte of 'minder goede' ervaringen hebben met het rijden op een bit.
    Zijn er ook mensen die minder goede ervaringen hebben met het touwhalster?

Groetjes Liek
    Niet echt rijden, maar met mijn pony's werk ik veel aan de lange teugel, dus met twee teugels achter ze lopend en doe dan dressuuroefeningen. Met bit gaat het wel redelijk, maar ik mis toch het laatste restje ontspanning en op de moeilijke zijde zet Sjors zich er bijvoorbeeld nog wel eens op vast. Met touwhalster langeteugelen leverde me echter nog veel meer problemen op! Het touwhalster dat verder erg goed is, schoof voortdurend over het hoofd, stond het niet toe om duidelijk afzonderlijke ]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]

Ik vind het stalhalster super werken. Het is natuurlijk, vooral met neusbontje wel het allerzachtst inwerkende stuurmiddel, maar de pony's accepteren bij het langeteugelen die hele zachte hulpe 10x zo goed als scherper inwerkende optomingen, waaronder ook het touwhalster en het bit vallen.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Hmmm, Tamara heeft eigenlijk nog niet echt een bit in gehad, maar ze reageert super op het touwhalster dus zie ik het nut er ook niet zo van in op dit moment

Met het lange lijnen werk waar Xyzutu2 het (denk ik) over heeft, moet ik zeggen dat ze op een touwhalster ook super reageert. Op een stalhalster ook, maar ik vind het prettiger 'werken' met een touwhalster omdat ze dat gewend is en omdat ze die met Parelli-en ook altijd om heeft. Doe er ook wel een bontje om hoor, maar zij is ingereden met touwhalster dus snapt het principe gewoon. Links en rechts hulpen geven is ook geen probleem dus het is denk ik heel persoonlijk. Wat werkt voor jou en je paard...

Sorry, geen minder goede ervaringen met touwhalster dus
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten