Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: touwhalster versus bit

Actief Forumlid LekkerDier's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

touwhalster versus bit

Hoe sterk werkt een touwhalster met rijden versus een bit?
    Ik heb nog nooit met een touwhalster gereden, maar ik ben bang dat als hij er van door gaat, ik hem niet kan houden. Vandaar mijn vraag.

Groetjes,

Liek

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Re: touwhalster versus bit

ik ken het wel... bij mij zit het probleem vooral tussen mij oren.
    maar je gebruikt bij parelli niet twee teugels als rem zoals je geleerd hebt bij het bit.
    je gebruikt latersal flexion. (inbuigen van het hoofd naar je been toe als je er opzit) dit oefen je natuurlijk eerst op de grond. dan alleen in stap en dan in draf etc.
    Maar ik denk dat het belangrijk is dat eerst alle games er goed in zitten (voor de veiligheid en leiderschap) voor je er ook echt op gaat.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Het idee dat je een bit in hebt om je paard te stoppen, mag je beter meteen loslaten. Want dáárvoor is een bit niet. Evenals kracht gebruiken op de neus door een touwhalster.

Je begint met de 7 games om je paard responsive te maken op lichte hulpen. DÃ*n (eind level1) ga je pas op je paard zitten om te kijken of deze hulpen ook werken als je erop zit. Zo niet; dan ga je er weer aan werken vanaf de grond.

Is je paard responsive op je hulpen, is het rijden met een touwhalster niet moeilijk meer. Je hebt ondertussen ook een aantal technieken (lees: savvy´s) geleerd om je paard tot stilstand te krijgen, mocht je in een o-no situatie belanden.

It take the time it takes..

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Het idee dat je een bit in hebt om je paard te stoppen, mag je beter meteen loslaten. Want dáárvoor is een bit niet. Evenals kracht gebruiken op de neus door een touwhalster.
    Dit punt begrijp ik volkomen, maar als je op hol gaat, ga je... en dan ga je vanzelf wel iets proberen om hem te stoppen...

Je hebt ondertussen ook een aantal technieken (lees: savvy´s) geleerd om je paard tot stilstand te krijgen, mocht je in een o-no situatie belanden.
    dus in een noodgeval ben je met deze technieken nooit remloos?

Wat je vooral gaat leren, is dat je eraf gaat vóórdat ie werkelijk op hol slaat. Je hebt de mogelijkheid om eerder te reageren (dan doe je de ors, springt eraf en keert je paard), vóórdat ie helemaal rem/stuurloos is.

Bovendien werk je eraan om je paard leftbrained te maken EN te houden. Gaat er onderweg iets mis, raakt je paard rightbrained, dan gebeurt dat in een aantal fasen. Je ziet/voelt dit aankomen en gaat meteen op de grond aan het werk om je paard weer leftbrained te krijgen.

Blijf je erop zitten, en laat je je paard flippen, dan kun je hem (waarschijnlijk) niet meer remmen met een touwhalster, maar dat kon je met een bit ook niet. Een bit is een vals gevoel van veiligheid, en je doet er je paard ongelovelijk veel pijn mee, als je het verkeerd gebruikt.

De truc is dus; LEES je paard, en zorg dat je de problemen vóór bent, dat geld voor alle soorten optomingen.

Dit punt begrijp ik volkomen, maar als je op hol gaat, ga je... en dan ga je vanzelf wel iets proberen om hem te stoppen...
    als je echt op hol gaat. heb je helemaal niets aan wat voor bit dan ook *sprak zij helaas uit ervaring*

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ook uit ervaring kan het daar helemaal mee eens zijn
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Helemaal 100% eens met Trea
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik ben een poos terug ook op hol gegaan met Fenna, mijn eigen schuld hoor ik heb er ook veel van geleerd

Zelf bleef ik volledig kalm, dacht alleen; 'hey de rem (ors)doet het niet' Ik ben toen naar voren gaan hangen en heb haar halster gepakt, zo werkte de ors wel... Gelijk eraf en games spelen tot ze weer LB was.

Gelukkig was het allemaal niet dramatisch, ze ging ook niet hard maakte alleen haar nek wel sterk, maar dit was voor Fenna 'op hol'
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid Judith's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    41

Ik heb ook het gevoel dan Hadija veel beter reageerd op het halster. De eerste paar keer heb ik haar met hoofdstel gereden, en nog een paar keer met halster over het hoofdstel. Toen merkte ik dat ze veel beter reageerd op halster, dus hoofdstel maar thuis gelaten. . wel heb ik vanaf de grond ORS vaak geoefend en toen in de bak ors geoefend in de verschillende gangen.
    [url=http://www.TickerFactory.com/]

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Vraag me eigenlijk ineens af waarom ik mijn bovenstaande stukje schreef... Volgens mij niet van toevoegende waarde
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik kan je gevoel wel voorstellen hoor, maar als je al de verhalen hier op het forum leest dan begrijp je wel hoe het zit, en dan nog uitvoeren!

p.s zover ben ik ook nog niet hoor, ik rij ook nog ben 'normal' hoofdstel....
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Ik las net een stukje over een cross rope bridle, ook wel het verbeterde touwhalster genoemd.
    Zou je hiermee meer te vertellen hebben dan een gewoon touwhalster? Of is de werking hiervan niet optimaal?
    Wie heeft hier ervaring mee?

groetjes Liek

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Tja.. ik vind het CRB niet geweldig... vind het nogal een gedoe...
    En als je het stukje 'te vertellen hebben' los gelaten hebt... voegt het werkelijk ook niets toe aan wat je met een gewoon touwhalster kan.. VIND IK DAN..

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik vind het zelfs veel lastiger om goed mee te kunnen rijden dan met het touwhalster! Bedenk eens hoe het voelt voor je paard als je beide teugels aanneemt bijvoorbeeld voor de back-up. Nou, ik kon me heel goed voorstellen dat Borus toen besloot om met grof geweld de teugels uit mn handen te trekken. Hij wist niet wat hij ermee aan moest, terwijl hij destijds al vrij licht was in de achterwaards op een halster.

Ik ben het met Nienke eens, het voegt niets toe en het is inderdaad nogal een gedoe
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten