Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 33

Topic: Yo-yo game

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Re: Yo-yo game

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Ik zie het in het touw happen eerder als dat hij wat met het touw wil spelen. Paarden die in touwen happen happen meestal overal in waar ze in kunnen happen.
    Dus met het touw spelen straf je wel af met een fase 4? (En net noemde je het nog right brained behaviour.)

Maar dat vind ik op zn zachts gezegd niet zo aardig. Als je wilt dat je paard met je gaat 'spelen' , het leuk met je heeft, dan is het weinig bevordelijk om speelsigheid af te straffen.
    Ik heb dit nooit right brain behavior genoemd, ik heb gezegd dat je eens zou moeten kijken naar dvd 3 hoofdstuk 1 "right brain behavior" das den titel van dit hoofdstuk

Een horseman moet strikt zijn (staat ook ergens in de boekjes) dus als het paard iets doet wat hij niet moet doen moet je hem dat duidelijk maken, als je met fase 1 zou beginnen, dan heeft hij al lang in het touw gehapt voor je aan fase 4 zit. Maar ja, zo doe ik het, het is effectief. Niemand hoeft het van mij deze manier te doen. Mocht al het geen hierboven niet werken, kan je het altijd eens overwegen
    Horses and Live, It's all the same to me...

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

De vraag is gesteld in het parelli stukje van het forum... Het is absoluut on-parelli om in dit geval fase 4 te geven... Ik ben het volledig eens met skey, pais en trea... Jarno 'jouw manier' zoals je zelf zegt, hoort niet in het parelli hoekje thuis... Als TS het op wil lossen op een niet-parelli manier had ze de vraag wel in het overige deel van het forum gesteld....

ik heb gezegd dat je eens zou moeten kijken naar dvd 3 hoofdstuk 1 "right brain behavior" das den titel van dit hoofdstuk
    Sorry Jarno, maar vind het zeer typerend dat je dit stukje aanhaalt, van deze dvd. Dit is nou het enigste stuk, waarvan, toen ik het zag, ik eigenlijk wilde stoppen met Parelli. Ik zou nooit op zo´n manier reageren - mits het echt niet anders kan, en alle andere arrows geen effect geven - en ik zou het al helemaal niet als advies/voorbeeld noemen naar iemand die nèt begonnen is met Parelli, en tegen het een relatief klein en gemakkelijk oplosbaar probleem aanloopt!

Het bijten/knabbelen op dingen is een uiting van onzekerheid. Dat ga je niet te lijf met een fase 4 (als je wilt dat je paard ooit nog graag bij jou is tenminste), maar los je op door friendly, en uitgebreid belonen als er ook maar een half stapje vooruitgang is.

Over een good horseman gesproken.. als je ooit in de planning hebt om dit te worden, leer dan eerst om een paard te lezen, en je af te vragen wÃ*t voor vraag hij stelt, voor je tegen hem "schreeuwt" met je fase 4

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Ik heb dit nooit right brain behavior genoemd, ik heb gezegd dat je eens zou moeten kijken naar dvd 3 hoofdstuk 1 "right brain behavior" das den titel van dit hoofdstuk
    Je zegt dat Linda vertelt dat je een fase4 onmiddelijk mag toepassen, wat slaat op een right brained paard. Ik veronderstel dan dat je het onderwerp verwant vindt aan het probleem van de toppic starter. Waarom quote je uit de dvd als je vindt dat het probleem niet relevant is aan de instructies van de dvd?

Een horseman moet strikt zijn (staat ook ergens in de boekjes) dus als het paard iets doet wat hij niet moet doen moet je hem dat duidelijk maken, als je met fase 1 zou beginnen, dan heeft hij al lang in het touw gehapt voor je aan fase 4 zit.
    Afstraffen dus. Waarom zouden we dan eigenlijk nog Parelli doen?

Parelli zegt zelf dat je paard eerst de fout moet begaan, voordat je hem kan vertellen dat het geen goede keuze is geweest, *behalve* wanneer de situatie gevaarlijk kan zijn (bodyblocks). Maar vind je het echt belangerijk dat je dit gedrag (in touw happen) direct afkapt? Ik vind het persoonlijk geen probleem wanneer hij het leuk vind in het touw te happen.

Ik vind het wél een probleem wanneer hij in het touw hapt omdat hij eigenlijk niet zo goed weet of hij naar je toe wilt komen. In dat geval neem ik liever de oorzaak weg, en kan het happen in het touw me niet zo boeien..

Maar ja, zo doe ik het, het is effectief.
    Dat kan heel goed, maar een toppicstarter post in een parelli-subforum en verwacht parelli antwoorden. Zet dan geen beginnende parelli'ers op een verkeerd spoor door je eigen input als Parelli-verantwoord advies te verkondigen.

EDIT sorry had trea's en nienke's stuk niet gelezen voor het posten (blijkbaar doe ik te lang over het typen ). Dus beetje dubbel allemaal
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Jarno: Stop.
    Dank.

May the horse be with you!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Een paard wil in eerste instantie veiligheid en comfort om te overleven. Het is dus belangrijk vertrouwen en duidelijkheid te geven aan het paard, dit gebeurd door friendly en rust in je uitstraling. Iets heel anders dan onmiddelijk fase 4 geven om iets af te straffen.
    Fenna deed precies hetzelfde als het paardje van de TS en Skey, uit onzekerheid. Ik negeerde het altijd tenzij ze het in mij wilde doen, dan blockte ik zonder haar aan te kijken. SInds we met PNH zijn begonnen doet ze het zelden meer, het vertrouwen is vele malen beter tussen ons.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid LekkerDier's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Wow wat een reacties!

Even voor alle duidelijkheid.
    De Yo-yo game doet hij verder uitstekend!
    Achteruit gaat alles perfect, hij blijft ook staan zolang ik dat wil, maar hij gaat met het touw spelen en als hij terug moet komen, komt hij dus met een touw in zijn mond
    Door het touw heen en weer te zwiepen word het alleen nog maar leuker om het touw te pakken. Hij is dus absoluut niet onzeker!
    Hij is ook heel braaf, alleen volgens mij is het niet de bedoeling dat hij met het touw in zijn mond terug komt!

Als hij de yo-yogame prima doet, en hij komt terug naar je op een lichte fase: prima. Al had hij 2 touwen en een stick in zijn mond, wat geeft dat?

Of zie ik het nu verkeerd?

May the horse be with you!

Whoeoeoehaha zeg dat dan!!
    What´s the problem?? Een apporterend paard?

In de nieuwe level 2 zegt Linda, dat je zulke eigenschappen moet koesteren.. je weet nooit waar en wanneer ze nog eens van pas komen

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Idd maar eens kijken of we op de hondenclub terecht kunnen voor een aporteercursus
    Misschien kan hij later verder als speurpaard of blindgeleidepaard

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ik ben een beetje boel ziek dus loop her en der achter met lezen en posten, maar hier had ik dus meteen op moeten reageren omdat ik namelijk precies dezelfde ervaring heb

Van dag 1 dat we de yoyo geintroduceerd hadden heeft Amon besloten dat het de meest irritante game is in het spel. Die achterlijke clip die tegen je kin op zwiepert als je naar achteren moet en als je dat nog niet op een fase 1 doet r . Dus wholla, wat doe je als slim paard, je hapt en graait wat in het touw, neemt die clip tussen je tanden en....je bent klaar voor de yoyo game
    Hij doet dit alleen bij de yoyo, hij gaat evengoed nu op fase 1 naar achteren, ook at liberty dus ik zou zeggen what the hack, hij doet het toch netjes, hij lost alleen een irritant probleem voor zichzelf op, n.l. een clip die irri is.
    Ik heb het hem niet afgestraft, vervelender was geweest als hij daarbij dus niet naar achteren ging, maar dat was totaal geen probleem.
    Kijk we hebben sinds kort wel het volgende euvel want mijn paard kan denken hehe , als je schud met een touw dan ga je naar achteren, werkt dat ook omgekeerd, als een paard schud met een touw, wijkt dan dat tweebenige mens ook naar achteren.
    Hellup ik wordt geyoyo't door mijn paard

Wat ik hierbij wil zeggen, kijk of iets werkelijk een probleem is, Parelli is ook harmony, samenwerking, een compromis sluiten. Hij heeft zelf ooit een oplossing voor zijn probleem aangedragen, wie ben ik om te zeggen...hooo dat is niet volgens het boekje dat mag niet. Initatief afstraffen. Nee, de hele oefening wordt niet gestoord door zijn aktie dus zie het nut van afstraffen ook niet in. Nee ik lach er hartelijk om, en knuffel hem nog eens extra, slim paard

Als ondersteuning en pleit voor paarden die probleemoplossend denken hier een aantal foto's van vorig jaar mei, Amon en zijn clip. Het hadden net zo goed foto's van nu kunnen zijn, want hij doet het nog steeds
    Men hapt en graait wat in het touw...

Zo hebbes....we kunnen hoor..kom maar op met die yoyo

'Zo ver genoeg?

Braaf slim paard
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

o en naar Jarno toe, zeker nu was ik wel geirriteerd door je antwoorden, immers we willen werken naar een goede band en communicatie naar paarden toe. Fase 4 is je laatste fase en die geef je niet zomaar, en zeker niet bij dit soort situatie's, ik ben blij dat de anderen je antwoorden gerelativeerd hebben, want ik bezit dus zelf zo'n paard die dit gedrag vertoont en als ik als beginneling jouw advies had opgevolgt was dat zeer zeker mijn relatie met Amon niet ten goede gekomen.
    Sterker nog, ik voel me nu pas, na bijna een jaar dag in dag uit geparelliet te hebben, in de situatie dat ik iemand advies kan gaan geven in sommige situatie's, en dan nog alleen in Level 1
    Dit is geen aanval, want wil je enthousiasme niet temperen, maar zou toch graag zien dat je w.b. het Parelli gebeuren iets meer nadenkt alvorens je iemand van advies voorziet.
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Bedankt voor de reacties!

Brenda; fijn om te horen dat jou beesie ook zo doet. Het is inderdaad misschien wel slim van onze paarden om het touw maar zelf vast te houden ipv een klip tegen de kin te krijgen.
    Dan laat ik het maar zo en zal er geen brul meer voor geven... anders ben ik namelijk ook bang dat hij het spelletje over een tijdje niet meer leuk vind en het gaat juist zo goed!

Groetjes Liek

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik zat vanmoregn nog wat na te denken over dit topic en moest ineens denken aan de 2e dvd in het nieuwe L2 pakket. Het stukje waarin 2 ruinen (Dusty en Allure)met elkaar de games spelen.
    Volgens mij is dat een beetje hetzelfde idee als dit. Het ene paard daagt een beetje uit en probeert om de ander van zijn plek te laten komen. Het paard wat het langst de ander negeert en/of op zijn plek blijft staan wint dit.

et kan dus best zijn dat jouw paard het spel van de Yo-Yo inziet en een beetje gaat uitdagen. Het is dan aan jou om er niet op in te gaan en rustig je ding af te maken. Laat je niet uit de tent lokken
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Vandaag weer de Yo-yo game gedaan.
    Heb het gedrag genegeerd. Bij de tweede keer liet hij het touw halverwege los en kwam dus zonder touw in zijn mond terug, wat zelden gebeurt!
    Was dit toeval? Ben benieuw hoe hij het morgen doet!

Bladwijzers

Forum Rechten