Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Belonen met voer

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Belonen met voer

    Tot nu toe heb ik het altijd vermeden om Atli te belonen met voer. Het stond me tegen, het voelt ergens als omkopen ofzo. Ook was ik bang voor een opdringerig, schooiend paard. Nu kan ik rustig eten naast Atli, zonder dat hij me lastig valt. En dat wil ik graag zo houden.

    Maar... Atli is nogal moeilijk te motiveren. Hij staat liever stil dan dat hij zichzelf moe maakt. En ik wil nou graag wat meer actie, en wat meer enthousiasme. En ik heb zo'n vermoeden dat hij voor eten harder z'n best zal doen dan voor rust of aaien. Dus ik wil toch maar eens voerbeloningen gaan introduceren, in de hoop dat hij het dan ook weer wat leuker gaat vinden om wat voor me te doen.

    Zijn er hier mensen die daar al ervaring mee hebben?
    Kreeg je geen opdringerig paard daarvan?
    En geef je dan elke keer voer, of alleen als je paard iets echt uitzonderlijk goed heeft gedaan?

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Belonen met voer

    Ik geef rijkelijk voerbeloningen Marja, en eigenlijk al vanaf het begin dat ik met PNH bezig ben. Danny raakt echt extra gemotiveerd als ze af en toe wat lekkers krijgt.

    In het begin, bij iets nieuws, geef ik iets bij elke geslaagde poging, later bouw ik dat weer af en krijgt ze na elke paar oefeningen iets. Maar bij iets nieuws aanleren zorgt het ervoor dat het kwartje net wat sneller valt.

    Ze is er niet opdringerig van geworden, ze weet dat er eerst iets gedaan moet worden voordat er weer iets haar kant op komt . Ik maak er dus graag gebruik van, en het wérkt.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Belonen met voer

    JAAA ik ben helemaal enthousiast over voerbelonen. In het begin ging het moeizaam - opdringerig, hebberig, overgemotiveerd paard. Onze verhouding stond weer ter discussie en hij begon wat te bijten. Maar sinds hij weet dat hij niet beloond krijgt wanneer ik niets vraag, en geen voer krijgt wanneer het niet aangekondigd wordt met stem, gaat het een stuk beter.

    Ik merk dat Borus véél meer plesier beleeft in het grondwerken. Hij raakt weer een stuk meer op me gericht en is heerlijk snappy geworden. Ik denk dat ik nog wel wat te veel beloon met voer, en moet dit weer wat gaan afbouwen.

    Gisteren was het echt leuk. Voor het eerst was Borus helemaal enthousiast @liberty. Met een gekromde hals en woest met zn manen wapperend gingen alle 7 games beter dan ooit. Super snappy (beetje tè soms) Dit was een paar weken geleden echt ondenkbaar en elke keer verbaas ik me weer hoe snel we vooruit zijn gegaan sinds ik voor Borus een goede motivatie heb gevonden.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Belonen met voer

    @Pais: Goed om te horen dat voer zo'n goede motivatie voor Borus is en dat hij veel snappier is geworden! Dat is nou precies waar ik naar op zoek ben.
    Maar wat ik me nog afvraag: je zegt dat hij weet dat hij voer krijgt als je dat met je stem aankondigt. Hoe doe je dat precies?

  5. #5
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Belonen met voer

    Ik wil niet dat hij eten verwacht wanneer ik met mn hand richting mn jaszak ga, of dat hij bij elke goed uitgevoerde oefening eten verwacht en zich opdringt (what happens before what happens happens) Daarom zeg ik het woord wat ik heb gekoppeld aan voerbeloning voordat ik op een andere manier doorschemer dat er eten aankomt (zoals hand in jaszak). Hierdoor lijkt het me makkelijker om te voorkomen dat hij denkt dat hij eten krijgt bij elke keer dat ik mn hand in mn zak steek of hem naar me toe vraag.

    Het is net als clickeren eigenlijk, maar toch anders. Bij clickeren kun je ook een klik geven als beloning zonder dat er voer aankomt (Els doet het zo dacht ik) Hier heb ik mn twijfels bij. Wanneer de click (of bridge met je stem) wordt geassocieerd met eten, zou de click alleen al genoeg zijn als beloning. Zelf ben ik bang dat Borus nijdig wordt wanneer hij voer verwacht door de click, maar dit niet krijgt. Ik denk dat je hierdoor ongewenst gedrag uitlokt (bijten, in personal space komen) wat je weer moet 'afstraffen' door achteruit te yoyo'en ofzo. Hierdoor ben je eigenlijk je effect van belonen kwijt, maar wie weet werkt het wel goed bij paarden die minder zijn gesteld op die voerbeloning (want Borus kan er wat van)

    Daarom geef ik de bridge niet wanneer er geen voer komt, maar laat ik het op een andere manier weten dat het goed ging.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  6. #6
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re: Belonen met voer

    Hoi, ik werk veel met clickertraining en hierbij wordt een woordje gebruikt, "yes' in mijn geval, om aan te geven dat ere een beloning volgt. 1 van de eerste oefeningen na het introduceren van de clicker is dat je aanleert om beleefd te zijn. Ik stel voor dat je even om de volgende site gaat kijken. http://www.cremebrulee.be/inge/welkom.html
    Als mijn paard al eens druk doet dan heb ik haar ook geleerd dat wanneer ik met gekruiste armen naast haar sta. Ze even voor zich uit moet kijken.
    Als ik aan een nieuwe Parelli opdracht werk, doe ik het eerst Ã* la Parelli om ze te laten reageren op de lichaamstaal en zodra het gelukt is gebruik ik het clickeren om te bevestigen dat ze het goed gedaan heeft. Bij Ayla geeft dit een beter resultaat dan rust omdat ze meer gemotiveerd blijft.
    keep it fun!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •