Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Kan je gevoel voor paarden volledig aanleren?

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Kan je gevoel voor paarden volledig aanleren?

Als je het mij vraagt zijn er mensen die zelf met de beste training nooit een echte horseman zullen zijn.Ik heb het dan niet op het technisch vlak maar dan meer op zo van die kleine dingetjes, bv nooit agressief worden, altijd rustig blijven, alles met een lach kunnen doen, inventief zijn, snelle reacties hebben.. Kunnen jullie mij hier in volgen of denken jullie dat je iedereen die wil zomaar kunt omtoveren tot een echte horseman?
    Horses and Live, It's all the same to me...

Re: Kan je gevoel voor paarden volledig aanleren?

Ik ben het helemaal met je eens. Je kunt natuurlijk altijd wel bijleren, maar een echte horseman worden zal lang niet iedereen lukken naar mijn idee.
    Sommige mensen hebben dat gewoon niet in zich.

Aangemeld
    Jan 2006

vind ik dus ook

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

mmm, ik ben er nog niet helemaal uit.....

In jullie stelling zin zeker wat in, en ik ben het ook eens met het spreekwoord Je hebt paardenmensen en je hebt mensen met paarden.

Maar aan de andere kant denk ik dat iemand met een goede (sterke!) wil ook een heel eind kan komen. En talent is toch maar 1 van de 6 keys to succes. (Parelli)
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    En talent is toch maar 1 van de 6 keys to succes. (Parelli)
    maar zonder die 6 sleutels gaat de kluis niet open...wat je bij het één mist kan je wel deels met het ander compenseren, maar inderdaad: je hebt paardenmensen en mensen met paarden. Er staat zo'n stel met paard bij ons op stal....zucht....nou, al zouden ze nog zo hun best doen, die komen er nooit. En dan mag de reis wel het belangrijkst zijn en niet het doel, maar als ik na 5 jaar starten nog steeds met 2 winstpunten in de b zou zitten (echt waar) dan zou ik me toch eens afvragen wanneer het kwartje valt dat het héél misschien aan mij ligt, en niet aan de bodem, het paard, het weer, de jury, het paard, de tijd, het seizoen, het paard, de laarzen en ga maar door.....

Volgens Pat wel. Ben je high talented dan gaat het sneller, ben je low talented dan kan het erg lang duren... En medium talent ergens ertussenin.

De vraag is of je dat de paarden op je weg moet willen aandoen. Tot nu toe ga ik gewoon door

May the horse be with you!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

er zijn er helaas ook die non-talented zijn. En die redden het m.i. echt niet. Het level1 pakket is geen toverdoos....

Ben bang dat je gelijk hebt, Lila.

May the horse be with you!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Sinds wanneer staat talent in de 6 keys dan?

Attitude knowledge tools technique time & imagination

Als mensen niet de juiste ATTITUDE hebben om te veranderen, dan zal dat idd niet snel gebeuren. Je wordt niet beter van elke week, keer op keer hetzelfde te doen.
    Maar ook mensen zonder paarden'talent' kunnen ver komen wanneer ze er hun best voor doen, denk ik.
    Het zit hem echter niet in de hoeveelheid training, maar in je eigen houding tijdens die training. Wat wil je wel en niet zien, van je paard en vooral van jezelf? Dus ben je bereid om aan jezelf te werken?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Het zit hem echter niet in de hoeveelheid training, maar in je eigen houding tijdens die training. Wat wil je wel en niet zien, van je paard en vooral van jezelf? Dus ben je bereid om aan jezelf te werken?

Hier ga ik helemaal in mee!
    Als ik kijk wat je opnoemt Jarno: nooit agressief worden, altijd rustig blijven, alles met een lach kunnen doen etc. Dat zijn allemaal dingen waar je als mens aan kan werken. En als ik naar mezelf kijk dan kan ik eerlijk zeggen dat dit bij mij allemaal is verandert door gewoon het Parelli-programma te volgen
    Noem maar een simpel voorbeeld als ongeduldig zijn en boos worden. Dat had ik voordat ik Parelli ging doen nog best sterk in me zitten hoor. Nu heb ik engelengeduld en word ik nooit boos. Sleutelvraag is, zoals Eveline al zegt, ben je bereid om aan jezelf te werken (WIL je dit)? Zo ja, dan zal dit ook veranderen en ben je op weg om een horseman te worden. Overigens geldt dit niet alleen op paarden-gebied. Je kunt als mens je eigen gedrag kiezen. Je kunt ervoor kiezen om vrolijk te zijn, je kunt ervoor kiezen om je de hele dag ellendig te voelen. En hoe vaak doen we dit niet onbewust in plaats van bewust? Dus, als je het wil en bereid bent om vaak in de spiegel te kijken en bij te sturen...ja, dan denk ik dat iedereen een goede horseman kan worden.

En wat is de definitie van totaal geen talent hebben?

Draai de vraag eens om: waarom zou niet iedereen een goede horseman kunnen worden?

Ik vind het nogal negatief en beperkend om te denken dat niet iedereen dit kan. Doet me een beetje denken aan opmerkingen als: "Ja, maar jouw paard is zo braaf. Dat kan ik niet hoor, want mijn paard is nu eenmaal niet zo makkelijk"...ik denk liever in termen van: Als je wil kan alles, en als ik het kan, kan jij het ook

Dit is overigens geen aanval op andere denkwijzes hoor, maar dit is hoe ik het zie. En dingen die ik me daarbij afvraag...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Heb hier werkelijk niets aan toe te voegen!!! *maar wil wel even laten weten hoe ik erover denk... zie bovenstaande dus! *

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ja ik ben het ook eens met Linda en Callippo en heb er dan ook niks meer aan toe te voegen arrows zijn even op
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ik sluit me ook aan bij Evelien en Linda, al denk ik dat in de basis ten alle tijden wel gevoel voor dieren (en mensen) moet zijn. Iemand met een harteloos karakter zal dit dan ook nooit kunnen bereiken. Want dieren voelen dat perfect aan.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Maar toch.....ik heb eens een tijdje op tennis gezeten. Wilde dat heel graag, leek me geweldig. Kortom, ik was gemotiveerd, goed materiaal, goede trainer. Toch was er iets sterker in mij dat ervoor zorgde dat die mooie bal die ik links achterin bedoeld had hoog rechts uitvloog. Je kan dingen soms nog zo graag wÃ*llen, of het lukt hangt van veel factoren af en op enkele heb je géén inloed. Die mensen zijn er juist bij gebaat dat iemand tegen ze zegt: ga iets anders doen, in plaats van dat ze doormodderen en er zichzelf én hun paard mee frustreren.

Aangemeld
    Jan 2006

Uhu, ik ken mensen die geen respect hebben voor paarden, eigenlijk voor niets, ze voelen zich zodanig beter dan al de rest, dat ze zich nooit de moeite zullen doen om te denken als een paard. En ik ben er van overtuigd dat zo een karaktertrek zeer moeilijk te veranderen is. Ze willen dan wel een goede horseman zijn maar kunnen dat gewoon niet. Ken genoeg zo mensen. Nu mochten ze het echt willen dan nog denk ik dat er mensen zijn die nooit een echte horseman zullen worden. Ze zullen een hoog niveau kunnen halen, ze zullen het zeer goed kunnen doen, maar toch is er nog altijd dat verschilletje van iemand die het heeft, en iemand die het niet heeft. Dit is mijn visie

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten