Hoi,
Ik ben nieuw op het forum en heb mij netjes voorgesteld in de daarvoorbestemde topic.
Ik heb twee haflingers, een van 16 en een van bijna 3 jaar. Met de jongste ben ik begonnen met level 1, partnership. Ik heb alle tools; carrot stick, savvy string, touwhalster en leadrope. Ik heb de video bekeken met de 7 games erop, vooral de eerste 3 worden hier uitgebreid laten zien. Ook heb ik het boekje doorgenomen met de eerste 3 games erin, les 2 is dat geloof ik. Nu heb ik de eerste twee keer de oefeningen in een zandbakje gedaan van zo'n 5 bij 10 meter. Ik ben begonnen met de friendly game. Maar mevrouw blijft niet stilstaan, nee ze loopt heel de bak rond. Op dat moment ben ik dus gewoon verder gegaan met de friendly game, al lopend...als zij stopte dan stopte ik ook....om even later weer verder te gaan met de friendly game. Op een gegeven moment stond ze stil en genoot van wat ik aan het doen was. Daarna ben ik overgestapt naar game 2, the porcupine game. Hier reageerde ze ook goed op, en ook weer afwisselend friendly game erdoor gegooid. alleen naar achteren wil ze niet. Nu, aan het einde van deze sessie kwam ik tot besluit dat ik haar eigenlijk geen toestemming heb gevraagd maar gewoon maar begonnen ben. Misschien dat ze daarom eerst door heel de bak ging lopen? De tweede sessie ging een stuk beter. Ik had ier wel om toestemming gevraagd! ik kon de friendly game goed uitoefenen zonder dat zij eerst de hele bak ging rondsnuffelen (fijn hoor!). Ook de porcupine game ging goed, alleen naar achteren niet. Aan het einde was ze het geloof ik een beetje zat en dan draait ze haar kont naar me toe. Tja, dan ben ik niks meer....en weer loopt ze door heel de bak. Ik weet niet zo goed wat ik hier aan moet doen...heeft iemand tips?
Vandaag ben ik naar de rijbak gegaan, een heel stuk groter weliswaar. Ook weer hier geen toestemming aan haar gevraagd (stom stom). En weer gaat ze heel de bak door. Ze draait haar kont naar me toe en schopt zo naar achteren met haar benen. Ik schrok me rot, dat had ze tot nu toe niet gedaan. Ik was gelijk onzeker en voor de rest bakte ik er niets meer van. Ze bleef rond lopen in de bak met mij er achteraan. Dit spelletje heete 'wie is de baas', drie maal raden wie dat was? Ik baal daar goed van, en zeker omdat ik het zelf heb laten gebeuren.
Nu wil ik graag weten of er iemand is die goeie bruikbare tips voor mij heeft. en ik zou wel wat ervaringen kunnen gebruiken. Hoe hebben jullie de eerste 3 games aangepakt. ga je eerst in de bak observeren, hoe vragen jullie om toestemming, welk formaat bak gebruiken jullie etc etc.
Wel een superlange tekst....maar hoop op goeie bruikbare reacties.
Groetjes
Bladwijzers