Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: [L1] friendly game

[L1] friendly game

Hoi,
    Ik ben nieuw op het forum en heb mij netjes voorgesteld in de daarvoorbestemde topic.
    Ik heb twee haflingers, een van 16 en een van bijna 3 jaar. Met de jongste ben ik begonnen met level 1, partnership. Ik heb alle tools; carrot stick, savvy string, touwhalster en leadrope. Ik heb de video bekeken met de 7 games erop, vooral de eerste 3 worden hier uitgebreid laten zien. Ook heb ik het boekje doorgenomen met de eerste 3 games erin, les 2 is dat geloof ik. Nu heb ik de eerste twee keer de oefeningen in een zandbakje gedaan van zo'n 5 bij 10 meter. Ik ben begonnen met de friendly game. Maar mevrouw blijft niet stilstaan, nee ze loopt heel de bak rond. Op dat moment ben ik dus gewoon verder gegaan met de friendly game, al lopend...als zij stopte dan stopte ik ook....om even later weer verder te gaan met de friendly game. Op een gegeven moment stond ze stil en genoot van wat ik aan het doen was. Daarna ben ik overgestapt naar game 2, the porcupine game. Hier reageerde ze ook goed op, en ook weer afwisselend friendly game erdoor gegooid. alleen naar achteren wil ze niet. Nu, aan het einde van deze sessie kwam ik tot besluit dat ik haar eigenlijk geen toestemming heb gevraagd maar gewoon maar begonnen ben. Misschien dat ze daarom eerst door heel de bak ging lopen? De tweede sessie ging een stuk beter. Ik had ier wel om toestemming gevraagd! ik kon de friendly game goed uitoefenen zonder dat zij eerst de hele bak ging rondsnuffelen (fijn hoor!). Ook de porcupine game ging goed, alleen naar achteren niet. Aan het einde was ze het geloof ik een beetje zat en dan draait ze haar kont naar me toe. Tja, dan ben ik niks meer....en weer loopt ze door heel de bak. Ik weet niet zo goed wat ik hier aan moet doen...heeft iemand tips?
    Vandaag ben ik naar de rijbak gegaan, een heel stuk groter weliswaar. Ook weer hier geen toestemming aan haar gevraagd (stom stom). En weer gaat ze heel de bak door. Ze draait haar kont naar me toe en schopt zo naar achteren met haar benen. Ik schrok me rot, dat had ze tot nu toe niet gedaan. Ik was gelijk onzeker en voor de rest bakte ik er niets meer van. Ze bleef rond lopen in de bak met mij er achteraan. Dit spelletje heete 'wie is de baas', drie maal raden wie dat was? Ik baal daar goed van, en zeker omdat ik het zelf heb laten gebeuren.
    Nu wil ik graag weten of er iemand is die goeie bruikbare tips voor mij heeft. en ik zou wel wat ervaringen kunnen gebruiken. Hoe hebben jullie de eerste 3 games aangepakt. ga je eerst in de bak observeren, hoe vragen jullie om toestemming, welk formaat bak gebruiken jullie etc etc.
    Wel een superlange tekst....maar hoop op goeie bruikbare reacties.
    Groetjes

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: Begonnen met level 1, friendly game

Hoi Els,

het lijkt erop dat jou haffie de dominanttiespelletjes terug speelt.

Als ze haar kont naar jou draait is dat dan als je haar aan het halster hebt?
    Zo ja, zorg dat dat haar hoofd richting jou gericht blijft. Je hebt haar aan een touw dus kunt haar hoofd leiden. Probeer niet te lang te blijven hangen bij game 2 maar ga door naar de driving game. Hier leer je haar kont van je wegdraaien. Dat kan wel eens heel handig zijn als ze die altijd naar jou wil draaien.

De friendly heb je wel goed aangepakt vind ik. In het begin had mijn paard ook zijn aandacht nooit bij mij en ging met mij al friendlyend door de hele bak. naarmate ik verder vorderde in het programma is dit helemaal weggegaan.

Ga dus verder met de volgende games als de porupine lukt, en dat hoeft niet steeds op fase 1.

Wat bedoel je met dat ze niet naar achter gaat? Gebruik je hier ook jou fases correct?
    Heb je het geprobeerd op haar borst, neus of onderkant van het halster?

Bedankt voor je reactie. Misschien wil ik de friendly game wel te 'goed' doen voordat ik over ga naar de andere games. Maar ik wordt onzeker als zij haar kont naar me toe draait. Maar eigenlijk moet ik haar dan gewoon weer met haar hoofd naar mij toezetten. Met de porcupine game wil ze niet naar achter als ik mijn stick op haar borst duw. ik probeer de levels wel te gebruiken, maar in het begin startte ik al gelijk bij level 4, dit heb ik terug gebracht naar level 1, doorlopend naar level 2 enz. Ze draait zich dan van mij af. Als ik het op haar neusbrug doe dan gaat ze wel naar achteren, maar niet altijd...vaak draait zij dan haar neus opzij. Maar zo te lzen op het forum zie ik veel herkenbare problemen, dat is wel heel prettig en leerzaam. Bedankt.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Als ze wil slaan kan je er inderdaad best voor zorgen dat haar hoofd richting jou gericht blijft, dan kan ze je onmogelijk raken met haar achterbenen.

Als je porcupine doet op haar neus en ze draait die weg moet je zorgen dat de druk hetzelfde blijft en dat jou hand gewoon op haar neus blijft, op een keer gaat ze dan toch een stapje achteruit en dan kan je haar metteen belonen door een release. Maar vergeet niet te 'rubben' als de oefening is afgelopen.

Op haar borst net hetzelfde. Met levels bedoel je fasen denk ik? Als je het gevoel niet hebt met de stick kan je het dan niet met je handen doen op haar borst? Of probeert ze te bijten?
    Als het wel zou gaan met je handen zou ik dat een keer proberen, vaak voel je dan beter aan wat fase 1 en wat fase 2, 3, 4.
    Het is ook makkelijker om mee te bewegen met je handen dan met de stick op haar borst.
    Als ze niet naar achter wil op fase 4 betekend dat dat je nog geen effectieve fase 4 hebt gevonden.

hopelijk heb je hier iets aan en anders vraag je maar.

Vandaag was dus de eerste keer dat ze met haar achterbenen sloeg, dit heeft ze nog nooit gedaan,dus ik schrok best. Met levels bedoeld ik i.d. fasen. Voordat ik met level 1 begon heb ik regelmatig haar laten wijken voor druk op haar borst, met de hand. Is een hele tijd goed gegaan maar sinds zo'n 2 maanden draait ze ervan opzij of ze gaat helemaal niet. Misschien er dan toch weer voorstaan en nog een keer proberen en inderdaad goed de levels gebruiken.
    Ik ga morgen weer aan de slag. Ik schrijf mijn bevindingen wel weer op )
    Thanks

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik wil hier toch weer even op inhaken, jullie schrijven
    Als ze wil slaan kan je er inderdaad best voor zorgen dat haar hoofd richting jou gericht blijft
    hoe doe je dat dan????? Aan het touw een rukje geven of???

Ik vind het knap van je dat je zo doorzet, ik kan me voorstellen dat het enorm schrikken is als je paard zo reageert.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Nou, ik heb het gepresteerd om een klein fotootje bij mijn naam te krijgen. Je kan het niet zo heel goed zien....maar toch!!! Dit is Joycie, mijn jongste haf. Met haar ben ik net begonnen aan level 1.....
    Hoe plaatsen jullie een foto als attachment??

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Ik wil hier toch weer even op inhaken, jullie schrijven
    Als ze wil slaan kan je er inderdaad best voor zorgen dat haar hoofd richting jou gericht blijft
    hoe doe je dat dan????? Aan het touw een rukje geven of???
    .
    Je geeft je paard genoeg touw, zodat er nog 'slack' inzit. (weet het nederlandse woord niet) maar niet teveel, uiteindelijk blijft het toch de bedoeling dat het veilig is voor jou. Level 1 draait bijna rond veiligheid.
    Dus als je paard bv 1/3de van het touw heeft en jij houd het daar vast dan heeft ze niet genoeg touw om zich met haar kont naar je toe te parkeren. Begrijp je een beetje?

In the driving game leer je dan ook nog om die kont van je af te drijven zonder zelf in 'the kickzone' te staan en dat is ook heel handig in dit geval.

Elsje, bij het ITP fotoalbum kan je een foto als attachment toevoegen. In deze topics kan je een foto uploaden van een anders site en door de ][/img] staat je foto hier.
    Of gewoon een link plaatsen kan ook.

Hey elsje,
    ik heb zelf ook 'gevaarlijke' ponys, shetjes. Nu ik me wat meer in Parelli verdiep, zie ik het dat het aan mij ligt en niet aan het paard, die profiteert gewoon van je fysieke, maar vooral mentale zwakheid.
    Om de dominantie op te lossen tot je wat beter parelli kent heb ik de volgende oplossing: (sorry dat het niet met parelli te maken heeft, maar is toch een leuk spelletje dat bovendien zorgt voor een basis in de dominantie). Dus, je laat je paard los in de bak, en je neemt een stik met string. Je kijkt waar je paardje stopt en stapt er dan heel zelfverzekerd op af. Als ze weggaat, is dit een toegeving naar jou toe en ben je 'de baas' op dat moment. Indien ze nog blijft staan als je al slechts drie meter van haar weg bent, dan tik je met je cs op de grond (wel steeds rustig, maar zeker naar haar toelopen), hoe dichter je komt, hoe harder je tikt. Als je bij haar staat en ze is nog niet weg, zwaai met de string in de lucht boven haar hoofd en rug (maar zorg wel dat je haar niet raakt). Je moet wel goed doorzetten tot ze wel degelijk die plaats aan jou laat. Als ze weg is, ga je een tijdje op die plaatst staan tot ze weer een nieuw plekkie heeft en je begint opnieuw.
    Het is niet parelli, maar versterkt wel de dominantieverhouding, en daar draait het ook om hé !!!
    Het is ook wel zo dat naargelang je de games ed. onder de knie hebt, dat het ook wel beter zal gaan met je dominantie.
    Hopelijk heb je hier wat aan.
    bye
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Aangemeld
    Aug 2005

Skey, bedankt voor je uitleg, maar dit bedoelde ik eigenlijk niet.
    Ik zal er wel een nieuwe topic over openen en het daarin uitleggen anders ga ik zo offtopic hier.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Mensen, bedankt voor jullie tips! Vandaag ben ik weer aan de slag gegaan....maar dit keer niet in de grote bak maar in de kleine, welke overigens ontzettend modderig was dat ik er tot mijn enkels in stond....ook niet optimaal dus......ga het volgende keer toch weer in de grote bak proberen. Ik heb het boek van parelli er nog even op nageslagen en hij verteld ook dat je niet zo plots klap moet gaan beginnen....eerst laten zien dat je geen prooidier bent door het approach en retreat toe te passen (terugtrekken en naderen). Dit heb ik dus gedaan.....en daar stond ik dan met het touwhalster in mijn hand. Joycie was wel nieuwschierig en keek zo af en toe vanuit haar ooghoeken naar me en prikte ze haar oor weer richting mij....dus er was wel aandacht. Dan draaide ze weer haar kont naar me toe...om vervolgens weer naar me toe te komen....te ruiken en weer weg te lopen. Dit heeft zo'n krappe 10 min. geduurd....toen ze weer bij me stond ging ik haar aaien.....en weer terugtrekken.......en zo langzaam kon ik d'r halster omdoen. Ze begon ook haar lippen te likken zo van 'oke, je doet maar'. Toen ben ik zonder stick haar gaan aanraken...zone 1...2....3 enz. Ze begon wel weer te lopen maar als zij stil stond stopte ik ook met aanraken....zodat ze leert 'oke, als ik stil sta krijg ik rust'. Veel friendly met haar gedaan en zo af en toe de porcupine game. De achterhand verplaatst ze heel goed in fase 1 (met stick en hand).....een hand op kaak en schouder doet ze ook goed in zone 1.....op d'r neusbrug was het eventjes moeilijk....wat heen en weer gaan met d'r hoofd, maar wel m'n hand daar gelaten. Zone 1 deed ze eerst niet, naar zone 2 gegaan en dit doet ze wel...later ook op zone 1. Ook weer veel friendly met haar gedaan. En het bij dit gelaten...ben dus nog niet bij game 3...maar het ging wel goed vandaag. En als ze haar achterhand naar mij toezette gebruikte ik weer de porcupine game door de achterhand te verplaatsen....dus dat ging ook goed....
    dat was het dan weer....
    Doeg

Aangemeld
    Aug 2005

mooi dat het goed ging en nu naar game 3

o ja, dat was ik vergeten...naar achteren in game 2 doet ze niet...ze stapt opzij en dan langs me heen....dit doet ze als ik een stick gebruik maar ook als ik mijn hand gebruik. Wat kan ik hier het beste aan doen...mezelf groot maken???

Aangemeld
    Aug 2005

Is je fase 4 dan wel een fase 4

Ze geeft me niet ech de kans....als ik al de stick of mijn hand op haar borst zet dan zet ze gelijk en stap opzij......ik kom dus daar niet tot fase 4....laat staan ot fase 1....

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten