Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Wanneer Bareback ?

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Wanneer Bareback ?

Mag ik topics overnemen van een ander forum? Zo nee, dan moet een moddy hem maar even verwijderen en dan sorry.

Ik weet dat Parelli minimaal 1 uur per week bareback rijden aanbeveelt. Ik heb dit echter met 2 paarden helemaal verkeerd aangepakt door er maar gewoon op te springen. En aangezien deze beste paarden dit absoluut niet gewend waren was ik erg snel weer beneden.
    Eigen schuld, maar ik heb er toch wel angst aan overgehouden. Terwijl inderdaad zonder zadel rijden voor mij niet verkeerd is.

Nu wil ik met Unieko eigelijk ook wel met de barebackpad of zonder zadel gaan rijden, maar hoe pak ik dit het beste aan? En kan het zijn dat ik mijn spanning onbewust "overstraal"(is dit nederlands ???) op het paard? Ik had gisteravond nl een krukje neergezet en wou op dit krukje friendly gaan doen, had echt niet het idee om er op te gaan zitten (ben je gek!) maar toch was hij erg gespannen zodra ik hem zo leidde dat de kruk in zone 3 stond.

En weet iemand waarom het bareback rijden is verwijderd uit het nieuwe level 2 (toch?). Eddy mailde me nl dat ze nu aanraden om pas met de barebackpad te beginnen einde level 2 / begin level 3. Dus heb ik dat maar aangenomen, maar volgens mij kwam me dat wel goed uit, want dat zou betekenen dat ik lekker in die comfortzone blijf!
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: Wanneer Bareback ?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Eddy mailde me nl dat ze nu aanraden om pas met de barebackpad te beginnen einde level 2 / begin level 3. Dus heb ik dat maar aangenomen, maar volgens mij kwam me dat wel goed uit, want dat zou betekenen dat ik lekker in die comfortzone blijf!

Maar als je lekker in je comfortzone blijft, leer je ook niets
    Ik zou veel tijd besteden aan friendly vanuit zone 3 (approach en retreat). Net zolang totdat je paard er niet meer gespannen op reageert. Als dit goed gaat kun je het uitbouwen. Lekker over de rug gaan hangen en ondertussen friendly doen, ook net zolang tot je paard er rustig onder is. Als het goed is word je er dan zelf ook rustiger van

Heb je het nieuwe level 2? Dan is het boekje van Stephanie Burns echt een aanrader. Daarmee kun je geleidelijk je eigen grenzen opzoeken. Forceer het vooral niet, maar probeer alles stapje voor stapje te doen. Het belangrijkste is niet dat jij eenmaal op die rug beland, het belangrijkste is dat je zorgt dat je paard het vertrouwen in jou behoudt (en dat jij het vertrouwen in je paard behoudt en je zelfvertrouwen intact blijft)
    Neem de tijd, dan komt alles goed...

In het nieuwe level 2 is het bareback rijden verwijdert omdat je wat dat betreft zelf mag kiezen of je de dingen zonder of met zadel doet. Dat zegt Linda in ieder geval op één van de DVD's. Dat is mooi, want als je er nog niet (helemaal) aan toe bent, hoef je ook niet zonder zadel te rijden
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Voor Savvy Club leden staat er toevallig op de website een heel stuk over wel of niet rijden zonder zadel.
    Ik ben zelf beginnend level 2 maar rij eigenlijk meer met bbp dan met zadel. Het ligt er maar net aan wat jij en je paard het prettigst vinden.
    In jouw geval zou ik in ieder geval nog veel friendly game spelen, totdat rijden zonder zadel geen probleem meer is.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Bedankt allebei

Ik was inderdaad nogmaals move longer stay closer aan het lezen, en met het stukje van de savvy club erbij kwam ik tot de conclusie dat ik lekker in die comfortzone bleef hangen.

Ja ik denk zelf ook wel dat ik voorlopig nog meer moet friendlyen , dus dat gaan we zeker doen. [/quote]
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Bladwijzers

Forum Rechten