Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Beleren

Beleren

Ik ben nu bezig met level 1 met mijn 3 jarige.
    Ik ben benieuwd hoe je op de PNH manier een groen paard beleerd. Ik ben bekend met de gangbare methode, maar ik zou het nu eens op de PNH manier willen doen. Is er iemand al zo ver die mijn er iets over kan vertellen?

Het grondwerk gaat allemaal erg goed, natuurlijk moet het allemaal nog verfijnd worden, maar hij is zeer gehoorzaam!

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groetjes,

Roza

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: Beleren

Ik ben met mijn 2,5 jarige een jaar geleden begonnen met Parelli... niet zozeer met de bedoeling om hem op deze manier 'in te rijden' ... maar voornamelijk om hem beter te leren begrijpen!
    Gaandeweg, spelenderwijs kwam er, al pakket volgend, vanzelf een moment dat het een soort van 'logisch' was dat ik er op stapte... ook het rijden dat er toen volgde gaat tot nu toe naar volle tevredenheid, spelenderwijs en gaandeweg!! Dat is mijn ervaring!!!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ik heb ook het pakket gewoon gevolgd en stilletjes aan op de parellimanier het zadel, singel... geintroduceers.
    Dan volgt erop zitten automatisch. Kijk maar eens in mijn profiel, de eerste foto. Hier zat ik voor de allereerste keer op zijn rug. Hij ziet er nog niet volledig ontspannen uit maar ik zat er an ook net een paar seconden op en daarvoor had hij nog nooit iemand op zijn rug gehad.
    Het is dus zeker mogelijk.

_Als je er niet 100% vertrouwens in hebt zou ik het zelf niet doen want dat voelt je paard zo fijn aan dat hij zich dan zelf ook niet ontspannen zal voelen.

Skey en Nienke bedankt voor jullie reacties!

Het klinkt inderdaad heel vanzelfsprekend en logisch hoe jullie dat deden. Dat ik daar zelf niet opgekomen ben!

Ik ben gewend om het zadelmak maken regulier aan te pakken (paard in de houtgreep en zadel erop... bokken maar). Vandaar dat ik een techniek of iets dergelijks had verwacht, of: pas na deze stap kan het zadel erop.

De laatste keer dat ik met de 2,5 jarige aan het werk was heb ik hem inderdaad gezadeld, omdat ik het gevoel had dat hij daar wel aan toe was. Hij vond het allemaal spannend, maar hij was niet bang. Ik denk dat wanneer het zadel de gewoonste zaak van de wereld is geworden, er vanzelf wel een moment komt dat ik erop kan gaan leunen of er op kan gaan.

Roza

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Snoepie
    Ik ben gewend om het zadelmak maken regulier aan te pakken (paard in de houtgreep en zadel erop... bokken maar). Vandaar dat ik een techniek of iets dergelijks had verwacht, of: pas na deze stap kan het zadel erop.
    Natuurlijk zijn die stapjes er! En met goed je L1 pakket volgen, heb je er al een paar te pakken. Verder hierbij een buitenkans voor goede begeleiding: Eddy gaat een vollledige cursus verzorgen !

Starten jonge paarden Oostburg 27 maart - 15 april 2006
    Eddy Modde 0117 - 450 420 info@parelli.nl

Groetjes, Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

even voor de duidelijkheid: Mijn paardje was een jaar geleden 2,5 toen ik parelli met hem begon te doen! Uiteindelijk zijn we afgelopen november, toen hij ruim 3 was, pas aan het rijgedeelte begonnen!

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Hetzelfde bij mijn paardje Tamara. Toen zij 2,5 jaar was ook begonnen met Parelli en op 3,5 jarige leeftijd pas begonnen met erop zitten en wat stappen e.d.. Ik stuitte toen nog wel op problemen en heb haar later dat jaar toch naar Eddy zelf gebracht. Het hangt dus ook erg van je paard af. En wanneer je op problemen stuit, schroom dan niet om er professionele hulp bij te halen. Sommige paarden eisen soms gewoon teveel savvy (soms meer dan je zelf aan kan)
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Bladwijzers

Forum Rechten