Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 19 van de 19

Topic: Vijfjarige onbeleerde hengst - Hulp gezocht!

Re: Vijfjarige onbeleerde hengst - Hulp gezocht!

Het omgaan met hengsten zelf doe ik ook regelmatig. Op de stallen waar we langs gaan om te bekappen e.d., hebben ze vaak veel paarden..

Ga maar eens zoeken op Sit This One Out xx.. Ook zo'n fijne hengst. Die laten ze vaak eerst loslopen voordat ie ''rustig'' aan de ring kan staan.. En dan nog kun je er niet met een merrie langslopen!

Maargoed, iemand toch nog tips?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Goh, leeft die hengst nog (Sit this one Out), moet toch al een eind in de 20 zijn?

Enige tip die ik heb: wacht met inrijden tot hij gecastreerd is. Als dat toch de bedoeling is, waarom dan er als hengst nog mee aan de gang gaan? Uiteraard geef ik dit advies puur vanuit de Parelli-gedachte...
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Goh, leeft die hengst nog (Sit this one Out), moet toch al een eind in de 20 zijn?

Enige tip die ik heb: wacht met inrijden tot hij gecastreerd is. Als dat toch de bedoeling is, waarom dan er als hengst nog mee aan de gang gaan? Uiteraard geef ik dit advies puur vanuit de Parelli-gedachte...
    Jep, die hengst staat in Stokkum bij van Uhm!

Dat zou wel kunnen, als het goed is wordt hij in maart/april gecastreerd. En dan kan ik natuurlijk wel beginnen met grondwerk.
    Hij kan nog niet eens netjes volgen, dus er is nog werk genoeg..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Svetlan
    Het omgaan met hengsten zelf doe ik ook regelmatig. Op de stallen waar we langs gaan om te bekappen e.d., hebben ze vaak veel paarden..

Ga maar eens zoeken op Sit This One Out xx.. Ook zo'n fijne hengst. Die laten ze vaak eerst loslopen voordat ie ''rustig'' aan de ring kan staan.. En dan nog kun je er niet met een merrie langslopen!

Maargoed, iemand toch nog tips?
    Omgaan met hengsten is niet hetzelfde als een nh opvoeding met hem doen. Bij nh test je de onderlinge verhoudingen. Ik maak op stal regelmatig mee dat de hengsten zich dusdanig uitgedaagd voelen dat ze overgaan tot 'spelen'. Dat kan heeeel anders uitpakken dan je zou willen. Vergeet niet dat alleen een hengst 'geprogrameerd' is om te overwinnen en confrontaties opzoekt en niet uit de weg gaat als het om het voortbestaan van zijn genen gaat. En vergeet ook niet dat een hengst een voorgeprogrameerde reactie op spanning heeft: agressie! Tuurlijk zijn het ook gewoon paarden, maar hun functie in de natuur maakt dat ze een paar knopjes hebben die (de meeste) andere paarden niet hebben.

Beste advies: wachten tot hij gecastreerd is. Tweede beste advies: snel level 3 halen. Verder: consequent zijn, friendly (vooral met zijn mond), maar ook duidelijk maken dat zijn aandacht voor 'werken' een vereiste is, paard naast je houden bij geleiden (loop standvastig rechtdoor, tik hem achter je langs bij met de savvystring tegen zijn bil (zachtjes) tot hij voorwaarts naast je komt), niet voor je uit laten lopen, etc

Maar nogmaals; als je niet precies weet hoe de uitwerking van een parelli of ander nh programma kan zijn bij hengsten.... NIET DOEN!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten