Ik zal jullie nu de reden vertellen dat ik hier zit!
Bij ‘Stel je voor!’ hebben jullie al kunnen lezen dat ik niet rij op m’n eigen paardje. Ik zit af en toe op die van een vriendin en daar houd het mee op.
Maar sinds kort doen zich nieuwe mogelijkheden op. Af en toe kan ik nu met een vriendin mee naar een grote stal in Ede. De eigenaar daar heeft zelf al tussen de 30 en 40 paarden. Voornamelijk haflingers en tinkers. De rest is pension en de tinker van m’n vriendin is daar om privé redenen heen verhuisd. Ik ga af en toe mee en heb zo half/half te horen gekregen dat ik daar binnenkort ook kan beginnen met rijden, alleen dan op zijn paarden. Dit vanwege het feit dat ik niet bang ben, dat wil zeggen, om te vallen en dergelijke.. Een erg leuk aanbod dus!
Daarnaast heb ik een aanbod gehad van een vrouwtje dat naast mij op stal staat met een paardje. Ze heeft bij haar thuis nog een hengst staan, van vijf jaar, die onbeleerd is. En met onbeleerd bedoel ik dat hij niet eens normaal mee kan lopen aan een touw. Het is de bedoeling dat ik met hem aan de gang ga, en er uiteindelijk ook op kan gaan zitten. De hengst wordt in maart/april geruind! Hij heet Kosmos.
Hier wil ik jullie hulp bij inschakelen!
Ik heb al twee maal kennis met hem gemaakt. De eerste keer was in een dik pak sneeuw.. Hij staat dag en nacht buiten en de eigenaresse had hem met de hevige sneeuwval een deken op gedaan, alleen deze was niet waterdicht en de hengst doorweekt. Zelf durfde ze niet goed met hem te lopen en heb ik hem geleid, wat hij toen prima accepteerde. We hebben hem toen even gestald in een fietsenhok en de dekens geruild.
De tweede keer dat ik hem heb gezien was gister. Hij stond nu in een wat kleiner weitje. Daar ben ik in gegaan en heb hem eerst gepoetst en overal aangeraakt. De hele tijd hield hij zowel haar als mij in de gaten. Maar hij liet alles toe en heeft geen enkele keer de neiging gehad om weg te lopen o.i.d. Voetjes optillen ging wat moeizaam, hij wist niet echt goed z’n evenwicht te bewaren. Hierna heb ik de longeer lijn aan z’n halster bevestigd en ben met hem gaan lopen. In het begin was er veel tegenstribbeling, hij wilde het liefst bij z’n eigenaresse blijven staan. Zij ging toen even naar binnen en heeft vanuit een raam toe gekeken.
Hij liep aarzelend achter me aan, maar het ging steeds beter. Hij reageerde goed op de commando’s ‘Ho’ en ‘Stap’. Alleen wilde hij niet naast, maar achter me lopen. Na 10 minuten zo te hebben gelopen, heb ik de longeer lijn los gemaakt. Kosmos stapte nog steeds netjes achter me aan en bleef me volgen. Ook toen ik kleine rondjes draaide en hard van hem weg rende kwam hij achter me aan. Aan het eind heb ik hem z’n voer gegeven en zijn we weg gegaan.
Dit leek me een goed begin!
En nu tips graag..
Bladwijzers