Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Vijfjarige onbeleerde hengst - Hulp gezocht!

Vijfjarige onbeleerde hengst - Hulp gezocht!

Ik zal jullie nu de reden vertellen dat ik hier zit!

Bij ‘Stel je voor!’ hebben jullie al kunnen lezen dat ik niet rij op m’n eigen paardje. Ik zit af en toe op die van een vriendin en daar houd het mee op.
    Maar sinds kort doen zich nieuwe mogelijkheden op. Af en toe kan ik nu met een vriendin mee naar een grote stal in Ede. De eigenaar daar heeft zelf al tussen de 30 en 40 paarden. Voornamelijk haflingers en tinkers. De rest is pension en de tinker van m’n vriendin is daar om privé redenen heen verhuisd. Ik ga af en toe mee en heb zo half/half te horen gekregen dat ik daar binnenkort ook kan beginnen met rijden, alleen dan op zijn paarden. Dit vanwege het feit dat ik niet bang ben, dat wil zeggen, om te vallen en dergelijke.. Een erg leuk aanbod dus!

Daarnaast heb ik een aanbod gehad van een vrouwtje dat naast mij op stal staat met een paardje. Ze heeft bij haar thuis nog een hengst staan, van vijf jaar, die onbeleerd is. En met onbeleerd bedoel ik dat hij niet eens normaal mee kan lopen aan een touw. Het is de bedoeling dat ik met hem aan de gang ga, en er uiteindelijk ook op kan gaan zitten. De hengst wordt in maart/april geruind! Hij heet Kosmos.
    Hier wil ik jullie hulp bij inschakelen!

Ik heb al twee maal kennis met hem gemaakt. De eerste keer was in een dik pak sneeuw.. Hij staat dag en nacht buiten en de eigenaresse had hem met de hevige sneeuwval een deken op gedaan, alleen deze was niet waterdicht en de hengst doorweekt. Zelf durfde ze niet goed met hem te lopen en heb ik hem geleid, wat hij toen prima accepteerde. We hebben hem toen even gestald in een fietsenhok en de dekens geruild.

De tweede keer dat ik hem heb gezien was gister. Hij stond nu in een wat kleiner weitje. Daar ben ik in gegaan en heb hem eerst gepoetst en overal aangeraakt. De hele tijd hield hij zowel haar als mij in de gaten. Maar hij liet alles toe en heeft geen enkele keer de neiging gehad om weg te lopen o.i.d. Voetjes optillen ging wat moeizaam, hij wist niet echt goed z’n evenwicht te bewaren. Hierna heb ik de longeer lijn aan z’n halster bevestigd en ben met hem gaan lopen. In het begin was er veel tegenstribbeling, hij wilde het liefst bij z’n eigenaresse blijven staan. Zij ging toen even naar binnen en heeft vanuit een raam toe gekeken.

Hij liep aarzelend achter me aan, maar het ging steeds beter. Hij reageerde goed op de commando’s ‘Ho’ en ‘Stap’. Alleen wilde hij niet naast, maar achter me lopen. Na 10 minuten zo te hebben gelopen, heb ik de longeer lijn los gemaakt. Kosmos stapte nog steeds netjes achter me aan en bleef me volgen. Ook toen ik kleine rondjes draaide en hard van hem weg rende kwam hij achter me aan. Aan het eind heb ik hem z’n voer gegeven en zijn we weg gegaan.

Dit leek me een goed begin!

En nu tips graag..

Re: Vijfjarige onbeleerde hengst - Hulp gezocht!

Tips? Waarvoor? Je doet het prima zo te lezen.. @liberty na 10 minuten. Knap hoor, ik doe het je niet na met mijn merries.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Tips? Waarvoor? Je doet het prima zo te lezen.. @liberty na 10 minuten. Knap hoor, ik doe het je niet na met mijn merries.
    Nou, het is dus de bedoeling dat er over een tijdje een zadel op komt, inclusief een mensje.. Ik dus

Ik wil dit zo goed mogelijk aanpakken!

als ik je een tip mag geven; laat een hengst niet achter je lopen, dat is heel gevaarlijk gezien het feit dat een hengst met zijn voorbenen kan slaan en je in je rug happen. Geloof me, dat is niet fijn. Houd hem echt naast je en houd er rekening mee dat Parelli niet voor niets zegt dat je niet met een hengst moet beginnen voor je genoeg savvy hebt. Doe je dit toch, dan is het echt geen overbodige luxe om bepaalde veiligheidsmaatregelen in te bouwen, zoals een ruimte om je heen waarin hij niet mag binnendringen en naast je lopen ipv achter je. Hopelijk neem je de tips ter harte, zeker nu het voorjaar wordt en dagen weer langer worden. De hengsten bij ons op stal beginnen alweer aardig te schreeuwen naar de dames om ze alvast op te warmen voor het dekseizoen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    als ik je een tip mag geven; laat een hengst niet achter je lopen, dat is heel gevaarlijk gezien het feit dat een hengst met zijn voorbenen kan slaan en je in je rug happen. Geloof me, dat is niet fijn. Houd hem echt naast je en houd er rekening mee dat Parelli niet voor niets zegt dat je niet met een hengst moet beginnen voor je genoeg savvy hebt. Doe je dit toch, dan is het echt geen overbodige luxe om bepaalde veiligheidsmaatregelen in te bouwen, zoals een ruimte om je heen waarin hij niet mag binnendringen en naast je lopen ipv achter je. Hopelijk neem je de tips ter harte, zeker nu het voorjaar wordt en dagen weer langer worden. De hengsten bij ons op stal beginnen alweer aardig te schreeuwen naar de dames om ze alvast op te warmen voor het dekseizoen.
    't Scheelt dat hij in z'n uppie staat (ik weet het, niet de meest ideale oplossing, maar stallen hier in de buurt accepteren geen hengsten), zonder merries in de buurt. Hij heeft echter al wel twee keer gedekt.. En ik weet hoe gek ze kunnen zijn, sta er regelmatig onder om ze te bekappen en te beslaan..
    Hoe zorg ik ervoor dat hij snapt dat hij naast me moet lopen, en niet achter me? Hij lijkt het niet te snappen.. Als ik naast hem ga staan, stapt hij achteruit.

Ik ga mee met Marleendenarend. Ik zou dit niet onder liberty stick to me vatten. Al helemaal omdat het niet gaat vanuit zonde 2/3. Dit is imo meer drijven dan volgen....
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Nog nieuwe tips..??

Hij heeft nog nooit vast gestaan.. Iemand daar tips voor?

En wat zouden jullie doen? Het paard eerst zadelmak maken en inrijden, of hem eerst verkeersmak maken?

Eerst verkeersmak!!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Eerst verkeersmak!!
    Zou je me een duidelijke reden kunnen geven waarom?

Ik was namelijk ook van plan om hem eerst mee te nemen aan een touwtje, of hoofdstel, zodat hij overal aan kan wennen en vertrouwd op mij. Maar het vrouwtje waar hij van is, wil dat ie eerst zadelmak gemaakt wordt en verder 'zouden we wel even kijken'.
    Tja, af en toe is het wel een beetje lastig dat ie niet van mezelf is, maargoed..

Verkeersmak maken is emotional fitness voor een paard. Aan de hand leert hij dat jij zijn leider bent en dat hij dingen waar jij niet van onder de indruk raakt, niet als eng hoeft te ervaren.
    Op de grond ben je veel beter in staat je paard te corrigeren, en in geval van rightbraindheid, weer terug te schakelen naar leftbrained.
    Je bevestigt hiermee je leiderspositie. En dÃ*t komt je goed van pas als je erop gaat zitten

een hengst is niet veel anders dan andere paarden. Veel mensen doen er moeilijk over, maar in mijn drie maanden dat ik professioneel met paarden werkte heb ik met veel jonge hengsten gewerkt.

Geef mij maar hengsten, merries zijn veel erger...
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik ben het niet met je eens Ara. Misschien dat Norikerhengsten niet veel anders zijn, ik heb jarenlang met draverhengsten te maken gehad en die zijn wel degelijk anders dan merries en ruinen. Veel slimmer, sneller en zelfbewuster. Ik zou sowieso nooit aan een hengst beginnen als je er weinig ervaring mee hebt.

En ja, ik heb weer een jonge hengst gekocht, want ik vind ze fascinerend - maar ik onderschat ze nooit .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

ik werk nu met het zoontje van Arabesk een arab X KWPN-er hij staat tussen Tinkerhengsten, ik vind ze veel liever dan de merrie die we op stal hebben. Die schijnt er plezier in te scheppen om haar achterhoeven in mijn nek te leggen....

Meppen met voorbenen is wel typisch iets dat ik alleen bij hengsten heb gezien, maar dat is een kwestie van opletten.

Meppen met voorbenen is wel typisch iets dat ik alleen bij hengsten heb gezien, maar dat is een kwestie van opletten
    nooit bij Aicha en Nouska gegroomd? Die kunnen zo snel met hun voorbenen uitslaan dat je het niet eens ziet en ineens dubbel ligt van de pijn in je knieën, helaas ervaring mee.......beide merries......

Aicha heb ik mee buitengereden 50 km lang.. Ananoushka ligt voornamelijk alleen maar nog op de grond dus die slaat niet erg meer...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten