Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 29 van de 29

Topic: Strasser en gevoeligheid op het harde

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: Strasser en gevoeligheid op het harde

Even een redenatie uit de losse pols...

Op de wei krijgt de zool tegendruk (en iets verkoeling) van de grond waarop het paard loopt. Dus de hoef wordt gesteund aan de onderzijde op het land. Na rijden op het harde komt het paard weer in de wei en daar herstelt de hoef van det rijden door een soort massage van de zool door de grond.

Nu loopt het paard dus vaker over het harde, terwijl de massage wegvalt. De zool (en binnewerk van de hoef) krijgen dus minder gelegenheid tot herstel en ondersteuning. Zou dat misschien ook mee kunnen werken aan de gevoeligheid?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het lijkt me wel dat de shp het zou kunnen zien als Nacino bevangen was.

Ben je nu echt méér over de harde weg gaan rijden met Nacino? Kan het zijn dat het teveel voor hem is en dat hij daardoor gevoeliger loopt?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Nu loopt het paard dus vaker over het harde, terwijl de massage wegvalt. De zool (en binnewerk van de hoef) krijgen dus minder gelegenheid tot herstel en ondersteuning. Zou dat misschien ook mee kunnen werken aan de gevoeligheid?
    Ook aan gedacht, maar toen heb ik in de kerstvakantie (2 weken, lijkt me voldoende hersteltijd) maar 1x gereden waarvan voornamelijk in het bos. Toen we daarna wéér gingen rijden was de gevoeligheid nog steeds daar. Zelfde overigens na 1 week bij Wim (alleen maar op zand ondergrond gelopen).

Wat anders: zijn er mensen die ervaring hebben met verschillende strasser smeden die individueel toch verschillend bekappen? Ik heb niet zo'n geoefend oog dat ik het zelf zie..

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Wat anders: zijn er mensen die ervaring hebben met verschillende strasser smeden die individueel toch verschillend bekappen? Ik heb niet zo'n geoefend oog dat ik het zelf zie..
    Ja, dat heb ik.
    Yolande deed bepaalde dingen echt anders dan Karen. Ik moest van haar zelf ook dingen anders doen.
    Over wat wel en niet goed was, kan ik niet zo goed oordelen...
    Ik vond het wel vreemd dat er zo'n verschil in zat; zij hadden tenslotte beiden dezelfde opleiding gevolgd. Maar ja, toen Karen begon werd Atli dus al een paar maande gestrasserd en waren zijn hoeven al wat veranderd (ten goede), dus misschien móest het nu dan ook wel anders... ik weet het niet. Maar verschil was er dus wel degelijk!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

De mogelijke reden volgens de SPH is/was te weinig zelf bijhouden (zou 2x p/w moeten) maargoed, dat deed ik voorheen ook maar ca. 1x per 2 weken dus dat is niet veranderd.
    Dit vind ik raar. Ik moest van mijn beide SHP's Atli 2x in de week bekappen omdat zijn hoeven niet helemaal ok waren (contractie voor). De achterhoeven mocht ik minder vaak doen, 1 x per week, want die waren een heel stuk beter/vrijwel oké. En ik begreep dat als alles echt goed is (hoeven gezond), dat je dan nog maar 1 x per 10 Ã* 14 dagen hoefde te bekappen. Waarom moest jij van je SHP dan 2 x per week gaan bekappen, als Nacino z'n hoeven gewoon goed waren??? Dat snap ik niet.
    Als het voorheen ook altijd goed ging met 1 x per 2 weken, dan lijkt me dat een goede frequentie en begrijp ik niet hoe hij nu ineens gevoelig zou kunnen lopen doordat je hem te weinig zou bekappen... Zo extreem vaak bekappen (2 x per week) zórgt juist voor gevoeligheid! Als de hoeven een afwijking hebben, dan kan het misschien nodig zijn om ze echt kort te houden zodat ze de kans krijgen te herstellen (alhoewel ik daar inmiddels ook zo mijn twijfels over heb, maar oké, dat is de theorie van Strasser) en dan neem je die gevoeligheid voor lief. Maar bij gezonde hoeven zo vaak bekappen??!!

Was het te weinige bekappen de enige reden die je SHP gaf voor deze gevoeligheid?

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Was het te weinige bekappen de enige reden die je SHP gaf voor deze gevoeligheid?
    Um ja, eerst wel, nu bij de afgelopen bekapping zouden het de te lange steunsels zijn.
    Maarja dat vind ik zelf weer vreemd, want bij mn vorig SHP heeft er 1x door vakantieperiode etc iets van 10 weken tussen de bekappingen gezeten, toen waren hoefwand en steunsels (uiteraard) bestwel te lang. Maar toen zij zei dat dit opzich niet gaf, want als de hoeven in goede conditie zijn (dat waren ze volgens haar) dan blijven ze dat, dat veranderd niet als ze wel eens te lang zijn.
    Zei raadde aan ca. 1x p/w te bekappen, het werd meestal 1x p. 2 weken.

Maar nu zijn de steunsels megakort en is het een krappe week na het bekappen en hij loopt nog net zo (slecht dus).

Ik vind het erg vervelend, want ik heb het gevoel dat ik dit Nacino aandoe, maar ik weet alleen de oorzaak niet, en dus ook even geen oplossing...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Um ja, eerst wel, nu bij de afgelopen bekapping zouden het de te lange steunsels zijn.
    Als jij Nacino eens per 2 weken bekapt, dan kunnen die steunsels volgens mij nooit zó lang zijn dat hij er pijn aan heeft. In elk geval niet als zijn hoeven gewoon goed zijn en de steunsels recht afgroeien. Dan "pincht" het nergens...
    Te korte steunsels zorgen ook voor gevoeligheid op het harde; dat heeft Atli nu dus...
    Worden de steunsels door deze shp trouwens korter gemaakt dan door je eerste shp?

Maarja dat vind ik zelf weer vreemd, want bij mn vorig SHP heeft er 1x door vakantieperiode etc iets van 10 weken tussen de bekappingen gezeten, toen waren hoefwand en steunsels (uiteraard) bestwel te lang. Maar toen zij zei dat dit opzich niet gaf, want als de hoeven in goede conditie zijn (dat waren ze volgens haar) dan blijven ze dat, dat veranderd niet als ze wel eens te lang zijn.
    En hoe liep Nacino toen hij die lange steunsels had? Gevoelig? Goed?

Maar nu zijn de steunsels megakort en is het een krappe week na het bekappen en hij loopt nog net zo (slecht dus).
    Heb je daarover al contact opgenomen met je SHP?
    Als ik jou was, zou ik dat nog even doen. En als je jezelf niet kunt vinden in de antwoorden/verklaringen die je krijgt, zul je daar je conclusies uit moeten trekken...

Ik vind het erg vervelend, want ik heb het gevoel dat ik dit Nacino aandoe, maar ik weet alleen de oorzaak niet, en dus ook even geen oplossing...
    Ik kan me dit heel goed voorstellen, ik voel me nu ook behoorlijk klote over Atli's hoeven, maar ik heb er wel iets belangrijks van geleerd: als ik het gevoel heb dat het niet goed is, dan Ã*s het niet goed. Ik heb een second opinion gevraagd en daar mijn conclusies uit getrokken...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Jossie, dat verklaart niet waarom Atli pas na een half jaar strasseren gevoelig wordt. Want daar wordt de zool al vanaf het begin dun gemaakt om de hoef zo snel mogelijk te laten de-contraheren. Gevoeligheid zou je dus in het begin verwachten, maar niet in een later stadium.
    Ho Trea, het ging hier over Nacino, niet over Atli.
    Hihi Die bedoel ik natuurlijk ook...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Als de steunsels echt veel te lang waren en naar binnen drukte als ze liep zal dat niet over zijn na een bekap beurt ze zullen weer naar beneden moet komen.Ze kunnnen er ook flinke zoolkneuzingen aan over houden

Ik weet niet wie je als shp er hebt maar je moet dit soort dingen goed overleggen en uitleggen en als je geen vertrouwen hebt in het proces moet je een andere nemen.

Ik denk ook als de hoeven uitendelijk goed en gezond (dwz volledig geopend met goede hoefwerking) zijn je niet meer die zolen flinterdun moet maken al moet ik zeggen dat mijn eene paard ondanks dunne zolen nooit gevoelig loopt maar dat doet ze ook niet met hoefzweren die ze nu al een paar keer heeft gehad , mijn andere paardje die van de ijzers afkwam met klinisch hoefkatrol loopt sinds mei al gevoelig maar bij haar zie je de hoeven ook heel erg veranderen.Ik heb er heel veel moeite mee gehad maar weet nu ook dat het een kwestie is van doorzetten en dat er zomaar ineens een moment komt dat je ziet dat het goed is.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Elise, hoe is het nu met de hoeven van Nacino? Gaat het alweer wat beter?

Aangemeld
    Apr 2004

Het gaat inderdaad alweer beter, maar heb nog niet echt over het asfalt gedraafd. Vorige week liep hij op harde/ongelijke bospaden in draf al stukken beter dan eerst, maar nog niet als vanouds.
    Het bekappen gebeurd nu 'behoudend' en niet meer om 'het laatste beetje wat er te openen viel te openen'. (dat was dus zo maar dat was mij nooit zo expliciet gemeld) Hoop dat het zo vooruit blijft gaan.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Fijn dat het beter gaat!
    Heb je nog wel dezelfde SHP'er?

Aangemeld
    Apr 2004

ja

He wat fijn om te horen! Gelukkig weet je nu ook waarom hij waarschijnlijk gevoeliger was gaan lopen.
    Misschien kunnen we binnenkort met ons beider paarden over die paden draven! (Ik krijg het er nu al warm van, ik moet ernaast meerennen!)

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten