Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: Strasser en gevoeligheid op het harde

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Strasser en gevoeligheid op het harde

Wie heeft er ervaring met paarden die nadat ze gestrasserd werden last kregen van gevoeligheid bij het stappen en draven op asfalt of andere harde en ongelijke ondergronden?

Heb jij/ je smid hier een oorzaak voor kunnen vinden en heb je dit met een verandering in het bekappen kunnen verhelpen?

Ik ben hier erg benieuwd naar, Nacino wordt nu al en hele poos gestrasserd, heeft geen bijzonderheden (ook nooit gehad) aan zijn hoeven en is sinds 2 maanden echt meer dan gevoelig op het harde, hij mijdt het als het kan...

Daar ben ik niet gelukkig mee aangezien we vaak over het harde rijden...
    maar vooral aangezien hij dit nooit gehad heeft, niet toen hij nog traditioneel bekapt werd (ook ijzerloos) en niet gedurende het eerste half jaar strasser..

Ervaringen zijn welkom!

Re: Strasser en gevoeligheid op het harde

Heb je je vraag al aan je SHP voorgelegd? Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Ja ik ook. Laat je het weten als jouw SPH een antwoord heeft?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Natuurlijk hebben we het al aan onze SPH gevraagd (Karen, zit hier ook op het forum)

Weet alleen niet meer wat nu precies het antwoord was...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik ben juist met Strasseren begonnen ómdat Atli zo gevoelig liep op het harde. In eerste instantie werd dat door het strasseren erger, maar na een paar maanden (toen de hoeven zich wat gingen openen) werd dat minder. Toen begon ik dus tevreden te worden over het strasseren.

Echter, daarna is het langzaamaan weer steeds slechter geworden (met af en toe weer wat betere periodes). Ik heb zojuist besloten te stoppen met strasseren, omdat Atli er zo duidelijk alleen maar op achteruit is gegaan de laatste maanden. De stand van z'n hoeven is ook ten negatieve veranderd. En hij bleek scheef op z'n hoeven te staan... De maat was voor mij nu echt vol. Nu ga ik hem voorlopig door een IJslandersmid laten bekappen, en maar eens kijken of het dan wél goed komt (hij zegt van wel, en ook veel sneller dan Strasser belooft....).

Maar ik ben toch ook wel heel benieuwd naar wat je SHP hier dan over gezegd heeft! Het is toch op zijn minst opmerkelijk te noemen dat een paard dat nooit problemen heeft gehad, na een andere manier van bekappen ineens zo gevoelig is geworden... Dat geeft te denken...

Jeetje Marja, ik vond die hoeven van Atli er vorig jaar juist zo goed uitzien! Vervelend dat de positieve ontwikkelingen zich niet doorgezet hebben. Heb je een idee waar het aan kan liggen?
    En nu gaat hij weer normal bekapt worden? Laat je het nu helemaal over aan de smid of heb je zelf ideeën hoe je ze bekapt zou willen? Ik ben benieuwd naar zijn manier van bekappen, en of hij waar kan maken wat hij belooft.
    Houd je ons op de hoogte?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja Atli gaat nu normaal bekapt worden, maar ik denk wel dat deze smid het goed aanpakt. Hij houdt de hielen laag en de steunsels kort, en snijdt niet veel in zool en straal. Het komt dus behoorlijk overeen met de meeste vormen van natuurlijk bekappen...
    Bovendien is hij een echte IJslandersmid en dat heeft als voordeel dat hij veel verstand heeft van de extra gangen.

Ik ga voorlopig niet meer zelf aan die hoeven prutsen! Ik dacht altijd dat ik het wel goed deed, maar inmiddels heb ik daar zo mijn twijfels over. En ik wil geen risico's meer nemen met de voeten van mijn lieveling!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik gok dat de zool te dun is geworden en dat heeft even tijd nodig om weer in orde te komen. Ik ken het wel, aangezien Son in haar hoefbevangen periodes ook eens bekap is door een smid die nogal hield van het snijden (hol maken) van de zool. Ik heb Son toen voor op ijzers met zooltje moeten laten zetten door mij huidige smid omdat zij in het geheel niet meer wou lopen...

Kate wordt door een traditionele smid bekapt, maar met aanwijzingen van mijn kant. Dus alleen snijden indien noodzakelijk aan hielen en steunsels, wanden gelijk met de zool en that's it. Ook Son is na een maand op dat ijzertje gestaan te hebben zo bekapt en liep sindsdien weer prima.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Jossie, dat verklaart niet waarom Atli pas na een half jaar strasseren gevoelig wordt. Want daar wordt de zool al vanaf het begin dun gemaakt om de hoef zo snel mogelijk te laten de-contraheren. Gevoeligheid zou je dus in het begin verwachten, maar niet in een later stadium.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

In principe niet, nee, maar het kan wel als er meer zool wordt weggehaald als dat erbij komt.

Ik zou anders ook niet weten hoe het kan, maar ik ken het fenomeen wel bij rundvee. Bij vergroeingen willen wij ook wel de zool wat holler maken in de hoop dat de hoefvorm en functie weer normaal wordt. Echter na twee/drie keer uithollen, laten wij de zool een flinke tijd met rust, omdat deze anders te dun lijkt te worden en de dieren zeer moeizaam gaan lopen.

Natuurlijk zit een paardenhoef heel anders in elkaar als een koeienhoef, dus kan de vergelijking ook best NIET opgaan hoor . Ik ben afgestudeerd op klauwgezondheid bij het rund en niet bij het paard (jammer genoeg ).
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Elise, je had toch voorheen een andere SHP? Is het niet door die overgang, dat ze toch iets anders te werk gaan ofzo?
    Ik ben ook heel benieuwd wat Karen ervan zegt. Die ene keer dat ik Nacino heb gezien (playday Rucphen) vond ik zijn hoeven heel mooi, kan me ook bijna niet voorstellen dat daar iets mee zou zijn.

Ik zie nu heel gestaag vooruitgang in Fenna's hoeven, ze is nog wel wat gevoelig. Maar dat word minder en minder, en ook de vorm begint nu op die van een hoef te lijken...
    Helaas moet bij Fenna juist de zool dun gehouden worden omdat haar zool nog niet gezond is. Als je het maar laat gaan word het zo hard dat er amper hoefmechanisme mogelijk is. Een gezonde zool hoort gewoon elastisch te blijven.
    Na 1,5 jaar ben ik nog steeds dik tevreden, ook al gaat het maar heeeeel langzaam beter. Het gaat iig beter!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Elise, je had toch voorheen een andere SHP? Is het niet door die overgang, dat ze toch iets anders te werk gaan ofzo?
    Ik ben ook heel benieuwd wat Karen ervan zegt. Die ene keer dat ik Nacino heb gezien (playday Rucphen) vond ik zijn hoeven heel mooi, kan me ook bijna niet voorstellen dat daar iets mee zou zijn.
    Wat je hier zegt is meer dan waar... hij heeft nooit iets aan zijn hoeven gehad, keiharde stevige grote hoeven die ooit 1x 6 weekjes ijzers hebben gehad, vrijwel niets mis mee dus...
    Toen in Rucphen wáren ze ook prima! Maar dat is na de verhuizing langzaam veranderd.
    Ik weet ook niet precies of de twee bekappers verschillend te werk gaan, maar grote verschillen zou je in principe niet mogen verwachten wel?

De mogelijke reden volgens de SPH is/was te weinig zelf bijhouden (zou 2x p/w moeten) maargoed, dat deed ik voorheen ook maar ca. 1x per 2 weken dus dat is niet veranderd.

Ik vind het erg moeilijk, maarja, als het zo blijft dan wil ik toch maatregelen nemen, al weet ik niet zo goed welke..
    Vandaar de tips en ervaringen gevraagd.

Zou het nog iets te maken kunnen hebben met de verhuizing van de paarden? Qua tijd is er wel een zekere samenhang, toch? Ander dieet, meer weidegang? Mogelijk vleugje bevangen door de overgang ofzo? Mogelijk nog iets anders ivm de verhuizing dat jij kan bedenken?

(bedenk ik me nu pas hoor)

May the horse be with you!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Jossie, dat verklaart niet waarom Atli pas na een half jaar strasseren gevoelig wordt. Want daar wordt de zool al vanaf het begin dun gemaakt om de hoef zo snel mogelijk te laten de-contraheren. Gevoeligheid zou je dus in het begin verwachten, maar niet in een later stadium.
    Ho Trea, het ging hier over Nacino, niet over Atli.

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Zou het nog iets te maken kunnen hebben met de verhuizing van de paarden? Qua tijd is er wel een zekere samenhang, toch? Ander dieet, meer weidegang? Mogelijk vleugje bevangen door de overgang ofzo? Mogelijk nog iets anders ivm de verhuizing dat jij kan bedenken?

(bedenk ik me nu pas hoor)
    Bedacht ik me gisteren ook opeens, maar als ik terugdenk is het geloof ik pas begonnen na de echte weide periode. We zijn namelijk sinds het vroeg donker is regelmatig savonds gaan rijden over de weg in een woonwijk. Dat ging eerst uitstekend (stapte en draafde lekker soepel) tot dat langzaam verminderde. Maar dat begon dus pas na het ingaan van de wintertijd..
    Nu krijgen ze ook gras, maar dat is een stukkie kort gras van ca. 20 bij 100 m voor 8 paarden per week. Daar verwacht ik toch weinig van...

En bevangenheid, dat zou de smid toch moeten kunnen zien? Of zie ik dat verkeert?

Moeilijk...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten