Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 32

Topic: Hoe intensief zijn jullie bezig met Parelli?

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Re: Hoe intensief zijn jullie bezig met Parelli?

Tis mss wat off topic maar, zou het mogelijk zijn om na een kleine maand (mist alle dagen of toch 5/7 te oefenen) te kunnen rijden zonder bit? Men paard is voor de moment te vergelijken met een kogel die uit een geweer komt Dus is wel toe aan een parelli training
    Horses and Live, It's all the same to me...

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Geen idee... ik zou persoonlijk geen tijdslimiet willen stellen... take the time it takes! (so it takes less time )

Als jouw paard lijkt op een afgeschoten projectiel, vertoont ie rightbrained gedrag, en is het jouw taak om dat eerst te fixen vóór je erop gaat. Je gaat dit er niet "uitrijden". Het lijkt me dat je eerst maar beter kunt verdiepen hoe parelli werkt vóór je door je ongeduld/niet goed snappen wat de bedoeling is, plat tegen een boom hangt..
    Ik heb twee brave tinkers, en ben de hele zomer bezig geweest met het "klaarstomen" voor het buitenrijden zonder bit en het doorlopen van level 1. Dit even ter vergelijk

Ik snap dat ongeduld niet, je hebt samen met je paard nog een heel leven voor je om het GOED te doen, dus neem de tijd voor een goede basis.

Aangemeld
    Jan 2006

Zal ik zeker doen, maar het was gewoon om een idee te hebben hoe lang ongeveer, om tegen men medewandelaars te zeggen hoe lang het ongeveer zal duren dat ik ze niet meer zal vergezellen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Zal ik zeker doen, maar het was gewoon om een idee te hebben hoe lang ongeveer, om tegen men medewandelaars te zeggen hoe lang het ongeveer zal duren dat ik ze niet meer zal vergezellen
    Hihi, en het kan heel goed zijn, dat Ã*ls je straks zover bent dat je weer buiten kunt rijden, je eerst nog 100 ritten samen met je paard moet doen, vóór je weer in gezeldschap meekunt (zeker als dat gezeldschap normals zijn), want de aangeleerde technieken in uitvoer brengen tijdens een rit met anderen, kan best wennen zijn in het begin (ook voor je paard). Het is heel goed mogelijk dat je iedere 10 meter de ors moet toepassen, of je paard even achterwaards en zijwaards moet zetten omdat ie rightbrained wordt. En dat is niet leuk voor "normal" ruiters, want die hebben daar geen geduld/begrip voor hoor.
    Ook dit buitenrijden hoort bij de basis, en het is belangrijk dat je die PNH principes goed doorvoert (al kost het in het begin best wel tijd en moeite bij de meesten)

OOOOh, jullie kunnen zo veel tijd met je paardjes doorbrengen. Met een beetje geluk kan ik zaterdag EN zondag gaan, maar dat is dus weinig als ik het goed begrijp .
    slu
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Aangemeld
    Jan 2006

allee het zal gezellig zijn in het begin

Maar nu is het ook al gezelig Aangezien men paard denkt dat hij overal zo snel mogelijk moet zijn Het zijn nogal begripvolle mederuiters. Het zou me zelf niet verbazen mochten het na succes met mijn paard ook NHers worden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Tja, inderdaad, alles is Parelli. Ik rijd nog niet op mijn paard, maar ben er zeker zo'n 2 uur per dag, Ophalen, wandelen, curiosity, spelen, wandelen, poetsen...

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Ik wil eigelijk ook niet in tijd denken, want vindt dat dat er niet toe moet doen. Helaas is het zo dat mijn VZ paard 24 uur per dag in zijn box staat. . Vind dat als ik hem "doe", ik wel in tijd moet denken, om ervoor te zorgen dat hij er genoeg uit komt. (Begrijp me niet verkeerd dat is helemaal niet genoeg, maar ja het is mijn paard niet, en meer als mijn mening geven naar de eigenaar kan ik niet)

Ik probeer daarom 2 keer per dag te gaan, smorgens probeer ik hem ongeveer 3 uur uit zijn box te halen, savond 1 a 2 uur. Maar veel van deze tijd is undemanding, ik zou niet weten hoeveel ik echt aan het oefenen ben.

Moet oppassen niet in het frustratiehoekje terecht te komen maar nu ik uitreken dat het arme beest nog 20 uur pd in zijn box staat wordt ik niet blijer. )

Weet wel dat ik nu veel langer bij de paarden ben dan in mijn "normal"tijdperk, en het paard zelf is veel minder vaak bezweet,

Interessant topic!
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Aangemeld
    Jan 2006

ff off topic: Dat het paard minder bezweet is alleen te wijten aan dat je minder intensief bezig bent met je paard. Maar er is niets verkeerd om eens intensief bezig te zijn met een paard hoor! In de zomer gaan we soms makkelijk wandelingen gaan doen van 3 4 uur, wel veel stappen enzo, maar als er een akker is kunnen we het niet laten en is het volle galop, dan zweten de paarden eens goed, maar dat is zelfs eens gezond, goed voor hun fysiek, vacht en darmkanaal

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Jarno: Zweten of niet zegt niet altijd iets over intensief bezig zijn!!! Ik ken een haf en een merens die na een stevige bosrit nog droog zijn.... kwestie van conditie...
    Ook ken ik een tinker die drijf en drijfnat uit een trailer komt rollen... terwijl ze de hele weg (kleine 20 minuten) niet bewoog! (ik kan het weten want ik reed er achter )

@ Elineke: Wie zorgt er de overige dagen voor jouw paardjes dan?

Aangemeld
    Jan 2006

Zweten kan ook voorkomen gewoon door nerveusiteit. Men één paard kan soms zo nerveus zijn dat hij na nog geen 5 min stappen doorweekt is. Dat mensen me dan aankijken van, gij dierenbeul uw paard zo doen lopen . Wat ik eigenlijk gewoon wou zeggen is dat het minder bezweet zijn van een paard (reactie op Hanneke) meestal niets te maken heeft met NH ofzo. Tenzij dan het geval van het nerveuse paard (Nog een reden waarom ik met Parelli begin)

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Zweten of niet, ligt inderdaad aan zoveel factoren, misschien dat ik het ook wel ietwat verkeerd neertypte.

Denk zelf dat het voor mensen met weinig verstand van (p)NH er soms uitziet of een paard niets doet, terwijl er geestelijk / mentaal een hoop gebeurt. En dat lijkt mij net zo belangrijk.

Nu toch maar weer on -topic:
    Ik merkte wel dat ik vooral tijdens mijn level 1 wel bezig was met parelli, maar toch ook weer niet. Ik had bv de driving game in mijn hoofd, en deed dat wel volgens het boekje, maar lette niet op de signalen die mijn paard gaf. Vind dat niet intensief bezig zijn, maar gewoon een riedeltjes opdraaien. Tsja en dat kan je wel 6 uur per week doen, maar of dat helpt. Nu ben ik veel geconcentreerder. (ook niet altijd, maar dan moet ik mezelf even een figuurlijke schop geven)
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    @ Elineke: Wie zorgt er de overige dagen voor jouw paardjes dan?
    niemand. Moest ik kunnen zou ik veel meer gaan, maar dat is nu voorlopig eenmaal niet mogelijk. In de zomer staan ze wel 24/24 buiten op een grote wei, maar in de winter moeten ze op een paddokje wegens bevangenheidsgevaar. Snachts staan ze in de winter ook binnen. Als ik kon zou ik er meer mee bezig zijn, of meer buiten zetten, maar jammergenoeg is dat niet mogelijk .
    bye
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Zorgt er niemand voor??? Wie geeft ze dan eten en zet dan 's nachts binnen?

Bladwijzers

Forum Rechten