Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Oefeningen voor zwaar paard..

Oefeningen voor zwaar paard..

Heey!

Ik begin net met Parelli, en ik zou mijn paard graag een paar kleine oefeningetjes aan willen leren.
    Het gaat om een belgisch Trekpaard hengst van 3,5 jaar, een zwaar paard dus, en volgens mij iets minder geschikt voor dit soort dingen ( heb er verder geen ervaring mee, maar heb ooit zoiets gehoord, en het lijkt me opzich vrij logisch) Nou is mijn vraag dus of jullie een paar kleine oefeningen weten, en hoe je dat aanpakt?
    De spaanse pas lijkt me erg leuk om te leren, maar heb geen idee hoe je dat aanpakt.

alvast bedankt!

groetjes Naomi
    I l0ve Tank*

Re: Oefeningen voor zwaar paard..

Hey Naomi,
    ikzelf heb 2 shetjes. Dit zijn ook niet de gevoeligste beestjes, maar ik denk dat het met veel oefenen en op een consequente manier bezig zijn, veel verandering zal teweegbrengen... Wat denken de andere PNH'ers hiervan???
    bye
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

En zocht je dan oefeningetjes in de zin van kunstjes? (vrijheidsdressuur) Of in de seven games (parelli)?
    Ik denk dat je de seven games heel goed kunt doen met een zwaar paard!

Sommige vrijheidsdressuur kunstjes zijn wel moeilijk, misschien.. Kijk maar eens op deze site, daar staan er een heel aantal beschreven, en staan er vast wel een aantal tussen voor je: http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/

ik heb een zwaar trekpaard, een Noriker.

Alles gaat een beetje "on valium" en "in slow motion" en hij reageert niet zo snappy als je zou willen soms, maar met heel veel geduld en hele duidelijke lichaamstaal gaat het wel lukken

Ik weet alleen niet of het verstandig is om als beginnend Parellier je aan een hengst te wagen, ik las gisteren in het boek dat bij het oude leel 2 hoort dat Pat adviseert om pas met hengsten te beginnen als je level 3 goed beheerst....

Hé, wat een leuke site. Maar eerst rijden, en dan de frivoliekes!!!!
    slu
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Met Morrie hebben ze in Oostenrijk bijna alle kunstjs van vrijheidsdressuur gedaan, behavle steigeren en Spaanse pas (verstandige mensen gelukkig) en Morrie maakt nog regelmatig een buiging, compliment en hij gaat ook nog wel eens liggen, maar alles in totale vrijheid, zelfs zonder halster.....

Je moet wel uitkijken met buigen, hem niet echt op z'n knieën leggen, want dat gaat erg kraken als ie op wil staan, eigenlijk niet geschikt voor een zwaar paard

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik heb een shettie.
    En behalve dat hij een behoorlijk karakter heeft, en je gewoon veeeeel meer moeite moet doen om hem te overtuigen van je gelijk dan met een gevoeliger paardje, ben ik nog niet tegen problemen aangelopen "omdat hij een koudbloed is"
    Mij werd ook heel erg afgeraden om a) parelli met een shet te doen (eigenwijs, minder gevoelig, koppig en gewoon ronduit vervelend), en b) om parelli met een jonge hengst te doen. Maar we doen het volgens mij helemaal niet slecht Ben behoorlijk trots op mn manneke.
    Vrijheidsdressuur, daartoe kan ik hem dus niet overhalen. Heb een tijdje mn uiterste best gedaan (met snoepjes, appel, brood, wortel, zelfs clickertraining) om hem zo gek te krijgen dat hij toch iets zou doen voor me, maar hij ziet er echt het nut niet van in. Dit hebben we dus ook maar even opgegeven

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Even een vraagje, hoort dit niet bij overig NH? Het gaat niet echt over Parelli toch, of heb ik het mis?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

de topicstarter begint net met Parelli zegt ze.....

daarom heb ik hem ook maar laten staan...

May the horse be with you!

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ja, maar ik raakte verward omdat ze eigenlijk VD dingetjes vroeg.... sorry
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik vond het ook niet zo'n Parelli-vraag eigenlijk . Misschien verplaatsen naar overig grondwerk? Dan komen er wellicht ook wat meer gerichte VD-antwoorden op.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

*edit mafhaf: so be it*

May the horse be with you!

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

pnh lukt met zwaadere paarden ook best. Alleen net als Morrie zegt ze reageren in slowmotion. Mijn tinker ook. Als ik bij sommige de back up zie die beestjes vliegen meteen 3 passen achteruit. Bij Sweety is met meer van:
    "owwww, ik moet achteruit wacht even he, ik hef mijn voet op en zet em naar achter en nu mijn andere voetje. Zo is't genoeg? Nee *zucht* dan doen we nog een pasje."

Ik denk dat wel meer zware paarden dit hebben.
    Wat ik me dan wel afvraag is moeten we proberen hier verandering in te brengen of mag het ook zo op hun tempo?
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

In L2 ga je werken aan een snappy paard, in L1 is het belangrijkste dat je leert hoe alles netjes uit te voeren.
    Ik dacht ook altijd dat Fenna een sloompie was, maar nu we in L2 bezig zijn blijkt ze eigenljik snel te zijn. Ze gaat nu zelfs assumen (alvast beginnen aan een oefening waarvan zij denkt dat ik het misschien ga vragen). Dat moeten we nu weer oplossene n dan de gulden middenweg vinden.
    Of het zo met een echt zwaar paard kan weet ik niet, maar met een tinker zal het vast wel kunnen. Alhoewel, Quinzy is nu drachtig dus dan zou ik ook lekker relaxed doen

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten