Hallo allemaal.
Ik zit nu met een probleem waar ik maar tegenaan blijf lopen. Ik ben bang dat mijn stoere pony last heeft van een serieus gebrek aan zelfvertrouwen. Ik zal even proberen uit te leggen waarom ik dat denk.
Mijn pony is enige tijd geleden verhuisd. Hij staat nu met een vriendje in een weiland in de buurt van mijn kot. Nu, hij was daar uiteraard behoorlijk van onder de indruk. Hij is slechts 1 keer eerder verhuisd, en dat was voor hem zeker geen prettige ervaring. Maar na een week of twee ging het veel beter. We wandelen veel, en in de bak doen we veel grondwerk. Van daar uit zijn we verder heel rustig aan gaan opbouwen, dus na het grondwerk met een touwtje om zn hals nog even de bak doorrijden, net zo lang tot we geheel opgetuigd rustig door de bak konden. Dit ging zeer vlot en daar zijn totaal geen problemen mee. Hij vertrouwt op mij, en binnen de grenzen van de bak kunnen we de wereld aan.
Daarbuiten ontstaan de problemen. Wanneer we wandelen is er niets aan de hand, net als buiten grondwerk doen, wat ook prima gaat. Buiten rijden met zn weidemaatje is ook geen probleem (behalve dan het race-probleem, maar daar gaat het niet om) Maar zodra we alleen buitenrijden. zodra ik buiten op zijn rug ga zitten. Dan gaat er een knop om, en is hij niet meer voor rede vatbaar. Oh, hij doet nog steeds wel ongeveer wat ik van hem vraag, hij brengt ons niet in gevaarlijke situaties ofzo. Maar hij is onzeker bij iedere stap die hij zet.
Nu dacht ik: het is een kwestie van wennen. Het gaat vanzelf over wanneer hij hier langer staat. Maar er zit totaal geen verbetering in. Niets, zelfs niet het kleinste beetje (dat hij bijvoorbeeld 1 zekere stap zou zetten ofzo) Hij blijft ontzettend onzeker en gespannen, terwijl we nu toch iedere dag na het werk wel een klein stukje buiten stappen. eerst wandelen en de terugweg rijden.
Ik weet niet hoe ik hier nou mee verder moet. Alle tips zijn van harte welkom, want het is echt niet fijn om mijn stoere pony zo onzeker te zien![]()
Groetjes, Lacuna
Bladwijzers