heeft iemand tips om dit op te lossen?
mijn paardje doet level 1 prima in de bak, ors ook, level 1 prima buiten, ors ook, voor zover de leidmerrie niet de andere kant oploopt..
dus de vraag is tweeërlei: hoe werk je aan de ultieme leiderspositie, als ons andere paardje (de leidmerrie) nu eenmaal 24/7 erbij is, en ikke niet?
in de bak is het allemaal geen probleem; maar buiten is het kuddegevoel te sterk. Ofwel wil ze bij de leidmerrie blijven, ofwel wil ze zo snel mogelijk terug naar de leidmerrie (als we alleen op stap zijn)
ik kan niet meer bedenken dan ze tijdelijk uit elkaar te halen.. maar dat vind ik ook sneu, twee paardjes alleen laten staan?
tweede probleem: ors dus, als de andere merrie verder gaat, of een ander padje in slaat.. t probleem is dus dat one rein stop prima lukt in de bak (alle gangen), maar buiten niet meer als de paarden uit elkaar gaan; en nu komt: ik kan daar enkel op oefenen als we die situatie ensceneren, of nie? stoppen lukt dus totaal niet meer en t gevolg van het korte buitenritje deze zaterdag is een gebroken been (emergency dismount is moeilijker op een hobbelig parcours dan in een binnenbak. neem het van mij aan.. )
![]()
Bladwijzers