Ik heb er zelf mijn hoofd al over gebroken maar vind niet metteen een uitleg die me logisch en juist lijkt.
De uitleg:
Als ik opstijg blijft Aramis netjes staan tot ik zit en mijn stijgbeugels aan heb.
Vanaf dat moment begint hij te stappen, en dan echt doorstappen. Alsof hij ergens op tijd moet zijn of zo.
Dit is geen right brained actie, in tegendeel, hij blijft er heel cool onder.
Maar toch denk ik dat het iets emotieels is, alleen weet ik niet wat en hoe het op te lossen.
Vroeger deed ik de ORS tot hij bleef stilstaan, de ORS gaat goed maar als ik dan loslaat nadat hij zucht of zijn hoofd omlaag doet vertrekt hij weer uitzichzelf, dat is echt niet de oplossing. Daar wordt hij net heel erg kribbig van. Ook niet right brained maar echt gewoon verveeld door steeds weer die ORS.
Hij blijft ook braaf, probeert niets stouts en ik kan hem alle gangen laten doen en op life down weer een gang lager. Alleen naar stop lukt niet. Alhoewel, soms lukt het wel maar dan stopt hij om metteen weer te vertrekken in stap. Een zeer vlotte stap.
Ik weet dat als je niet kan stoppen je normaal niet mag draven en galoperen maar ik heb een tijd geleden de proef op de som genomen omdat ik het gevoel had dat ik hem wel weer naar stap kon zetten en naar draf vanuit galop.
Dat lukte inderdaad. Dat vond ik best raar en ik heb alleen fase 1 nodig...![]()
Nu vraag ik me dus af wat het probleem is en waarom stilstaan zo moeilijk is. Hij is dan ook heel erg onrustig, nog steeds niet right brained maar zoals ik eerder al zei, het lijkt of hij ergens heen moet. Alleen is er geen eindpunt.
Als hij wat harder heeft gewerkt wordt hij wel kalm in stilstand en gaat hij het zelf aanbieden.
Ik ben er bijna zeker van dat het emotioneel is maar vind er niet metteen een oplossing voor of een uitleg.
Nog een toevoeging:
- dit is zo als we intensief grondwerk doen voor het rijden zowel zonder intensef grondwerk voor het rijden.
- Het is pas de laatse 4-5 maanden zo.
Misschien is het voor jullie duidelijker of hebben jullie tips?
Bladwijzers