Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Hoe voer je maismeel?

Hoe voer je maismeel?

Omdat Walter nu echt te mager werd heb ik maismeel gehaald, op aanraden van wat mensen... maarre hoe voer ik hem dat nu het beste? Gewoon los, of als papje

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Hoe voer je maismeel?

Bij ons thuis staan 2 pensionpaarden die ook maismeel krijgen.
    Aangezien ik de enige ben die voer thuis, kan ik alleen maar zeggen hoe ik het doe

Ik pak een emmer en doe er een laagje water in, vervolgens maismeel en roer dit tot een dikkig papje. Klaar!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Zo heb ik het gisteren ook gedaan.

Eergisteren had ik het niet gedaan en toen at hij het ook op, en had ie een mooie witte snuit

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Hahaaha een paard aan de coke!!! Pas maar op dat hij niet verslaafd wordt! hihi
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Jannepauli
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Omdat Walter nu echt te mager werd heb ik maismeel gehaald, op aanraden van wat mensen... maarre hoe voer ik hem dat nu het beste? Gewoon los, of als papje
    Kijk ook even onder het topic 'koliek door te weinig beweging' - ik heb daar een stukje geplaatst over koliekoorzaken. Meel is één van de oorzaken ( klontervorming) - je moet dus een goed opgeloste pap maken!

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Je kunt ook zemelen geven. Dat zet ook lekker aan. Zemelen is klaar te maken als slobber. In combi met slobber schijnt ook heerlijk te zijn.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Wij gaven een van onze paarden ook maismeel omdat ze mager werd in de wintermaanden.
    Dit is hoe we het deden.

2 plastic bekertjes (niet helemaal tot rond vol) vullen met droge maismeel.
    Dit doe je in een emmer en voeg (warm) water toe.
    Roeren, roeren, roeren.

Wij verdeelden het over de bakjes voer die klaar stonden om gegeven te worden, dit werd gedaan door anderen.
    No one can teach riding as well as a horse.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik heb ook gister maismeel gekocht, omdat mn Tommie wel wat vlees op zijn botjes kan gebruiken.. Ik heb er slobber bij gekocht en maak nu een lekker papje van slobber, maismeel, een scheutje zonnebloemolie en warm water... gister ook nog gekookt lijnzaad erdoor... (ga ik 2x per week doen)..smullen voor de mannen!!!

Zemelen deden het prima bij Orchid als slobber toen ze te mager was.
    Nu is ze gewoon weer aan de muesli gezien ze eerder te dik dan te mager is

Hé, da´s gek. Ik dacht dat er in zemelen bijna niks inzat. Ik heb het jaren gevoerd om volume in het voer te krijgen (zodat het wat meer leek )

Ik vind het ook gek dat zemelen aan zouden zetten, omdat het gewoon de vliesjes van de tarwekorrels zijn. Het bevat veel vezels, maar verder weinig energie volgens mij.

Maar goed, ik maak er tegenwoordig elke dag een papje van, Walter vindt het nog superlekker ook!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Daar ben ik weer met mijn gezeur over scheve verhoudingen , maar ook zemelen hebben een zeer scheve Ca/P verhouding. Vroegâh vregen de paarden van de molenaars vaak zemelen, het is tenslotte goedkoop voer, aangezien het een restprodukt is van het malen van graan. Deze dieren kregen na verloop van tijd problemen met hun botten. Nu kregen deze dieren natuurlijk wel erg veel zemelen, maar toch is het goed dat men dit wel in het achterhoofd houdt!

De scheve Ca/P verhouding kun je weer rechttrekken met een ander produkt met een scheve verhouding zoals lucerne. Ook kan het veel simpeler door een handje kalk (joost mag weten waar je dat vandaar kan halen) te geven.

Bij mijn weten zetten zemelen ook niet aan, maar wordt het wel vaak gebruikt om de darmen actief te krijgen/houden en paarden vinden het vaak erg lekker. Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel. Ik kan nu mijn boeken niet in, aangezien ik ijverig aan het werk ben (nachtdienst is zo gek nog niet!).
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

molenaarsziekte noemden ze dat toch?

kalk kan je krijgen bij de betere fouragehandel en anders kan je het vragen aan iemand die honden fokt, ze geven puppies ook altijd kalk. Ik weet wel dat het vrij prijzig is.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Daar ben ik weer met mijn gezeur over scheve verhoudingen , maar ook zemelen hebben een zeer scheve Ca/P verhouding.
    De scheve Ca/P verhouding kun je weer rechttrekken met een ander produkt met een scheve verhouding zoals lucerne. Ook kan het veel simpeler door een handje kalk (joost mag weten waar je dat vandaar kan halen) te geven.

Bij mijn weten zetten zemelen ook niet aan, maar wordt het wel vaak gebruikt om de darmen actief te krijgen/houden en paarden vinden het vaak erg lekker.
    Wat bedoel je met scheve Ca/P verhouding? Ik ken dat niet. Wat heeft Lucerne dan wel wat zemelen niet heeft?
    Ik kan me voorstellen dat niet de zemelen zelf aan zetten, maar door een betere darmwerking het voedsel beter op genomen wordt.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

om die scheve CA/P verhouding op te heffen kan je toch ook een schep bietenpulp bij de zemelen doen, meen ik me te herinneren?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten