Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: zadel op lendenen?

zadel op lendenen?

Hallo,

Mijn paard Shania (Quarab) van vijf jaar oud heeft al een langere tijd een blessure aan het rechtervoorbeen, ze maakte haar pas een hoef tot anderhalve hoef korter. Er zat een ontsteking in haar kogelgewricht, na een injectie (onstekingsremmer) is zij stukken beter gaan lopen. In alle engels gangen is ze 100% rad en komt goed door de buigproef. Alleen in de westerngangen en dan met name de jog is ze nog iets korter. Ze is ook heel scheef in haar schouderpartijen, als je achter haar staat is ze links heel bol en rechts vrijwel vlak. Afgelopen jaar heb ik niets anders gedaan dan naar het zoeken van de oorzaak van bovengenoemde blessure. Het zadel waar ik haar mee heb ingereden was op een gegeven moment te krap en heb dus een ander zadel aangeschaft. Ik heb het nieuwe zadel toen laten aanmeten door een kundig persoon. Maar de blessure ging ondanks het aangemeten zadel niet weg. En nu eindelijk ben ik er achter gekomen dankzij Pat Parelli dat het schouder niet vrij heeft gelegen. Ik had het zadel altijd veel te ver naar voren liggen dit deed ik zelf (niets ten nadele van die mevrouw van wie ik het zadel heb gekocht). Shania reageerde goed toen ik het zadel meer naar achter had te liggen, want voorheen gooide ze zo nu en dan letterlijk en figuurlijk de kont in de touwen, dan wilde ze gewoon niet verder.
    Nu is mijn vraag in hoeverre mag het zadel op de lendenen liggen?Shania heeft namelijk een hele korte rug en brede + stijle schouders.
    Deze vraag ik heb ook al naar Eddy gemaild maar hij zit momenteel in het buitenland en kan dus nog niet antwoorden. Ben zeer benieuwd naar jullie reacties. En wie heeft by the way ervaringen met het fusion zadel van Pat Parelli?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Re: zadel op lendenen?

Zadel liefst niet op de lendenen, dat gaat daar weer spierproblemen geven. Mijn paard heeft ook een hele korte rug, ik heb pas ook een zadel gekocht met een vrij kleine inchmaat, zodat het zadel niet te ver naar achteren komt en toch de schouders vrij laat. Maar ja, dat is een dressuurzadel, en jij rijdt zeker met een westernzadel? Die zijn meestal al een stukkie langer.

Fusionzadel heb ik jammer genoeg geen ervaring mee, maar lijkt me geweldig .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

misschien is boomloos dan een optie voor je dan ligt het zadel misschien wel richting de lendenen maar er komt geen druk op te staan.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Nee, op de lendenen is ook niet goed. Dat is altijd lastig met die westernzadels en paardjes met korte ruggen...ik doe mijn westernzadel nu ook om die reden weg (het is gewoon te nauw en te lang). Ik heb nu een Australian Stock daarvoor in de plaats, zit ook lekker diep dus voor mijn gevoel in ieder geval nog een beetje western...

Het fusion zadel...tja, lijkt me geweldig als ik dat zo lees allemaal. Het ziet er ook heel comfortabel uit, zowel voor paard als ruiter.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Als je de laatste rib voelt van je paard, en die rib naar boven volgt naar de ruggengraat, kom je bij de laatste wervel waar je zadel op mag liggen. Dit is misschien iets specifieker nog?

May the horse be with you!

Zal ik vanmiddag even nakijken bedankt voor je tip mafhaf

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Hé, dat ga ik vanmiddag ook eens voelen (als ik haar rib kan vinden dan !)
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Die is altijd te vinden Eva: leg je hand op de flank van je paard en geef een klein beetje druk. Ga dan rustig naar voren met je hand; je komt dan vanzelf tegen de laatste rib aan. Werkt zelfs bij een Danny die haar buikje flink rond heeft gegeten in het zomerland .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Naast het intervieuw met Eddy staat er in de Hoefslag van deze week een artikel met tips voor een passend zadel. nr 1 van de checklist juiste zadelligging is "laat het zadel het lendengebied (zwevende ribben) van je paard vrij ?"
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik bedoelde ook idd vanwege Fenna's dikke spekbuik
    Maar ik ben het gister vergeten, vanmiddag dan maar.

Enne, nog een goede reden om de hoefslag te kopen!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Overal waar ik kom, liggen er alleen Hoefslags van december of 5 januari! Grr!

May the horse be with you!

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Bij mij valt de Hoefslag op donderdag in de bus. Meestal ligt hij dan op maandag of dinsdag in de winkel. Of even de Hoefslag bellen of ze je een exemplaar willen toezenden. Maar ik heb het al in een ander topic gezegd: voor wie 'm echt niet kan vinden maak ik wel een kopietje hoor (van zowel het Parelli stuk als het zadel stuk).
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Bladwijzers

Forum Rechten