Afgelopen zaterdag les gehad van Eveline. Het was voor mij een hele leerzame dag en de eerste keer dat er iemand naar mij keek die er meer verstand van heeft dan ik![]()
het verslag en mn verbeterpunten zijn misschien zinnig voor mensen die ook nog met level 1 bezig zijn en zal ik vanavond even posten.
maar nu even alvast een probleem dat ik aan de orde wil stellen.
Galand heeft behoorlijk heftig opposite reflex als hij druk voelt achter zijn oren van het halster. Vorige week kwam ik hierachter toen hij per ongeluk op het touw stapte. Hij steigerde en vloog achteruit. Inmiddels is die reactie wel wat minder. Maar hoe pak ik dat het beste aan?
Eveline probeerde Galand op het touw te laten stappen maar na 1 keer was hij slim genoeg om zijn voet er niet meer op te zetten![]()
Ik heb het steeds geoefend door plotseling druk op het touw te zetten (naar beneden tekken zeg maar) en als hij dan steigert of wegrent pas druk weghalen als hij stilstaat en zijn hoofd laat zakken.
maar ja, in zo'n situatie is je druk nooit constant, daarnaast ben JIJ altijd degene die de druk veroorzaakt. vermindert hierdoor niet het vertrouwen? Ik gebruik immers geen gefaseerde druk omdat ik het "hangen" wil simuleren. Als ik in fases hem naar beneden vraag doet hij dat meteen. Hij schrikt dus heel erg van plotselinge druk. Toch wil ik dat hij dat kan om gevaarlijke situaties te voorkomen.
probeer ik dit af te leren zoals eveline doet dan beloon ik hem eigenlijk op het moment dat hij steigerd, want dan is meteen de druk weg. dat lijkt mij dus niet de juiste manier, bij naderinzien.
hebben jullie nog ideeën, suggesties? moet ik het toch in fases leren, of gewoon volhouden met plotselinge druk?
groetjes sandra
Bladwijzers