Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: L1 opposite reflex

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

L1 opposite reflex

Afgelopen zaterdag les gehad van Eveline. Het was voor mij een hele leerzame dag en de eerste keer dat er iemand naar mij keek die er meer verstand van heeft dan ik

het verslag en mn verbeterpunten zijn misschien zinnig voor mensen die ook nog met level 1 bezig zijn en zal ik vanavond even posten.
    maar nu even alvast een probleem dat ik aan de orde wil stellen.

Galand heeft behoorlijk heftig opposite reflex als hij druk voelt achter zijn oren van het halster. Vorige week kwam ik hierachter toen hij per ongeluk op het touw stapte. Hij steigerde en vloog achteruit. Inmiddels is die reactie wel wat minder. Maar hoe pak ik dat het beste aan?

Eveline probeerde Galand op het touw te laten stappen maar na 1 keer was hij slim genoeg om zijn voet er niet meer op te zetten
    Ik heb het steeds geoefend door plotseling druk op het touw te zetten (naar beneden tekken zeg maar) en als hij dan steigert of wegrent pas druk weghalen als hij stilstaat en zijn hoofd laat zakken.
    maar ja, in zo'n situatie is je druk nooit constant, daarnaast ben JIJ altijd degene die de druk veroorzaakt. vermindert hierdoor niet het vertrouwen? Ik gebruik immers geen gefaseerde druk omdat ik het "hangen" wil simuleren. Als ik in fases hem naar beneden vraag doet hij dat meteen. Hij schrikt dus heel erg van plotselinge druk. Toch wil ik dat hij dat kan om gevaarlijke situaties te voorkomen.

probeer ik dit af te leren zoals eveline doet dan beloon ik hem eigenlijk op het moment dat hij steigerd, want dan is meteen de druk weg. dat lijkt mij dus niet de juiste manier, bij naderinzien.

hebben jullie nog ideeën, suggesties? moet ik het toch in fases leren, of gewoon volhouden met plotselinge druk?

groetjes sandra

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Kan hij wel vaststaan?
    Parelli leert paarden toch vaststaan door een touw enkele keren om een bak te wikkelen. Als hij dan terrugtrekt laat het (veilig!) wel los maar de druk is zeker niet in 1 keer weg, het zit nog redelijk strak om de paal.
    Mssn een idee?

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    De oplossing ligt in de principes van Parelli...
    Galand moet leren wijken voor druk (daar is alles bij PNH op gebaseerd), daar ben je mee bezig maar blijkbaar niet zo ver dat ie snapt dat terugtrekken niet werkt.

Paarden leren nog het meest van de fouten die ze zelf maken. Mijn oplossing in deze zou zijn om touwhalster + leadrope, hem te laten grazen aan de hand. Jij blijft staan, laat hem zelf maar lopen. Er komt een moment waarop hij met zijn voet op het touw komt te staan (met eten letten ze toch minder goed op). De eerste reactie is om dan het hoofd heel hard omhoog te trekken. Als ze deze fout een paar keer maken leren ze meestal vanzelf dat het veel makkelijker is (en veel minder pijnlijk) om een stapje naar achteren te doen ipv hoofd omhoog rossen.

Het zelf simuleren door heel hard zijn hoofd naar beneden te trekken lijkt me geen goed plan. Het komt onverwacht en is oneerlijk voor je paard.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Actief Forumlid mandy's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: L1 opposite reflex

Ben het met jullie eens. Toen we beauty in het begin hadden ging ze ook nogal eens op het touw staan en dan had je wat heisa, maar al gauw had ze door dat het geen zin had om eraan te trekken, maar door haar hoofd laag te houden en een stapje achteruit te doen verdween de druk.Paarden zijn nou niet bepaald dom.
    ride like the wind

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17
    Galand kan prima vaststaan volgens mij. Ik zet hem met poetsen altijd even vast aan de staldeur. Het is ook volgens mij met name de druk naar beneden toe die hem in paniek laat raken. En dat is nu juist zo moeilijk te simuleren.
    Ok, laten grazen met een lang touw om het zo uit te lokken is een idee (bewust zijn voet erop zetten lukte gewoon niet, slim beest)
    Nu mijn volgende vraag: beloon je je paard dan niet op het verkeerde moment? Als hij op het touw staat en hij steigert om los te komen dan wordt hij op dát moment beloont met rust, in plaats van op het moment dat hij zijn hoofd omlaag doet. Het lijkt mij dus juist dat je je paard hiermee leert steigeren om los te komen.
    In theorie dan. Misschien is het in praktijk wel anders inderdaad.

Trouwens... Misschien is het opeens aan het halster trekken wel oneerlijk voor je paard, maar geeft dat voor een paard niet hetzelfde gevoel als dat hijzelf op het touw staat? Deze methode heeft namelijk als voordeel dat je druk kunt loslaten op het moment dat je hem wil belonen.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Theoretisch beloon je hem idd op het verkeerde moment, was het niet dat de beloning helemaal niet zo beloningsachtig is. Het doet gewoon pijn om zo door dat touwhalster heen te drukken en al snel zullen ze dan naar een andere/pijnloze manier zoeken om van die druk af te komen. Probeer het maar eens, na 1 of twee keer een sessie hebben ze het meestal wel door hoor.

Denk dat als jij opeens aan het touw rukt het heel anders is. Hij heeft denk ik verrekte goed door dat JIJ het was die dat deed en niet hij zelf. Gevolg...minder respect en vertrouwen in jouw..

Ze leren echt heel erg goed van hun eigen fouten, veel sneller als dat ze een fout maken (in onze ogen) en wij die dan vervolgens gaan corrigeren. Probeer het maar eens, werkt echt hoor!
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52
    Hmmm Sandra, zet jij je paard vast aan een deur? Lijkt me nogal gevaarlijk... Als hij dan een schrikt en terugtrekt, trekt hij misschien wel de hele deur mee en een paard met een deur achter zich aan lijkt me niet echt fijn...
    Verder ben ik het met Maaike eens: niet zelf aan dat touw gaan trekken, dat heeft hij in de gaten en werkt averechts.
    Bij Atli is dat terugtrekken verminderd doordat hij regelmatig tijdens het grazen op het touw ging staan. Hij trekt nu nog steeds wel terug in een eerste reflex, maar niet meer zo hard en als het touw dan niet losgaat, doet hij een stapje opzij.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1
    Ik denkt och dat je dit soort dingen niet moet gaan uitlokken, het komt het vertrouwen in enge dingen en in jou niet ten goede. Ik zou gewoon gaan oefenen voor een hele goede porcupine, alle kanten op, dan moet hij er steeds beter aan wennen. Daarbij proberen de moeilijke situaties te omzeilen. Alleen in een veilige omgeving kan je bijv na een tijdje wat minder opletten op het touw, zodat hij er toch een keer op gaat staan. Dan zelf doen alsof er totaal niets aan de hand is. Een paard waar ik altijd mee speel is er bijv niet bang voor als het bij mij gebeurt, maar wel bij de eigenaresse, omdat zij hem elke keer geruststelt als hij er bang van is. Dus vooral gewoon doen, alsof er helemaal niets aan de hand is, ook al springt hij alle kanten uit.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17
    de deur waar ik Galand aan vast zet is heel stevig hoor. Ik doe de onderdeur eerst in het slot en vervolgens maar ik Galand vast aan de metalen scharnieren, die zijn superstevig en breken echt niet bij 500 kilo denk ik.
    Ik volg jullie advies wel op en ga gewoon verder met oefenen met de porcupinegame. bedankt voor jullie meedenken!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004
    Hoe ver ben je met level 1?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Ik zou het inderdaad ook niet uitlokken nee. Nacino wijkt zonder enig probleem voor druk, maar staat hij op zijn touw geeft hij vaak zat een snok met zijn hoofd, zo komt het ook los namelijk. Ik denk dat je beter eerst gecontroleerd wijken voor druk kan oefenen (dus volgens de boekjes) dan zal zijn reactie wanneer hij bijv. op het touw staat minder heftig worden, denk ik zelf.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17
    hoi cornelie.
    tja hoe ver ben ik? na de hulp van eveline afgelopen zaterdag denk ik dat ik wel een aardige sprong voorwaarts heb kunnen maken. Ik ga in elk geval met grondwerk beginnen met level 2. Kwa rijden ben ik zover nog niet.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Aha. Want volgens mij staat er in het theorieboek van level 2 e.e.a. hierover. Als je dit pakket hebt dan kan je het even nalezen. Er zijn nu eenmaal dingen die nog niet 'verdwijnen' na level 2. Pas na level 3 zal alles geweldig gaan........................

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

mijn paardje heb ik ook gewoon loslaten lopen met een touw aan het halster zij kreeg toen ineens door dat terug trekken dus niet helpt nu kan ik haar aan een plukje manen alle kanten op bewegen (wijken voor druk) achter haar oren.

Wat ook hielp was het naast mij laten lopen dit ging eerst ook heel slecht als ik druk zette op het touw (druk dus achter oren) duurde het erg lang voor ze reageerde.Ik heb toen een paaar keer flink fase 4 met cs gebruikt in zone 4/5 en toen ging dat ook beter.

Bladwijzers

Forum Rechten