Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: draf- stijgbeugels en een boomloos zadel

draf- stijgbeugels en een boomloos zadel

ik vraag me af of hier iemand op het forum hetzelfde probleem heeft als wij:
    stappen, galopperen en draven met onze boomloosjes lukt prima, zolang we
    tijdens draf onze stijgbeugels laten zijn voor wat ze zijn.
    eens we die gebruiken, lukt doorzitten voor geen meter meer (veel minder goed dan met barebackpad bv)
    en ik heb de stijgbeugels onderhand echt lang hangen...
    maar tlijkt gewoon of ze in de weg zitten..
    rings a bell to anyone?
    Nieuwe foto's in profiel.

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: draf- stijgbeugels en een boomloos zadel

nou... bij mij.
    Behalve dan dat ik een shetlandplakkie heb. (het heeft geen boom... weet niet of het onder boomloos valt?)
    Maar inderdaad, als ik met zadeltje, zonder stijgbeugels draaf is er niks aan de hand. Heb ik de stijgbeugels aan, dan klopt er gewoon echt geen hout meer van. Heel het ritme is weg, ik zwieber alle kanten op óf ik ben na 3 passen mn beugels kwijt... Ik heb geprobeerd van heel kort tot hele lange beugels, en het maakte niets uit.

Ik heb er alleen geen oplossing voor Dus.. de gouden tip is welkom!
    Groetjes, Lacuna

Eeh, de stijgbeugels eraf laten? Ik zie eigenlijk het probleem niet zo, behalve dan dat het lastig is als je ze weer aan wilt doen. Ik zie de meerwaarde van stijgbeugels aan een boomloos zadel eigenlijk ook niet zo. Ik gebruik ze zelf zo weinig mogelijk, omdat ik weet dat het slecht kan zijn voor de paardenrug omdat bij een boomloos zadel alle kilo´s in de stijgbeugels regelrecht overgebracht worden op de rug, via de stijgbeugelriem die onder het zadel doorloopt.

*edit, Trea* niet-relevant gedeelte verwijderd

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Stijgbeugels zijn bedoeld, zoals de naam al aanduidt, om op te stijgen en niet bedoeld als voetensteun tijdens heb rijden... Ik mag hopen dat jullie bij het rijden op jullie boomloosjes dus de stijgbeugels NIET gebruiken om te steunen (zie uitleg Trea hierboven)!

Maar dat is geen antwoord op jullie vraag: Waarom je je stijgebeugels kwijt raakt bij het doorzitten is vrij eenvoudig verklaard. Je rijdt (in iedere gang op ieder soort zadel) op billen en binnenzijde bovenbenen, dit zijn de delen van je lijf waarmee je rechtstreeks contact hebt met je zadel plus paard. In stap heb je geen enkel probleem om te blijven zitten en in galop waarschijnlijk minder als in draf. Simpelweg omdat de beweging makkelijker op te vangen en uit te zitten is. Waar je wel erg goed op moet letten als je boomloos rijdt, is of je je stijgbeugels niet steeds gebruikt om in evenwicht te blijven!

Draf is een andere gang, je "stuitert" meer. Hierbij gaan vele mensen hun beugels gebruiken om te gaan staan en zitten én om in evenwicht te blijven. Dit hoor je te doen vanuit je knieën!
    Om goed door te kunnen zitten moet je ontspannen in bovenbenen en billen, zodat je mee kunt bewegen met je paard. Wat vaak gebeurt (omdat de ruiter geen onafhankelijke/stabiele zit heeft) is dat men de knieën optrekt en voila, been wordt korter en daaag stijgbeugel.

Met andere woorden: Wat doe je om dit te voorkomen, leren ontspannen in je zit, benen lang laten niet knijpen of klemmen, gewoon zitten. Dit leer je door veel zitlessen te doen of vaak zonder beugels te rijden. Ook lichtrijden zonder beugels is wat dat betreft een eyeopener, waarschijnlijk gebruik je je beugels toch meer als dat je dacht.

*laat maar, foutje*
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

*edit Trea* niet relevant bericht verwijderd..

dank voor de goede uitleg jossie... ik ken de zitoefeningen die je beschrijft vanuit CR
    dus misschien trek ik zonder het te weten idd mn benen op, maar vind het toch gek dat het zonder problemen lukt als ik de stijgbeugels niet om heb, en mét -dat het niet meer lukt..
    en als ik naar die ene foto van lacuna's profiel kijk, dan denk ik wel dat ze genoeg onafhankelijke zit heeft..
    nee, t lijkt ons (want mijn vriend heeft knal hetzelfde probleem) dat de stijgbeugels op de een of andere manier gewoon in de weg hangen?

mijn vriend trouwens wil nu verder op zn barefoot rijden zonder stijgbeugels, maar ik hou ze er wel liever aan vast om de een of andere overtuiging dat het veiliger zou zijn
    ..
    en, mijn indianenzwaai om op mn paard te geraken, lukt alleen maar vn een opstapje hehe, en ik heb nog geen opplooibaar model voor onderweg

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik vind in tegenstelling tot veel bovenstaande reacties dat het heel nuttig is om je stijgbeugels in draf te gebruiken bij het doorzitten! De lengte van de stijgbeugelriemen tov je paard blijft altijd gelijk. Wanneer je niet in staat bent om netjes je voeten in de beugels te houden met een constante druk onder je voeten (ook al is die maar klein), betekend dat je je benen niet stil kan houden.

Ik neem met doorzitten wat meer druk op de beugels dan wanneer ik in stap of galop rij. Dit omdat ik dan dieper kan zitten, mn benen wat langer maak, en een vrij gevoel ervaar in mn middel en onderrug. Wanneer ik minder druk op mn beugels heb, krom ik mn rug wat meer en voelt de druk op mn zitbeenknobbels niet constand, wat betekend dat ik niet met de bewegingen weet mee te komen en ik dus log aanvoel voor mn paard.

Ik rij niet meer boomloos, juist om deze redenen - ik wil mn stijgbeugels wél gebruiken! En ik kreeg ook met mn barefoot het gevoel dat ik mn paard daarmaa zou hinderen en verlangde terug naar een boomzadel.

Het vreemde is dat ik veel beter kan doorzitten zonder zadel dan mét zadel maar zonder beugels. Blijkbaar zit mn zadel in de weg als ik geen gebruik kan maken van beugels.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik rij op mijn boomloze zadel (startrekk)
    zowel licht alsdat ik doorzit.

Het is niet goed om gedurende de hele rit in de beugels te gaan hangen.
    Maar je kunt best lichtrijden hoor!

Mijn moeder heeft ook CR lessen ,net als ik trouwens. Zij hangt altijd scheef op het zadel. Daar baal ik vaak van, maar ja, ze heeft les en doet haar stinkende best.
    Maar zij zet duidelijk haar gewicht op 1 van de beugels. Dus gaat het zadel scheefhangen.

mja.. maar was als het niet gaat om stijgbeugels verliezen, maar gewoon echt letterlijk in de weg hangen?
    als ik op mijn zadel, zonder stijgebeugels rijd, wil ik ze altijd voor mijn benen hebben -dus dat mijn benen dichter bij het zadel/de buik van mijn paard zijn..
    of misschien heb ik gewoon een probleem met de dikte van de fenders? zal er eens gewone stijgbeugels aanhangen..

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Misschien dat je fenders te stijf zijn, dus dat ze niet voldoende meebewegen met je benen? Dan zou het best kunnen zijn dat het beter gaat met Engelse beugelriemen.
    Laat je weten wat de testresults zijn?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Als je fenders te stijf zijn, en niet gedraaid hangen zodat de beugels goed aan je voeten zitten (als de beugels van je voeten afzijn, moeten ze tóch hetzelfde blijven hangen en niet terugdraaien) Doen ze dat wel, wil dat zeggen dat de fenders nog niet soepel genoeg zijn, en kan zelfs knieproblemen krijgen..
    Wat je kan doen is je fenders een nachtje in de olie leggen en vervolgens opdraaien rond een bezemsteel (let op dat je ze in de goede richting draait) en 2 dagen laten zitten. Dan zit er een natuurlijke slag in de fenders, waardoor de stijgbeugels goed hangen als je erop zit..
    Ik hoop dat het duidelijk is zo, het is een beetje lastig uitleggen. Het komt erop neer dat de fenders niet plat tegen de buik aan moeten hangen; ergens vanaf het midden moet er een draaiing inkomen (kwartslag), zodat de onderste helft dusdanig hangt dat je je voeten zó kan insteken in de beugels.

aha! dat is een goede tip
    ik had ze wel netjes ingeolied (alweer een jaar geleden, te tijd vliegt) maar idd, ze draaien altijd terug, dus zijn ze nog te stug!
    nu nog even mijn hersenpan breken dat ik ze inderdaad niet verkeerd in de draai leg haha, maar eerst een emmertje olie pakken!
    ik laat zeker iets weten ivm het resultaat.
    als ze weer droog zijn hehehe

Ik klem mijn ene knie ook aan met doorzitten. Je kunt dat trouwens zien doordat ik dna mijn heup inknik en mijn knie naar binnen draai. Laatst heb ik daar zitles voor gehad en is me verteld dat ik mijn tenen echt naar binnen moet draaien, en het dus het makkelijkste is om je voet verder in de beugel te doen. Heel on-dressuur, maar met western mag dat dan weer wel

Verder is zoiets afleren echt een kwestie van tijd en veel doen. Helaas gaat dat dus bij mij even duren omdat ik geen paard heb om op te rijden en ik geen tijd heb om op het paard van een ander te oefenen.

Bladwijzers

Forum Rechten