O jaOorspronkelijk Geplaatst door myracara
! Stefanie had zelf nog nooit paardgereden maar omdat ze Pat en Linda beloofd had de pakketten te verbeteren, moest er een paard worden aangeschaft. Toen dat paard bij haar werd afgeleverd , is ze eerst een pilsje gaan opentrekken, om vervolgens vanaf de veranda de nieuwe aanwinst (op gepaste afstand) te observeren. En vervolgens heeft ze haar vriendin gemotiveerd, om met het paard aan de gang te gaan. Want - zoals ze zelf schrijft- "motiveren" is háár "ding"
.
Stefanie adviseert om héél nauwkeurig te formuleren, wát het is waar je "onaangename gevoelens" van krijgt. Dus "ik ben bang om te rijden" is voor haar te algemeen. Zij heeft graag dat het specifieker geformuleerd wordt; dus dat je bedenkt wanneer wel en wanneer niet. Je zoekt dus naar het verschil wat het verschil maakt...
Ben je bang als er iemand naast je loopt? Als je alleen bent of mensen staan te kijken? Als het windstil is of windkracht 7 ? In binnen- of buitenbak? Met engels of westernzadel? Wanneer je de 7G's overslaat of altijd? Etcetera; je kan veel vragen stellen....
Op die manier ontstaat een *specifiek plaatje* onder wélke omstandigheden er angst optreed. En onder welke (net) niet. Bijvoorbeeld: ik ben bang als ik helemaal alleen in de bak ben, 3 dagen niet gereden heb en Myra met de gedachte bij het paard van de buren zit. Of: ik ben bang om te galopperen met windkracht 4 en de wpn-er van Marietje ook in de bak is....
Daarna kan je factoren gaan toevoegen of weglaten, waardoor je iedere keer maar een heel klein beetje over de grens van je "veiligheids-gevoel" gaat. En je mag natuurlijk steeds weer terug naar het punt waarop je jezelf veilig voelde. Hierdoor krijg je steeds meer SUCCES-ervaringen.
Het staat allemaal heel uitgebreid in het nieuwe Level 2 pakket. Dus echt mazzelen dat je dat gaat aanschaffen. Verder vond ik je bij Wim een geweldig team vormen
. Myra liep zo mooi en jij was zo relaxt! Je hebt in ieder geval je grens al één keer laten opschuiven en dat is een heerlijk uitgangspunt
! Grz Els
Bladwijzers