Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: probleempje in dit koude weer met ponys te controleren

probleempje in dit koude weer met ponys te controleren

hey,
    ik ben het weer met een ander probleem (wat je wellicht nog veel van mij gaat horen ).
    Met dit koude weer staan de paarden in het algemeen wel hevig, inclusief mijn ponys. Een tijd geleden, voor de examens, is Ryona gewoon beginnen uitbreken(lostrekken als ik ze aan het leiden ben), heel veel achter elkaar. De eerste keren hielp iemand mij, maar dan luisterd ze naar die persoon en niet naar mij. Dan in de wei zei ik dat het wel ging gaan, maar niets is minder waar. Ik was nog niet mooi in de wei en ze trok zich weer weg en zette het op een loopje. Zo ben ik haar een drietal keer gaan halen en trok ze zich telkens weer los. De laatste keer is ze zelfs beginnen stijgeren naar mij. Op den duur is het toch gelukt om haar touw los te maken...
    Maar sindsdien trekken ze zich nog steeds los, meestal om te eten. Aangezien ik niet veel macht heb, winnen ze meestal (om niet te zeggen altijd). Dan komt iemand mij 'redden', maar dan luisteren ze naar die persoon en niet naar mij . Ik weet dat het uit gebrek aan respect komt. Ik ben nog niet bezig met parelli (ga beginnen), maar intussen lopen ze nog steeds weg...
    iemand een tip???????????????

*edit by callippo: off-topic attachment verwijderd*
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: probleempje in dit koude weer met ponys te controleren

Ik geloof dat peaches hier ook een topic over heeft geopend, zal 't even voor je zoeken

gevonden; misschien heb je er wat aan: http://137.224.239.40/nh/forum/viewtopi ... 50db0a3815

ooh,
    bedankt. alleen, ik kan mijn beesten echt niet houden, ze zijn telkens direct weg. En als ik ze dan weer wil halen beginnen ze te dreigen, en ik kan mij niet echt permiteren om een bok te krijgen ofzo op mn rug... Dan komt er iemand helpen, maar zoals ik al zei, luisteren ze dan naar die ene persoon en niet naar mij...

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Zorg dat je meer respect van je paarden krijgt. Wanneer je begint met level 1, zijn de eerste drie games gelijk heel bruikbaar. Succes!
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

hey elineke,
    Waar loop jij ten opzichte van je paard als je het leidt? Loop je naast je paard zn hoofd, of loop je enkele passen voor je paard? Kijk je naar je paard, of kijk je in de richting waarin je gaat?
    Hier moet ik even antwoord op hebben voordat ik misschien iets zinnigs zou kunnen zeggen.
    Groetjes, Lacuna

wel, ik heb geleerd van verscheidene bronnen dat je voor je paard moet lopen. Dat probeer ik dan ook te doen, al hebben zij daar wat last mee . Telkens ze voor me proberen te komen (en dat is wel dikwijls) draai ik een toertje. Meestal lopen ze dan een paar passen achter mij, maar dan weer ervoor. Weer een rondje..........enz........
    Soms zetten ze niet echt voor toe, ik bedoel dat ze dan gewoon wat voor mij gaan lopen, maar soms is het ook echt bedoeld om te 'gaan lopen'. Dan kan ik ze niet houden. En het is moeilijk om die weer mee te krijgen zonder dat je op je donder krijgt (althans als je niet genoeg kracht hebt).
    Meestal kijk ik uit een ooghoekje naar hen, omdat mij dat aangeraden is door Josien. Maar van een andere topic heb ik ondertussen begrepen dat je jezelf moet focussen naar waar je wilt . Klopt dit?
    bye

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Dat klopt denk ik wel. Vooral bij pony's die zich snel losrukken is dat denk ik belangrijk, maarja, ieder denkt daar misschien anders over, maar ik probeer het in ieder geval wel altijd.

Ik denk dat je met kleine stapjes (letterlijk en figuurlijk) te werk moet gaan. 'K bedoel dus dat je maar hele kleine stukjes gaat lopen en met een doel. Hooguit 1 stapje, als ze zich normaal bijv. na 2 stappen altijd losrukt. Dan zet je gewoon een stap en laat je d'r grazen. Je vraagt d'r weer mee en probeert nu twee stapjes. Enz. Enz.

Want je kan natuurlijk wel het probleem zelf aanpakken maar de oorzaak is denk ik dat ze gewoon niet met je mee wil lopen. Probeer het dus gewoon heel leuk te houden en ga zelfs soms gewoon heel "nutteloos" een stukje lopen (al zijn het maar een paar passen) en laat d'r dan weer los.

Je zegt ook dat ze zich losrukt om te grazen dus het is ook belangrijk om voortaan echt altijd consequent te blijven met dit. Dus ook als je d'r poetst of wat dan ook doet, mag ze alleen grazen als jij het zegt (op het gras wijzen ofzo). Zoniet, dan maak je het grazen heel irritant door met je stick (heb je die al?) op het gras te slaan, steeds dichter naar haar neus tt ze ophoudt. laat d'r een seconde rustig staan en zeg haar dan dan ze weer mag.

Succes!

Zal ik eens proberen
    Hopelijk komt die snel toe... vandaag gaan betalen, nu wachten tot het opgestuurd wordt... .
    Met de carrotstick vind ik wel een goed idee, maar wat als ze denkt van poets wederom poets: als ik nou met mn kont naar haar draai, zal ze wel weggaan ( bang voor slagen), en anders geef ik er gewoon een mep op (pony op mij), ze zal het dan wel begrijpen )
    maar toch, alle tips zijn goed
    bye

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Nou, ik sluit me inderdaad aan bij josien.
    Als je inderdaad voor je paard loopt, en hij wil je voorbij, kun je het beste gewoon afslaan. Dus in plaats van om te draaien, een kwartslag draaien en die richting opgaan. Iedere keer opnieuw.
    Uiteindelijk wordt je paard dit ontzettend zat, en zal hij achter je blijven.
    Het beste is dit te oefenen in een bak, zodat je alle ruimte hebt om af te slaan. Belangrijk is dus dat je GEEN einddoel hebt. Je wilt niet naar de letter A als je paard halverwege besluit om je voorbij te gaan. Op dat moment wil jij namelijk ineens heeeel erg graag naar E... en wil hij weer voor je lopen? Dan is C ineens heel interessant en wil je die van dichtbij gaan bekijken...
    Kortom, het maakt niet uit waar jullie heenlopen, zolang het paard maar wel achter jou aan blijft lopen, en niet zelf gaat beslissen waar jullie heen gaan.
    Succes!
    Lacuna

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Het zal waarschijnlijk niet in goede smaken vallen wat ik nu zal zeggen. Maar wat een mss wel eenvoudiger oplossing kan zijn, als je uw paard niet kan houden, is de dually shooling halter van Monty Roberts. Het zal je in elk geval helpen het paard vast te houden als hij het op een loopje wil zetten. Je mag hem wel nooit vastbinden met deze halter. Ik heb deze halter zelf al uitgetest, en de eerlijkheid gebied mij, om toe te geven dat bij grondwerk deze halter uiterst handig is. Je hoeft helemaal niet sterk te zijn om je paard bij u te houden. Je kan deze halter bestellen op de site van Monty Roberts zelf (http://www.montyroberts.be) Het is maar een tip dat ik geef, maar ik garandeer je voor dergelijke problemen is deze uiterst bruikbaar!
    Horses and Live, It's all the same to me...

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Jarno, jij gaat dit ook niet waarderen , maar bovenaan dit stukje forum staat "Parelli". Vragen hoe iets op een Parelli-manier op te lossen dus. Daar hoort Monty niet echt bij

Bij "overige methoden" kun je dit antwoord wellicht wél kwijt.

Einde forum-uitleg
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Jan 2006

Had ik nog niet op gelet Vandaar dat iedereen hier altijd over levels enzo en games bezig is

Nuja, kwou Elineke gewoon even uit de nood helpen

Na men examens ga ik volop met parelli beginnen, dus dan zal ik meer parelli antwoorden kunnen verschaffen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno

Na men examens ga ik volop met parelli beginnen, dus dan zal ik meer parelli antwoorden kunnen verschaffen
    Of Parellivragen, die zullen wel eerst komen lijkt me?
    Veel plezier in ieder geval!

May the horse be with you!

Sorry dat ik het zeg Jarno , maar dan pak je eigelijk toch gewoon de symptomen aan, en niet de oorzaak?? (zeg me als ik verkeerd ben). Toch bedankt voor de tip!!!!! Ik zou denk ik gewoon een manier moeten vinden dat ze liever bij mij zijn, dan op dat stukje gras daar... Moeilijk om een paard dat duidelijk te maken, maar toch het proberen waard...

Aangemeld
    Jan 2006

mjah, tis gewoon ipv Parelli de technieken van Monty Roberts.

Het is niet het symptoom bestrijden, het is het paard duidelijk maken dat hij bij jou moet lopen, en niet moet weg lopen, maar dan op een andere manier dan Parelli. Als hij van jou weg wil, dan voelt hij meer druk, als hij bij jou wil, voelt hij geen druk. De keuze van het paard is snel gemaakt.

Maarja het gaat hier over parelli dus ik zou beter zwijgen

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten