Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 35

Topic: probleempje in dit koude weer met ponys te controleren

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: probleempje in dit koude weer met ponys te controleren

Een andere manier om de pony te laten stoppen met jouw voorbijlopen (en je meetrekken) lijkt op die van lacuna, maar hoeft niet in de bak!

Jij loopt voor, paard aan lange lijn achter je. Paard haalt in komt aan einde lijn, jij pakt lijn voor die tijd al over met andere arm en drijft de kont van je af (gewoon met je hand). Het paard moet nu een rondje om je heen draaien en loopt uiteindelijk weer achter je. Op dit moment loop jij weer door naar voren en je paard volgt.

Mijn vorige merrie deed ook dit soort grapjes op de weg uithalen en bij haar werkte deze oefening perfect. Zorg wel dat je de achterhand precies ver genoeg van je weg drijft én dat ze blijft. lopen.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

bedoel je dan dat ze voor mij aan het eind van de lijn komt? want anders trekken ze me toch gewoon mee hoor...
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Jij loopt voor, paard aan lange lijn achter je. Paard haalt in komt aan einde lijn, jij pakt lijn voor die tijd al over met andere arm en drijft de kont van je af (gewoon met je hand). Het paard moet nu een rondje om je heen draaien en loopt uiteindelijk weer achter je. Op dit moment loop jij weer door naar voren en je paard volgt.
    uhh... ik denk dat ik je ergens verkeerd begrijp. Zoals het nu op mij overkomt loop ik met mijn paard aan een lange lijn. Het paard besluit mij in te halen, en het komt er vervolgens op neer dat ik áchter mijn paard loop? Maar op zo'n moment ben ik alle controle toch al kwijt? Het paard heeft al besloten mijn leiderschap te laten voor wat het is door mij voorbij te lopen. Dan wil ik vanuit een ondergeschikte positie de achterhand wegdraaien? In het ene krijg ik meteen een rotschop van hem (Wie denk ik wel niet te zijn als ondergeschikte te baas te zeggen dattie om moet gaan?) In het andere geval neemt mn paard totaal geen notitie van me. Hij is vele malen sterker dan ik, en op het moment dat hij mij inhaalt (en dus al meer snelheid heeft dan ik!) ga ik gewoon achter hem aan skiën... zelfs als je je hakken behoorlijk in de grond zet, je bent als mensje gewoon nergens, toch?
    Of begrijp ik nu iets verkeerd, en mis ik gewoon ergens een (voor jou misschien heel logische) stap?
    Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Niet als jij net voordat ze daar zijn ze al om hebt getrokken hoor. Als ik een haf om kan trekken, dan redt jij dat ook met een shet . Het is gewoon op het juiste moment ingrijpen!

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    Het paard besluit mij in te halen, en het komt er vervolgens op neer dat ik áchter mijn paard loop? Maar op zo'n moment ben ik alle controle toch al kwijt? Het paard heeft al besloten mijn leiderschap te laten voor wat het is door mij voorbij te lopen. Dan wil ik vanuit een ondergeschikte positie de achterhand wegdraaien?
    Ja het paard is je reeds voorbij (wat je als leider had moeten vóórkomen dmv bodyblocks oid) en aan jou de nobele taak om het leiderschap weer terug te krijgen . En leiden kan vanuit allerlei posities, zelfs van achteren (mits je paard respect voor je heeft en vertrouwen in jouw leiderschap), in Parelli-land heet dit volgens mij leiden vanuit zone 5, maar eigenlijk moet je vanaf zone 3 a 4 al starten hiermee.

Ik zou zeggen, lees de theorie er nog maar eens op na. Ik als Parelli leek past dit leiden vanuit de achter positie (onbewust) al jaren toe en kan je dus melden dat het kan, mits (maar dat zei ik net al ).

Ik zal het eens proberen gelijk ik het begrepen heb. Laat u nog iets weten

Aangemeld
    Feb 2005

nou... om heel eerlijk te zijn...
    dat redde ik dus niet met mn voskleurige shet. Die had het voor hij bij mij kwam waarschijnlijk niet echt best gehad, en was zich ontzettend bewust van zn eigen kracht, én van het gebrek aan kracht van de mens. Dus zodra hij me voorbijkwam, was er echt geen houden meer aan. Je kon serieus op je kop gaan staan, hij ging écht zn eigen weg, en niets, behalve angst kon hem daarvan af houden. En omdat ik niet met angst wilde werken heb ik dat maar even gelaten voor wat het is en ben ik eerder gaan ingrijpen, al voordat hij me voorbij wilde.
    maar het feit dat het voor mij niet werkte wil natuurlijk niet zeggen dat het voor andere mensen niet kan werken misschien (waarschijnlijk!) was het wel gewoon mijn onhandigheid.
    groetjes, Lacuna

Als jij een shet niet kan houden, kan ik het zeker niet (de reden kennen jullie onderhand wel??!!). En ik ben ook een expert in het onhandig zijn, dus ik ga gewoon zorgen dat het superinteressant is bij mij...

Jet omtrekken van je paard is een kwestie van timing, handigheid en positie. That's all.

Ook hier geldt dat in parelli topics liefst Parelli antwoorden gegeven worden, dat is helderder voor de nieuwe mensen die een Parelli antwoord vragen. Anders weten ze niet uit welke hoek het antwoord komt en gaan ze niet Parelli dingen toepassen zonder dat bewust te willen. En dat is niet fair. Maar dat is slechts mijn vervelende mening als moddie

May the horse be with you!

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Got it!
    Horses and Live, It's all the same to me...

*edit Mafhaf Geneuzel over de droom een Noriker om te trekken waar 2 sterke mannen al gefaald hebben verplaatst naar Overig*

May the horse be with you!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Ook hier geldt dat in parelli topics liefst Parelli antwoorden gegeven worden,
    Mag ik even vragen op welk berichtje dit bedoeld is??

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elineke
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Ook hier geldt dat in parelli topics liefst Parelli antwoorden gegeven worden,
    Mag ik even vragen op welk berichtje dit bedoeld is??
    Jaat niet specifiek over 1 bericht, maar over een trend die geleidelijk ontstaan is.
    Bij gebrek aan 'overige' grondwerk en rijden topics, komen er steeds meer overige vragen en antwoorden binnen de Parelli topics. Daar is nu een duidelijker onderscheid in gemaakt.

Veel mensen hier zijn met Parelli bezig en willen dan graag een PARELLI antwoord op hun vraag, als ze die stellen in een parelli subforum.
    Voor vragen en antwoorden vanuit andere hoeken, kun je nu terecht in de daarvoor bestemde subforums 'Grondwerk Overig NH' en 'rijden Overig NH'
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Feb 2005

dus...
    als er op dit gedeelte een vraag gesteld wordt, waar bijvoorbeeld hempfling een zeer goede remedie tegen heeft mag ik die alsnog niet posten?
    Lang leve de PB'tjes
    Groetjes, Lacuna

Dan post je die in de daar voor aangewezen onderdelen van dit forum "Grondwerk Overig NH" "rijden Overig NH". Het kan parelliers bij een "probleem" weinig tot niets schelen wat KFH hier van vind. Net zo min het jou (zo lijkt het teminste) iets kan schelen wat Parelli als oplossing aandraagt. -Zoiezo discussieert het nog al moeilijk als 1 van de 2 partijen over weinig tot geen achtergrond informatie beschikt van de andere partij.- Andere invals hoeken zijn boeiend maar niet als antwoord op een parelli geralteerde vraag.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Bladwijzers

Forum Rechten