Een vriendin van mij doet een beetje aan parelli. Helaas is zij nog niet zo ver dat ze het hele programma volgt, maar ik heb een vermoeden dat ze daar uiteindelijk toch wel op uitkomt, want het lijkt alsof ze niet echt vooruit komt en problemen niet kan oplossen. Nu is ze vandaag wel voor het eerst met een touwhalster gaan rijden. Haar instructrice hield haar nog aan de longe, omdat haar paard soms ineens weg kan spurten alsof er beren in de bosjes zitten. Ik heb haar al vaak aangeraden om helemaal opnieuw vanaf het begin te beginnen, maar ze heeft moeite met het idee dat ze dan de tot nu toe opgebouwde dressuuroefeningentjes moet loslaten (die overigens zowieso al door haar vingers glippen). Als ik haar meer 'aanmoedig' wordt ze juist afstandelijker, dus ik doe het heel voorzichtig. Vandaag vroeg ze dus wat ze moest doen aan het feit dat haar paard nu na een 10 tal minuten ineens ontdekte dat hij op een touwhalster lekker zwaar kan gaan hangen.
Mijn eerste gedachte was wederom; gooi even alles overboord en zorg dat je de basis voor elkaar krijgt met parelli. Ik heb gezegd dat ik er even over zou nadenken. Als ik het goed heb, is het een probleem dat ze full contact rijdt met de touwteugels. Volgens mij is 1 van de redenen dat hij gaat hangen, dat er geen sprake is van een release als hij nageeft. De vraag is constant en zonder fases (ook bij haar grondwerk trouwens). Hij stompt erop af lijkt mij.
Wat is jullie idee hierover? Hebben jullie ervaring met hangen op het touwhalster? (rare vraag voor mij; ik rijd nog steeds op een losse teugel)
Graag jullie mening, groetjes,
marleen
Bladwijzers