Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: "I'm just gonna practice my send again"

  1. #1
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    "I'm just gonna practice my send again"

    Dit zegt van Linda keer op keer heel blij op één van de dvd's als ze de circling game aan het doen is met een paardje wat elke keer te vroeg weer naar haar toe komt. Ze aait het paard en dan send hem weer, net zo lang tot hij begrijpt dat het de bedoeling is dat hij op de cirkel blijft.

    De short range circling (stukje achter uit procupinen en dan op de cirkel, hierbij draai je met je paard mee ipv, dus je blijft naar hem kijken) gaat inmiddels redelijk bij King, hij gaat over het algemeen de goeie kant de cirkel op en blijft door stappen tot de bring back.

    Bij de long range circling yoyo je eerst je paard achteruit en stuurt hem dan op de circel. Het yoyo-en gaat heel goed bij King, op fase 1, maar om vervolgens de circel op te gaan vindt hij toch wel erg verwarrend. Vaak gaat hij precies de verkeerde kant op en als het dan wel lukt om hem op de cirkel te krijgen wandelt hij door tot hij uit zicht is en loopt dan achter mijn rug naar me toe en gaat met zijn hoofd bij mijn rug staan. Ik hoor op dat moment dan Linda in mijn hoofd enthousiast zeggen: "I'm just gonna practice my send again" en aai hem dus even over zijn hoofd en begin het hele riedeltje opnieuw.

    Ik heb door/met de long range circling 3 problemen:
    1) King is erg yoyo assumerig, hij gaat vaak uit zichzelf al achteruit lopen zonder dat ik iets vraag. Ik probeer op momenten dat hij yoyo verwacht daarom juist iets anders te gaan doen. Door het de hele tijd achteruit yoyo-en bij de circling wordt dit assumen alleen maar erger. Maar wat ik zo van de dvd's begrijp moet je net zo lang doorgaan tot je paard het iig 1x goed gedaan heeft zodat hij snapt wat de bedoeling is.
    2) Gister heb ik een paar keer achter elkaar geprobeerd om hem goed op de cirkel te krijgen, maar ook hier ging hij op een gegeven moment assumen, zodra ik fase 1 van yoyo inzette ging hij niet meer netjes achterwaarts maar al half de cirkel op. Ik ben toen maar opgehouden met de circling en heb de yoyo weer herstelt, die deed hij uiteindelijk weer goed.
    3) Hij staat dus vrijwel altijd na een half rondje alweer bij mij.

    Ik weet niet zo goed hoe ik dit nou moet oplossen, hellup!

  2. #2
    Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    612

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    De circling game vond -en vind!- ik ook moeilijk. Dat assumen ken ik goed. Ik kon geen yoyo meer doen of Pardoes sprong al enthousiast naar opzij. Daarbij kreeg ik bij hem het idee, dat het "werkontduiking' was. Als ik dus yo-yo bedoel en hij springt zonder dat ik een send heb gedaan opzij, dan ga ik heel snel door mij fases naar fase 4. "IK BEDOEL YO-YO". Het assumen heeft hij daarmee snel afgeleerd.

    Als hij op de cirkel stil staat, kun je hem ook terwijl hij daar staat opnieuw wegzenden. Als hij zich omdraait en echt naar je toe komt, dan moet je dat altijd belonen. Jij bent immers een fijne persoon om bij te zijn. Maar staat hij gewoon stil, omdat hij bijvoorbeeld afgeleid is, dan kun je op dat moment weer een send doen.

    Ik hoop dat je er iets aan hebt!

  3. #3
    Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    voorburg
    Berichten
    285

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    Je yo-yo't alleen een paar passen achteruit omdat je 'm anders nooit goed in de send positie kunt krijgen. De yo-yo is dan bij de circling niet een oefening op zich. Als het voor King verwarrend is zou je ook kunnen proberen 'm via porcupine of driving game op de send positie te krijgen. Je kunt 'm namelijk niet goed wegsturen als hij te dicht bij je staat, of schuin voor je bijv.
    Ook zou je de volgorde van de games een poosje om kunnen gooien, eerst circling en dan yo-yo. Dat assumen van King bij de yo yo betekent (en dan met name dat hij al achterwaarts gaat zonder aanwijzing van jou) dat daar nog een probleem zit. Gaat de driving game achterwaarts en porcupine achterwaarts wel goed ? Verder heel veel friendly met hem doen tussen het yo-yo'en.
    Wat betreft je laatste punt. Iedere keer als hij achter je stil gaat staan, 'm weer naar je terug halen, friendly game doen en dan weer terug sturen. Maar je maakt de momenten van friendly steeds korter en stuurt 'm steeds sneller weer weg. Op een gegeven moment valt het kwartje, echt waar.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

  4. #4
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    Sanne2 en Oberon, bedankt voor de tips!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne2
    Als ik dus yo-yo bedoel en hij springt zonder dat ik een send heb gedaan opzij, dan ga ik heel snel door mij fases naar fase 4. "IK BEDOEL YO-YO". Het assumen heeft hij daarmee snel afgeleerd.
    Zo heb ik het inderdaad ook opgelost, toen was het wel weer over met het assumen van de send, maar ik heb daarna ook geen circling meer geprobeerd.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne2
    Als hij op de cirkel stil staat, kun je hem ook terwijl hij daar staat opnieuw wegzenden. Als hij zich omdraait en echt naar je toe komt, dan moet je dat altijd belonen. Jij bent immers een fijne persoon om bij te zijn. Maar staat hij gewoon stil, omdat hij bijvoorbeeld afgeleid is, dan kun je op dat moment weer een send doen.
    Hij gaat vrijwel nooit op de cirkel stilstaan, maar pas als hij bij mij aangekomen is. Dicht bij mij = niet werken, denkt King volgens mij...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door oberon
    Je yo-yo't alleen een paar passen achteruit omdat je 'm anders nooit goed in de send positie kunt krijgen. De yo-yo is dan bij de circling niet een oefening op zich. Als het voor King verwarrend is zou je ook kunnen proberen 'm via porcupine of driving game op de send positie te krijgen. Je kunt 'm namelijk niet goed wegsturen als hij te dicht bij je staat, of schuin voor je bijv.
    Dat is wel een goed plan, dan procupine ik hem de lengte van de stick+ mijn arm achteruit en dan send ik hem dan.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door oberon
    Dat assumen van King bij de yo yo betekent (en dan met name dat hij al achterwaarts gaat zonder aanwijzing van jou) dat daar nog een probleem zit. Gaat de driving game achterwaarts en porcupine achterwaarts wel goed ?
    Ja, heel goed, hij is erg achterwaarts gericht om het maar even zo te zeggen, dus alles waarbij hij achterwaarts moet gaan doet hij op fase 1. Assumen doet hij alleen bij yoyo, niet bij driving en porcupine.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door oberon
    Wat betreft je laatste punt. Iedere keer als hij achter je stil gaat staan, 'm weer naar je terug halen, friendly game doen en dan weer terug sturen. Maar je maakt de momenten van friendly steeds korter en stuurt 'm steeds sneller weer weg. Op een gegeven moment valt het kwartje, echt waar.
    En dan net zo lang doorgaan tot het kwartje gevallen is en hij op de cirkel is gebleven tot de bring back? Ik ga weer eens een poging wagen

  5. #5
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    Als hij op de cirkel stil staat, kun je hem ook terwijl hij daar staat opnieuw wegzenden. Als hij zich omdraait en echt naar je toe komt, dan moet je dat altijd belonen. Jij bent immers een fijne persoon om bij te zijn.
    Àltijd belonen wanneer je paard ongevraagd naar je toe komt, lijkt me geen goed idee! Je paard mag best een keer naar je toe komen om een aai te halen, maar als ik hem send de circle op, en hij komt naar me toe, stuur ik hem weer de circle op. Don't change gait! én don't change direction.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    Ik beloon ook altijd hoor, als mijn paard naar me toe komt. Ben blij dat ze dat wil . Maar de tussenpozen worden wel steeds korter, de send volgt steeds eerder. Linda legt op de DVD's duidelijk uit dat je ze niet weg moet sturen als ze naar je toe komen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #7
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    maar op zo'n moment beloon je toch ongewenst gedrag? Op het moment dat je je paard wegstuurt op de cirkel, dan wil je toch dat hij daar blijft, totdat jij iets anders aangeeft?
    Of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?
    Groetjes, Lacuna

  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    Ik vind het gewenster dat mijn paard het prettig bij mij vindt, dan dat hij de cirkel belangrijk vindt.

    "It's not about the task, it's about the relationship" - en dát is nou juist waarom het nieuwe level 2 me zo aanspreekt.

    Er zullen misschien ook paarden bestaan die er misbruik van maken, maar mijn paard niet in ieder geval. Ze vindt het daarentegen steeds fijner om me te zien - en daar heb ik best wat mislukte cirkeltjes (als ze al voorkomen) voor over .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  9. #9
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    Op de dvd's wordt uitgelegd dat een paard wat de circling game nog niet kent, waarschijnlijk naar je toekomt omdat hij onzeker is over wat nou de bedoeling is. Dat hij bij jou uitleg komt vragen is dus juist iets wat je wil belonen, want zoals promptertje ook al zei, je wil juist dat hij het fijn vindt om bij te zijn.

    Als een paard al lang en breed weet wat er van hem verwacht wordt bij de circling is het denk ik een ander verhaal als ze dan naar je toekomen, dat is volgens mij ook meer wat Pais bedoelde.

  10. #10
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    Daar zit inderdaad een verschil in Lon, en ik heb gereageerd a la paard wat nog niet zeker weet hoe de long range circling game werkt - precies wat de vraag was in dit topic .

    Neemt niet weg dat er ook in L2 wat minder star hoeft te worden omgegaan met de taken, als een paard ineens zelf iets anders "aanbiedt" dan kun je daar ook af en toe in meegaan. En dat past heel goed bij mij en mijn paard .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  11. #11
    Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    612

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    Ik sluit me bij promptertje aan. Als mijn paard graag naar we toe wil komen, ben ik daar blij mee, ook al is het "werkontduiking". Het maakt me niet uit waarom hij het fijn vindt bij mij te zijn, als hij het maar fijn vindt! En natuurlijk stuur ik hem vervolgens snel weer weg, als ik er niet om gevraagd heb. Maar goed, ik ben nu met eind level 1/begin level 2 bezig en dit is hoe ik er op dit moment tegen aan kijk.

  12. #12
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    58
    Berichten
    6.570

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    Ook ik sluit me bij Prompertje aan. Ook Amon komt nog regelmatig even naar me toe om te vragen of het goed is wat hij deed, hij krijgt zijn kriebeltje en dan vraag ik hem weer netjes om verder te gaan op de circel. Pas op het moment dat ik hem vraag om naar me toe te komen en hij doet dat braaf dan krijgt hij de hoezeee juich kriebel. Er is dus duidelijk verschil in beloning bij mij. Ik vindt het niet erg om hem vaker weg te moeten sturen, ik heb liever dat hij af en toe even bij me komt vragen en comfort zoeken, dan dat hij als een machine zijn rondjes rent.
    www.crystal-carving.com

  13. #13
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    Wat ik een beetje raar vindt, is dat het paard wordt 'afgeleerd' om te assumen door naar hoge fases te gaan, terwijl assumptions juist door ONS aangeleerd zijn aan het paard.
    Is het niet aan ons, om te voorkomen dat we assumptions aanleren en mochten ze ontstaan, dat we die dan op een vriendelijkere manier oplossen dan het paard te straffen voor een fout die wij gemaakt hebben?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  14. #14
    Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    612

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    @callippo: Dat ligt erg aan het paard denk ik. Bij Pardoes was het zo, dat hij op een gegeven moment ontdekt had, dat hij zichzelf kon senden, om het zo maar uit te drukken, Dus bij alles wat meer was dan friendly game, besloot hij om zichzelf op de cirkel te gooien. Ik kan me voorstellen dat hij zoiets dacht als: altijd nog beter dan achteruit gaan. Ik kon op dat moment echt niks meer met hem.

    Toen ben ik er eens over na gaan denken. Een patroon dat ik in Pardoes zijn gedrag tot nu toe heb kunnen ontdekken, is dat hij er 100% zeker van wil zijn dat je iets meent. Hij zal je niet het voordeel van de twijfel geven. Dus toen ik een yo-yo game begon en Pardoes vond dat het tijd was om zichzelf weg te zenden, heb ik hem laten weten dat ik toch echt de yo-yo game bedoelde. Met een hoge fase dus (die ik overigens maar een of twee keer heb hoeven gebruiken, het kwartje viel snel). Daara kreeg hij heel veel comfort. Natuurlijk heb ik die keer geen circling game gedaan en wissel ik de games veel af. Maar ik wil wel dat hij wacht op mijn aanwijzing in plaats van zelf het heft in handen te nemen. Na yo-yo volgt niet automatisch een circling. En dat begrijpt hij nu heel goed.

    Maar dit is Pardoes, een paard waarvan jij uit ervaring weet (!) dat hij niet snel onder de indruk is. Voor een ander type paard kan ik me voorstellen dat je naar een andere oplossing zoekt.

  15. #15
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: "I'm just gonna practice my send again"

    Ja, ik kan het me in een pardoes-geval ook wel voorstellen. Maar als ik jouw verhaal zo lees, klinkt het ook niet als een assumption (altijd circling vragen na 3 stappen yoyo ofzo) maar als een manier van hem om een andere (makkelijkere) oplossing op jouw vraag te zoeken. In jouw geval zou jouw oplossing (die niet gericht is tegen 'assumption' maar eerder tegen 'ik zoek lekker een makkelijkere oplossing') prima werken hoor, maar ik zou dit niet zomaar voorstellen aan mensen die hun paard de assumption aangeleerd hebben.

    Wat ik wel zou doen, is het paard direct disengagen en weer opnieuw back-uppen en daarbij hem VEEL langer laten staan aan het eind van die lijn, zodat hij daar comfort leert vinden.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •