Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: beetje heel veel op rust staan.... ?? overbezorgd

beetje heel veel op rust staan.... ?? overbezorgd

na alle pech met mijn vorige paard, ben ik misschien wel iets te bezorgd om mijn nieuwe paardje...

wat het geval is...ik zie mijn paardje heel veel op rust staan, bijna altijd als hij stil staat in zijn wei.. ook als hij in de inloopstal aan het eten is ofzo...

maar hij loopt gewoon goed, goed regelmatig, niks kreupel of stijf ofzo, gewoon goed, hij is ook vrolijk, attent etc... zijn benen voelen ook niet dikker of warmer aan

nu viel me vandaag op toen ik aan het buiten wandelen was, en ik oefeningetjes aan het doen was, om op wat voor tempo ik ook liep, zodra ik life-down deed hij ook meteen stil ging staan... ging super, maar het viel me dus op dat hij dan ook meteen op rust gaat staan... tis niet iedere keer hetzelfde been, dat wisselt..

maar ik vind het zo raar, wat denken jullie ?? ben ik nu een overbezorgde moederkip, of zouden jullie wel de DA bellen ?? het stomme is, mijn DA was toevallig op stal vandaag, maar ik voelde me eigelijk een beetje bezwaard om er over te beginnen...

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Re: beetje heel veel op rust staan.... ?? overbezorgd

Hmm, da's wel vreemd ja. Doet hij het ook als je vanuit draf ineens halthoudt met hem? Hij zet zijn achterbenen wel gewoon normaal onder zijn lichaam als hij stilstaat toch? Misschien is het gewoon luiigheid of gewoonte. Ik zal er morgen eens op letten als ik op stal ben.

Moeilijk te zeggen. Kan me je bezorgdheid wel een beetje voorstellen hoor. Verder zelfde vragen als Lon.

En: is dit (relatief) plotseling gekomen?

Lodash, mijn krakkemikkie, staat altijd heel snel op rust tussen oefneningen in. Maar zelfs die is inmiddels redelijk sterk en fit, dus ik denk dat het niet zoveel zegt hoor!

Susan heeft de eerste 8 jaar van haar leven NOOIT op rust gestaan, dat vond ik zo mogelijk nog verontrustender!

May the horse be with you!

nee is niet plotseling gekomen, vond eagle altijd wel veel op rust staan, maar gister viel het me op dat ie het ook tijdens het wandelen deed, (als we dan opeens stil gingen staan..)

heb het vanuit draf eigelijk nog niet geprobeerd, ga eens uitproberen vandaag. en ja hij zet wel gewoon zijn benen onder zijn lijf, maar gaat dan of links of rechts op rust staan.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door maya_longlane
    nu viel me vandaag op toen ik aan het buiten wandelen was, en ik oefeningetjes aan het doen was, om op wat voor tempo ik ook liep, zodra ik life-down deed hij ook meteen stil ging staan... ging super, maar het viel me dus op dat hij dan ook meteen op rust gaat staan... tis niet iedere keer hetzelfde been, dat wisselt
    Zowel mijn vorige parellipony Mona als Amigo deed/doet dat ook. Dus op rust staan na life-down-einde-oefening. Ik heb me daar geen zorgen over gemaakt en aangenomen, dat ze anticipeerden op de beloning: "rust" na een 'oefening'. Dit conform de PNH-theorie. Bij Amigo kan je het goed zien op het Squeeze-filmpje. Hij jumpt over de boom en gaat daarna direct met ]http://members.home.nl/j.l.frits/PICT0029.MOV[/url] . Over dat op rust staan op wei of in inloopstal kan ik niets zinnigs zeggen. Lijkt me een onderdeel van het grote plaatje; dus de algehele indruk die je van hem hebt. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Mn ex - instructrice vertelde me een verhaal:
    Ze vertelde dat haar paard dit ook deed, als hij stilstond, dán op drie benen. Toen kwam ze een keer met paard en al bij iemand voor een training en die man viel dit gelijk op. Hij vertelde dat het helemaal niet oké is wanneer een paard in vreemde omgeving zo snel op rust gaat staan, en dat dit kan wijzen op een nieraandoening.
    Ze heeft haar paard toen bij een kliniek na laten checken en inderdaad, het peerd zn nieren werkten niet goed en dmv verandering van voer bleek dit weer helemaal in orde.

Raar verhaal, vind mn ex-instructrice ook niet een bijzonder betrouwbaar persoon als het om dit soort dingen gaat ( )
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

@ els... zo ziet het er idd uit bij eagle, meteen op rust staan
    dus jij maakt je er niet zorhen om? paard is verder helemaal vrolijk en attent enzo..

@pais.. dat vindt ik nu zo moeilijk, stel dat ie idd iets heeft, maar niet aan zijn benen, maar van binnen.. (oooh hopeloss, nu begin ik toch weer te twijfelen) is dat met die nieren met een bloedonderzoek uitgezocht ??

misschien toch maar gewoon eens bellen, en vragen wat de da ervan vindt..

Aangemeld
    Apr 2005

@ els... zo ziet het er idd uit bij eagle, meteen op rust staan dus jij maakt je er niet zorgen om? paard is verder helemaal vrolijk en attent enzo....
    Ik heb me idd nog nooit afgevraagd of er iets mis was. Omdat ik aannam dat ik de ruststand er zelf "ingeprogrammeerd" heb, door de consequente "rust-na-een oefening". En (uiteraard) er verder geen aanwijzingen zijn, om me zorgen te maken. Ik volg dit topic met belangstelling; mocht ik iets over het hoofd zien dan hoor ik dat graag. Ik ben nu vooral heel benieuwd, of meer (L2-L3) paarden snel op rust staan na oefeningen. Grz Els

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

is dat met die nieren met een bloedonderzoek uitgezocht ??
    Er is wel onderzoek gedaan, volgens mij urine. Maar kan ook best bloed zijn geweest, weet ik niet zeker.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

ik ga morgen de da bellen, ik vertrouw het toch niet... ik zag dat eagle met plassen ook met 1 been op rust staat...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

sterkte iig
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

o, kzie net dat je maandag zou bellen. weet je al wat nieuws? ik ben wel benieuwd eigenlijk...
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    @ els... zo ziet het er idd uit bij eagle, meteen op rust staan dus jij maakt je er niet zorgen om? paard is verder helemaal vrolijk en attent enzo....
    Ik heb me idd nog nooit afgevraagd of er iets mis was. Omdat ik aannam dat ik de ruststand er zelf "ingeprogrammeerd" heb, door de consequente "rust-na-een oefening". En (uiteraard) er verder geen aanwijzingen zijn, om me zorgen te maken. Ik volg dit topic met belangstelling; mocht ik iets over het hoofd zien dan hoor ik dat graag. Ik ben nu vooral heel benieuwd, of meer (L2-L3) paarden snel op rust staan na oefeningen. Grz Els
    Na aanleiding van dit topic ben ik eens gaan opletten op de dvd's level 2 en het valt me op dat heel veel paarden daar na een oefening of tijdens het praten van Linda of Pat op rust staan.
    Merk dat Amon het ook veel vaker gaat doen, dus op zich zal het niet vreemd zijn.
    Alleen tijdens het plassen , dat zijn toch wel dingen die ik niet als normaal beschouw, en zou daar dan ook naar laten kijken.
    www.crystal-carving.com

jip heb contact gehad met de DA, het verhaal aanhorend dacht zij dat eagle last van zijn rug zou kunnen hebben.. dus die is helemaal afgevoeld en daar gaf hij geen krimp op...

toen moest ik hem longeren en het blijkt dat eagle een beetje zwak is in zijn achterhand en ook dat ie links gebogen is... (dat wist ik al van mijn instructeur, dus daar werken we al heel langzaam aan)

advies van de da, meer doen met hem, spieropbouwende oefeningen etc... en ook hem stimuleren om recht te staan... verder dacht de da dat 't misschien wel iets van een soort van gewoonte is geworden.. zo heb je mensen die ook vaak als ze stil staan uit gemak door 1 heup zakken.
    Maar door de spieren sterker te maken zou het moeten verdwijnen.

toevallig zag ik King ook een keer bij plassen met 1 been op rust...

@amon: eagle staat al sinds ik hem heb veel op rust... dus ook toen ik nog helemaal geen parelli deed met hem..

gr marja

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Amon
    Na aanleiding van dit topic ben ik eens gaan opletten op de dvd's level 2 en het valt me op dat heel veel paarden daar na een oefening of tijdens het praten van Linda of Pat op rust staan.
    Merk dat Amon het ook veel vaker gaat doen, dus op zich zal het niet vreemd zijn. Alleen tijdens het plassen , dat zijn toch wel dingen die ik niet als normaal beschouw, en zou daar dan ook naar laten kijken.
    Ook ik heb nu extra goed opgelet maar in Amigo's geval maak ik me niet ongerust. Die staat bijvoorbeeld ook niet op rust tijdens plassen, maar is erg gefocussed bezig met het vermijden van spettertjes tegen zijn benen . Grz Els

Bladwijzers

Forum Rechten