Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: [L1] Driving game: voorwaarts ipv achterwaarts

[L1] Driving game: voorwaarts ipv achterwaarts

De driving game lukt helemaal niet. Blijf bij step 1 steken: driving backwards from zone 1 by tapping the 12ft-line with stick.
    Ik heb de uitleg al zeker 10 keer gelezen. Spijtig dat er geen dvd-vb is. Maar goed, ik denk dat ik er niet zoveel verkeerd bij kan doen. Annelys gaat gewoon naar voor (naar me toe en dan langs mij) ipv naar achter
    Elke keer he!!
    Ik kan haar dan niet stoppen met body blocks of the stick, ze blijft doorgaan. Pfff...
    Iemand goeie raad?
    Heb even the yoyo-game geprobeerd, en na een paar keer lukte dat, nou ja, 1 stap naar achter ipv naar voor, meer niet . Maar ik moet echt fase 4 gebruiken. Dat naar voor gaan doet ze naar mijn mening ook teveel bij the porcupine game. Ze wijkt wel voor druk, soms al bij fase 2, maar verplaatst ook de voorbenen naar voor als ze wijkt met haar achterhand.

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: [L1] Driving game: voorwaarts ipv achterwaarts

Probeer echt te focussen op wat je wilt. Het enige waar ja aan denkt is "ga achteruit" en dit moet aan je te zien zijn.

Verder zou ik het gewoon op een andere manier proberen, bijv. niet op het touw tappen (dit geeft toch schokjes achter de oren die soms dus leiden tot voorwarts lopen) maar op de grond, richting je pony en dan fase 4 ook écht fase 4 laten zijn. Gaat ze dan naar voren dan moet je denk ik echt even héél erg duidelijk laten weten dat dát niet de bedoeling is. Je hoeft niet boos te worden of te slaan, maar zwiep met het touw, maak je groot en drive haar met de stick achteruit. Als ze dan ook maar één stapje terugloopt, ontspan je alsof je leven ervan afhangt en ga je minstens een minuut friendlyen.

Je lijkt het ook niet echt goed te vinden dat ze maar 1 stap naar achter doet soms, maar als ze dat doet is ze geweldig! Kijk, als ze na een week nog steeds na een hele tijd maar 1 minipasje doet moet je eens gaan nadenken wat je fout doet, maar beloon de kleinste dingetjes met totale ontspanning en friendly. ('k weet natuurlijk niet hoe lang je dit al oefent)

succes!

Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Als ze voorwaarts gaat bij het drijven (bijvoorbeeld van de voorhand), dan kun je altijd even met je leadline slingeren zoals bij de yoyo game, zodat je paard achteruit gaat, dan weer verder opzij drijven. Je kunt ook je leadline iets optillen om duidelijk te maken dat voorwaarts gaan niet de bedoeling is. Dat tappen op het touw werkt trouwens het beste als je ernaast in plaats van ervoor staat, dus alsof je naats je paard aan het lopen bent. Je moet je touw dan niet te lang maken.

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik weet niet wat parelli hierover zegt, maar Hempfling geeft ons bij het achterwaarts gaan eerst een hulpmiddel.
    Als mens ben je namelijk echt niet direct in staat de taal van de paarden te lezen en op een juiste manier te gebruiken. Dat zul je moeten leren, en je paard is de beste leermeester.
    Ik maak voor mensen die het nog nooit gedaan hebben altijd een gangetje. Gewoon met prikpaaltjes en afzetlint. Daar leid je je paard eerst enkele malen rustig doorheen, zodat je zeker bent dat het dier er geen angst van heeft. Uiteindelijk willen we werken met paardentaal, niet op basis van angst of dwang natuurlijk.
    Dan leid je je paard er een paar keer door heen, maar laat je het halverwege stilstaan. En weer voorwaarts. Dit blijf je even herhalen, ook weer zodat je er zeker van bent dat je niet op angst werkt, maar op paardentaal.
    En dan, als al het voorgaande werkt, zet je je paard in de gang, en vraag je het achterwaarts. Op die manier kan een nieuw paardenmens rustig kijken wat de reacties van het paard op de hulpen zijn, zonder dat het te veel uit de hand kan lopen.
    Hoe je het paard achterwaarts vraagt, moet je natuurlijk helemaal zelf weten
    Succes,
    Lacuna

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shetfan
    Probeer echt te focussen op wat je wilt. Het enige waar ja aan denkt is "ga achteruit" en dit moet aan je te zien zijn.

Verder zou ik het gewoon op een andere manier proberen, bijv. niet op het touw tappen (dit geeft toch schokjes achter de oren die soms dus leiden tot voorwarts lopen) maar op de grond, richting je pony en dan fase 4 ook écht fase 4 laten zijn. Gaat ze dan naar voren dan moet je denk ik echt even héél erg duidelijk laten weten dat dát niet de bedoeling is. Je hoeft niet boos te worden of te slaan, maar zwiep met het touw, maak je groot en drive haar met de stick achteruit. Als ze dan ook maar één stapje terugloopt, ontspan je alsof je leven ervan afhangt en ga je minstens een minuut friendlyen.

Je lijkt het ook niet echt goed te vinden dat ze maar 1 stap naar achter doet soms, maar als ze dat doet is ze geweldig! Kijk, als ze na een week nog steeds na een hele tijd maar 1 minipasje doet moet je eens gaan nadenken wat je fout doet, maar beloon de kleinste dingetjes met totale ontspanning en friendly. ('k weet natuurlijk niet hoe lang je dit al oefent)

succes!
    Aha, dus als er step1-step2 enz in de pocketguide staat, mag ik best een step 1 bvb overslaan? Want op de grond tappen is 1 van de volgende stappen.
    Dat met de stick achteruit drijven, dat heb ik al geprobeerd, hoe moet ik dat uitleggen Mijn paard staat in een virtuele kubus en als ze dus dan naar voor gaat en langs mij voorbij (ze gaat altijd naar rechts trouwens) dan probeer ik met de stick te zwaaien, nou ja je begrijpt wat ik bedoel... om haar in die kubus te houden.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ilseb
    Als ze voorwaarts gaat bij het drijven (bijvoorbeeld van de voorhand), dan kun je altijd even met je leadline slingeren zoals bij de yoyo game, zodat je paard achteruit gaat, dan weer verder opzij drijven. Je kunt ook je leadline iets optillen om duidelijk te maken dat voorwaarts gaan niet de bedoeling is. Dat tappen op het touw werkt trouwens het beste als je ernaast in plaats van ervoor staat, dus alsof je naats je paard aan het lopen bent. Je moet je touw dan niet te lang maken.
    Dank je, dat ga ik proberen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    Ik weet niet wat parelli hierover zegt, maar Hempfling geeft ons bij het achterwaarts gaan eerst een hulpmiddel.
    Als mens ben je namelijk echt niet direct in staat de taal van de paarden te lezen en op een juiste manier te gebruiken. Dat zul je moeten leren, en je paard is de beste leermeester.
    Ik maak voor mensen die het nog nooit gedaan hebben altijd een gangetje. Gewoon met prikpaaltjes en afzetlint. Daar leid je je paard eerst enkele malen rustig doorheen, zodat je zeker bent dat het dier er geen angst van heeft. Uiteindelijk willen we werken met paardentaal, niet op basis van angst of dwang natuurlijk.
    Dan leid je je paard er een paar keer door heen, maar laat je het halverwege stilstaan. En weer voorwaarts. Dit blijf je even herhalen, ook weer zodat je er zeker van bent dat je niet op angst werkt, maar op paardentaal.
    En dan, als al het voorgaande werkt, zet je je paard in de gang, en vraag je het achterwaarts. Op die manier kan een nieuw paardenmens rustig kijken wat de reacties van het paard op de hulpen zijn, zonder dat het te veel uit de hand kan lopen.
    Succes,
    Lacuna
    Ik doe het nu langs de omheining. Ze gaat altijd (meestal) rechts-voorwaarts, dus dan de omheining aan haar rechterkant. Dat mag dus gewoon?

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Ik weet niet wat de fase 4 is die in het boekje staat, maar ik kreeg van Eline (ook van het forum) de tip om bij driving achterwaarts (en yoyo als die ook niet goed gaat) als fase 4 je stick te gebruiken > je tikt ermee tussen de voorbenen/ tegen de borst, daarbij begin je zacht, maar zo lang het paard niet achteruit gaat bouw je op in kracht. Mijn paard vloog toen achteruit, en sindsdien heb ik geen fase 4 meer nodig gehad

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door isabel debacker
    Succes,
    Lacuna
    Ik doe het nu langs de omheining. Ze gaat altijd (meestal) rechts-voorwaarts, dus dan de omheining aan haar rechterkant. Dat mag dus gewoon?
    nou ja, goed ik zei al dat ik niet weet wat parelli hierover zegt, maar als ik moet kiezen tussen een hulpmiddel waardoor het voor mijn paard wel duidelijk is, of harder gaan praten in de hoop dattie me dan wel begrjipt, kies ik voor dat hulpmiddel. Lijkt mij het meest paardvriendelijk
    Maar nogmaals, zo zou ik het oplossen, weet niet wat parelli zou doen
    Groetjes, Lacuna

` t Is niet te geloven HHet is gelukt !!!!!
    Vandaag ging de porcupine game wel niet als gepland, weinig aandacht van Annelys want haar vriendje (mijn andere paard) stond naar haar te roepen als een gek
    Tot ik (eigenlijk al met het idee dat het toch niet zou lukken, `t ja , `k weet het da`s niet goed om dan eraan te beginnen) met the driving game begon. Rithmic pressure op de leadrope, op de grond, driving backwards dus, ging prima. Een pas of 2 en misschien 1 keer fase 4 moeten gebruiken. Dan maar even geprobeerd wegdrijven voorhand, ging iets minder goed en dan ook wegdrijven achterhand, ok iets minder maar was pas de eerste keer.
    Snappen jullie het nou
    Maar ben toch erg blij De yoyo game lukt ook al aardig.
    Moet ze echt eerst de driving en yoyo helemaal onder de knie hebben (dus 360* cirkel) vooraleer ik naar het volgende game kan of mag ik al een stap vooruit?

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik weet niet wat parelli hierover zegt,
    Parelli zegt er het volgende over:

maar Hempfling geeft ons bij het achterwaarts gaan eerst een hulpmiddel. <snap> Ik maak voor mensen die het nog nooit gedaan hebben altijd een gangetje. Gewoon met prikpaaltjes en afzetlint. Daar leid je je paard eerst enkele malen rustig doorheen
    Parelli noemt dit de squeeze game (SQ#7). Die is voorlopig nog niet aan de orde. Hij komt als allerlaatste, omdat veel paarden smalle ruimtes eng vinden.
    Eérst werk je bij Parelli aan het vertrouwen en dán aan de 6 richtingen:
    [i]voorwaarts, achterwaarts, ]. Zo spreek je de gezamelijke taal af. Dat doe je met Game 1 tot en met 3. Toepassingen van game#1-3 zijn game#4-6.
    En pas als allerlaatste leer je SQ#7; de sqeeuze game.

En dan, als al het voorgaande werkt, zet je je paard in de gang, en vraag je het achterwaarts. Op die manier kan een nieuw paardenmens rustig kijken wat de reacties van het paard op de hulpen zijn, zonder dat het te veel uit de hand kan lopen. Hoe je het paard achterwaarts vraagt, moet je natuurlijk helemaal zelf weten
    Achterwaarts door een Squeeze is (bij Parelli) niet waar je start. Eerst gaat het om het achterwaarts zelf. En dan met name: hoe je vraag door het paard begrepen wordt.

Isabel, wat fijn dat het gelukt is Wat een leuke opsteker . En nee, 360 graden hoeft niet voor je verder gaat; dat is best wel moeilijk. De 360 circel kan je beter rustig stap voor stap opbouwen, verspreid over meerdere sessies. Maar je kan nu alvast wel verder gaan. En mocht je vast lopen, ga dan altijd in games terug. Als spellen niet lukken, ligt de sleutel vaak in het verbeteren van eerste 3 games. Veel succes! Grz Els

[size=99px]PS: En de squeeze (SQ#7) natuurlijk niet met yoyo-squeeze beginnen hé! Maar gewoon als squeeze [/size]
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Bladwijzers

Forum Rechten