Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: zeer gevoelig na traditioneel bekappen,tijd voor natuurlijk?

zeer gevoelig na traditioneel bekappen,tijd voor natuurlijk?

Mijn paard staat ongeveer 8 uren per dag buiten, op de verharde weg.
    Als ik hem heb laten bekappen loopt hij de eerste 2 weken ontzettend gevoelig op verharde ondergrond met wat losse steentjes.
    Ik heb al een tip gekregen om hem op ijzers te zetten, maar dit doe ik liever niet. Ik hou hem het liefst gewoon blootsvoets!

Nu vraag ik me af, als ik over ga op natuurlijk bekappen, heeft hij daar dan geen last meer van?
    In de zomer rij ik wedstrijden, in het gras dus. Normaal gesproken doen mensen dan ijzers onder, maar kan een paard wat natuurlijk bekapt is zichzelf gewoon staande houden in een blubberig land?

Re: zeer gevoelig na traditioneel bekappen,tijd voor natuurl

Als je je verdiept hebt in het natuurlijk bekappen, wéét je waarom jouw paard gevoelig loopt na de traditionele bakapping.
    Die vind namelijk plaats eens in de zoveel weken?? Wat gebeurt er dan met de paardenhoef, bij die bekapping? Er wordt een stuk van de hoefwand afgehaald, de zool wordt (waarschijnlijk) hol gesneden, er wordt een flink stuk van de straal gehaald. De verandering van hoef, vóór en na de bekapping is heel groot. Omdat de zool uitgedund is en de hoefwand ingekort, voelt je paard ieder steentje of bobbeltje onder de hoef.

Bij natuurlijk bekappen, wordt de hoefwand gelijk gemaakt aan de zool. In de zool zelf wordt (meestal) niet gesneden (of er moet bijv. een dubbele zool zijn, een te dikke zool, of woekergroei). Vanaf het moment dat de hoefwand gelijk is aan de zool, gaat deze meedragen, evenals de straal, die ook alleen wordt besneden als die verder dan 3/5 mm uitsteekt.
    Door dit voortdurende belasten van zool, wand en straal wordt de zool gehard (er komt eelt op, zeg maar). Bovendien wordt er bij natuurlijk bekappen ook nog eens wekelijks geraspt aan de hoeven (of expres veel op ´t harde gelopen met je paard) zodat er slijtage plaatsvind. Door deze nagebootste slijtage gaat de hoefwand harder groeien en wordt dikker en sterker, evenals de zool.
    Na een tijdje (dit verschilt per paard) zijn de hoeven knetterhard en kun je over alle ondergronden rijden. Je hebt beter grip dan met ijzers, want ijzers zijn glad op bijv. nat gras. Dan moet je er met wedstrijden weer kalkoenen onder draaien.

Het overgangsproces van traditionele hoeven naar natuurlijke hoeven vergt soms enige tijd, afhankelijk van de staat van de hoeven. In die overgangsperiode kan het zijn dat je paard wat gevoelig loopt, maar da´s een kwestie van doorbijten of tijdelijk hoefschoenen aanschaffen, maar erdoorheen komen zul je. En dan heb je de mooiste gezondste hoeven die je je maar kunt voorstellen.

Lees anders maar eens de site http://www.hoefnatuurlijk.nl daar staat het heel helder uitgelegd.
    Ijzers zijn in ieder geval (in jouw situatie) geen oplossing. Er kleven veel nadelen aan ijzers. Een goede reden om aan ijzers te denken zou kunnen zijn: je paard in wedstrijden op de drafbaan, waar snelheid heel belangrijk is evenals gewicht, en hoefschoenen wegen nou eenmaal meer dan ijzers.
    In jouw geval, met hoeven die nog nooit beslagen zijn geweest, zou ik zeggen niet doen, de hoeven kunnen er ernstig onder te lijden hebben...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Een goede reden om aan ijzers te denken zou kunnen zijn: je paard in wedstrijden op de drafbaan, waar snelheid heel belangrijk is evenals gewicht, en hoefschoenen wegen nou eenmaal meer dan ijzers.
    .
    Is nie waar hoor kijk maar eens op hoefnatuurlijk onder het kopje 'kunststof beslag'.

On topic: gewoon doen! Bovendien is het leuk om zelf de hoeven van je paard een beetje bij te kunnen houden, nadat een natuurlijk bekapper een goede start heeft gemaakt.

Groetjes, Marleen

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Mijn pony liep vroeger niet op ijzers, werd traditioneel bekapt maar was nóóit gevoelig. Of toch wel, er kwam een keer een smid die haar veel te kort bekapt heeft, en toen was ze wel gevoelig. Exit die smid dus!

Ook mijn eerste draver stond als hij thuis was op blote voeten (werd alleen onder het zadel gereden als hij niet bij de trainer stond), en die is - ondanks het traditionele bekappen - ook nooit gevoelig geweest. Het hóórt gewoon niet!

Ook een traditioneel bekapt paard hoort niet gevoelig te zijn, ook niet als die bekapping maar eens in de 8 weken plaats vindt. Een goede smid laat geen gevoelige paarden achter. Je hebt hier dus niet zozeer te maken met gevoeligheid agv traditioneel bekappen, maar agv een smid die zijn vak niet goed beheerst.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Een goede reden om aan ijzers te denken zou kunnen zijn: je paard in wedstrijden op de drafbaan, waar snelheid heel belangrijk is evenals gewicht, en hoefschoenen wegen nou eenmaal meer dan ijzers.
    .
    Is nie waar hoor kijk maar eens op hoefnatuurlijk onder het kopje 'kunststof beslag'.

Groetjes, Marleen
    Hier heb ik nog een toevoeging op: een draverijzer is vaak maar een paar mm dik en is aanmerkelijk lichter dan zowel hoefschoen als normaal hoefijzer. Wat er bij PN op de weegschaal ligt is duidelijk een straatijzer, ongeveer drie keer zo dik als een draverijzer en ook nog eens breder. Kun je dus absoluut niet met elkaar vergelijken. Nog afgezien wat een hoefschoen op biomechanisch vlak doet, omdat hij de hele hoef verzwaard en niet alleen de draagrand. Je krijgt een meer "tillende" beweging met vooral de voorbenen, iets wat wij met onze dravers nou net niet willen, die moeten ruimer vanuit de schouder komen ipv een heffende beweging gaan maken.

Ik zal eens een ijzertje van Danny thuis op de weegschaal leggen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    .

Groetjes, Marleen
    Hier heb ik nog een toevoeging op: een draverijzer is vaak maar een paar mm dik en is aanmerkelijk lichter dan zowel hoefschoen als normaal hoefijzer. Wat er bij PN op de weegschaal ligt is duidelijk een straatijzer, ongeveer drie keer zo dik als een draverijzer en ook nog eens breder. Kun je dus absoluut niet met elkaar vergelijken. Nog afgezien wat een hoefschoen op biomechanisch vlak doet, omdat hij de hele hoef verzwaard en niet alleen de draagrand. Je krijgt een meer "tillende" beweging met vooral de voorbenen, iets wat wij met onze dravers nou net niet willen, die moeten ruimer vanuit de schouder komen ipv een heffende beweging gaan maken.

Ik zal eens een ijzertje van Danny thuis op de weegschaal leggen
    Oke, zoveel verstand heb ik er niet van. Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Bedankt voor de reacties! maar ik vind het best wel eng om ineens vanalles te gaan veranderen aan zijn hoeven, dus wil graag van te voren heel goed geinformeerd zijn
    Weet iemand misschien in Friesland een goede smid die natuurlijk bekapt? Ik ken zelf persoonlijk ook niemand die het doet, en heb er bovendien geen verstand van dus vraag ik hier maar wat rond

Maar ik denk niet dat het door de hoefsmid komt, dit is mijn 3e hoefsmid, en alleen bij de eerste liep ie niet gevoelig, maar toen kon ie na anderhalve week al bijna weer, er was haast niks aan gedaan.

op http://www.hoefnatuurlijk staat naast alle info erover ook een lijst met natuurlijk bekappers in Nederland. Daar kun je er eentje uitzoeken die bij jou in de buurt woont. Er staan telefoonnummers en emailadressen bij.

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Oke, zoveel verstand heb ik er niet van. Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen!
    Ik heb een voorijzertje gewogen: 152 gram .

Dus wel even wat lichter dan de 553 gram van HN, en de hoefschoen van 544 gram.

En aluminium ijzers die je ook wel bij dravers ziet, zijn nóg lichter, die wegen bij lange na nog geen ons.

Haha, da´s zo goed als niks! Ik zal het onthouden voor als ik ooit weer ijzers onder laat slaan. Lijkt me uitermate geschikt voor Enya, na één buitenritje doorgesleten.. [size=99px](Ik had juist extra dikke eronder liggen)[/size]

Dankje Trea!
    Ik heb de site aardig doorgespit geloof ik.. Maar wat ik me afvraag, dit is natuurlijk allemaal van één kant bekeken, maar zijn er ook nadelen aan natuurlijk bekappen, of gevaren?

Hihi, pas op hoor. Vóór je het weet heb je hier een hele heftige discussie over de voor en nadelen van natuurlijk bekappen.

Nou laten we het erop houden dat de site hoefnatuurlijk een heel goed beeld geeft over natuurlijk bekappen. De enige kanttekenig die ik zou willen toevoegen: als je het door een bekapper laat doen (een goede echte natuurlijk bekapper, en geen traditionele smid die op jouw aanwijzingen wat aan het natuurlijk bekappen slaat) dan zit het wel goed hoor. Natuurlijk bekappen is prima, hoe hoefnatuurlijk het toelicht en omschrijft ook, maar het zelf-klussen is een beetje een hot-item. Ik zou eerst een jaartje of zo door een bekapper laten doen, heb je werkelijk interesse in het zelf doen, dán de cursus volgen en onder begleiding van je bekapper aan de slag gaan. Maar daar verschillen de meningen over. De één begint zelf na het doen van de cursus, anderen doen 3 cursussen en vertrouwen het zichzelf nog niet toe.

Bekijk anders de sites maar eens van de diverse natuurlijk bekappers. De meesten hebben er een stuk op gezet over het hoe en waarom van natuurlijk bekappen, en die komen in grote lijnen allemaal overeen met de site hoefnatuurlijk. Hans Arendse heeft een vrij uitgebreide site hierover, evenals Klaas Feuth en Wim de Leeuw. Er zijn er vast meer, maar die ken ik persoonlijk niet.

Wout Overbeeke heeft ook een site en geeft ook cursussen http://www.horsesgonatural.com
    Hij heeft het vak in Amerika geleerd bij Pete Ramey en Jaime Jackson, en is aangesloten bij de AANHCP

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Mijn ervaring is met het natuurlijk bekappen dat het met beleid gaat. Stukje bij beetje komt de hoef in zijn natuurlijke stand. Amon die rondom op ijzers stond heeft na het verwijderen en bekappen geen dag gevoelig gelopen. Hij wordt nu sinds mei vorig jaar natuurlijk bekapt.
    Ik ben door deze ervaring een uitermate voorstander van deze manier van bekappen.
    Op zijn ijzers gleed hij vierkant de stalgangen door, menig maal hield ik mijn hart vast als hij dreigde in een vierkante spagaat te zakken.
    Op zijn blote voeten heb ik hem nooit meer zien uitglijden, niet in de wei, niet op de betonvloer niet op de sneeuw.
    Met de doelstelling die jij hebt met je paard lijkt het me dan ook niet dat je ijzers nodig hebt, en dat je paard zeker baat heeft bij het natuurlijk bekappen.
    Waar je die vindt is al verteld in dit topic. Sukses, en laat ons weten wat je bevindingen zijn.
    www.crystal-carving.com

Bedankt voor de reacties!
    Ik was ook niet van plan om zelf bezig te gaan met zijn hoeven, dat vertrouw ik mezelf niet toe, stel nou dat er iets misgaat..
    Ik denk da ik maar eens een mailtje ga sturen naar Nils Holgersson hoefverzorging, voor zover ik tot nu toe gezien heb de enige(?) natuurlijke bekapper in Friesland.

Maar mn paard is nu 2 weken geleden net bekapt, moet ik dan even wachten met het natuurlijk bekappen tot over een paar weken of kan dat gewoon meteen?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten