Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Effect duurt maar zo kort

Anonymous
    Guest

Effect duurt maar zo kort

Ik heb jaren geleden veel over NH geleerd van een instructrice. Het lijkt het meest op Monty Roberts maar het is dus niet zo dat ik echt een volgeling van hem ben ofzo.

Ik ben het nu weer gaan doen met mijn nieuwe paard omdat hij nogal dominant is. Het werkt op zich best: Hij loopt keurig met me mee en gaat op stem achterwaarts. Als ik hem meeneem de roundpen uit en we gaan over het terrein lopen, wordt het steeds minder en na 5 minuten is hij weer net zo strontvervelend als hij eerst was.

Hoe kan ik zorgen dat het effect van het roundpennen blijvend is?

Re: Effect duurt maar zo kort

Parelli gaan doen. Een join up (en dat is alles wat monty is) is je paard emotioneel op z`n donder geven en dat duurt maar even idd.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Eens. Zelfs met parelli-en kan het nog zo zijn dat je in het begin bepaalde dingen beter niet kan doen, omdat je paard weleens het idee kan krijgen dat hij jou voortdrijft in plaats van volgt, overigens...

May the horse be with you!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Om een blijvend 'effect' te verkrijgen, zul je zelf ook blijvend moeten veranderen in de omgang met je paard.

Je paard is jouw spiegel, dus wanneer jij je buiten de round-pen weer net zo gedraagd als voor de join-up (of wat je dan ook in de round-pen deed) dan zal je paard zich weer hetzelfde gaan gedragen.

Pas wanneer jij blijvend andere lichaamstaal aanleert, je verdiept in de reacties van het paard, etc, zul je echt resultaat krijgen.
    Want waarom is hij eigenlijk 'strontvervelend' en IS dat wel echt vervelend, of is het gewoon gedrag wat wij niet begrijpen...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik ga helemaal met Calippo mee

Het is vanuit je paard gezien heel logisch dat hij probeert jou de baas te worden als jij buiten de round pen je in zijn ogen weer minder dominant gedraagt.

Met de antwoorden van niek en mafhaf ben ik het niet eens, niet alleen parelli heeft een goed effect. De methoden voest, hempfling etc bieden ook allemaal goede handwaten om jouw gedrag ook buiten de round penn aan te passen

Voest is een rip-off van parelli maar een stuk minder goed uitgewerkt. En hempfling heeft als probleem dat ie weinig effectief is in het aanpakken van problemen -hij zelf is dit wel- maar het dan is nog helder over te brengen doet ie bar slecht. Zeker voor iemand die communicatie wetenschappen heeft gestudeerd. Verder is ie afgezien van het al eerder genoemde niet toegankelijk voor een leek.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Bladwijzers

Forum Rechten