Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Wat is fijner: hack incl leadrope of losse LR en teugels?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wat is fijner: hack incl leadrope of losse LR en teugels?

Meningen gevraagd voor op mn site: wat vinden jullie fijner om mee te rijden en/of grondwerken (eigenlijk gebruik in het algemeen)

Halster met leadrope, knoop zelf wel teugels van de leadrope
    Halster met leadrope en teugels met clipjes voor het rijden
    Halster met leadrope en geknoopte (aparte) teugels om mee te rijden
    of juist een Hackamore met teugels en leadrope uit 1 stuk

Ik zou het leuk vinden om wat meningen op mijn EquiPlay site te kunnen zetten. Wil je je mening hier kwijt, zonder dat het op mijn site komt, vermeld dit dan ff!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Wat is fijner: hack incl leadrope of losse LR en teugels

Ik rij het liefst met een halster met clipjes - niet te zwaar, handig en geen gezwabber zoals bij een hackamore of met een rondgeknoopte leadrope. Ik heb wel een hackamore zonder leadrope eraan, maar deze gebruik ik niet zo vaak.
    Grondwerken doe ik normaliter met een gewone leadrope, maar voor het rijden aan gebruik ik ook wel eens de teugels voor het grondwerk, die ik dan aan 1 kant heb vast geclipt.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Sinds kort: Halster met leadrope voor grondwerken en teugels met clipjes voor het rijden.

Ik deed altijd grondwerk met halster en leadrope, en dan hackamore (teugels en leadrope) aan als ik ging rijden. Ik word steeds luier, dus ik clip nu liever

Vroeger gebruikte ik het leadrope eind bij de hackamore voor fase 4 met GO, maar die tijd lijkt toch definitief voorbij, en ik heb altijd mijn stick nog.

Vraag het over een jaar nog eens, misschien is het dan weer veranderd

May the horse be with you!

ik heb graag een leadrope bij me met rijden, omdat ik nogal eens een emergency dismount moet maken.
    Als ik lui ben knoop ik teugels van de leadrope en als ik minder lui ben, doe ik de natural hackemore om en knoop ik de leadrope in zo'n streng aan het zadel (hè Nienke)

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik gebruik het liefste een hackamore met teugels en leadrope uit één stuk. Dat vind ik handig omdat je dan grondwerk kunt doen en eigenlijk gelijk daarna kunt rijden als je dat wilt. Als ik met één teugel wil rijden, is dat ook makkelijk, want dan laat ik de twee teugels van de hackamore gewoon op de nek van mijn paard rusten en gebruik ik de leadrope als teugel. En als ik daarna weer met twee teugels wil rijden, kan ik zo omschakelen. Dan knoop ik de leadrope vast aan het zadel of ik doe de leadrope tussen mijn broekriem en rijd lekker met de twee teugels verder

Als ik naar buiten ga met de intentie om dan ook te rijden, doe ik altijd de natural hackamore om. Dan heb je altijd een leadrope eraan en kun je tijdens buitenritten ook nog grondwerk doen.

En als ik geen natural hackamore heb, maar alleen halster en leadrope, knoop ik gewoon teugels van de leadrope
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Als ik ga rijden met de BBP dan gebruik ik gewoon het halster en de leadrope die ik vastknoop als teugels. Dit is dus duidelijk de luie fase.
    Gaat de Barefoot erop, dan pak ik wel de hackamore omdat ik dan de teugels over de knop kan gooien en de leadrope in een vlecht kan wegknopen.
    Persoonlijk zit de hackamore beter bij Amon, hij heeft dan ook geen last van de zwabberende clip onderaan, misschien dat voor de luie ronde de teugels met clips wat voor me zijn.
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Zouden jullie aan beginners aanraden om direct een hackamore met vaste leadrope te kopen? Ook om de games aan te leren? Of gebruiken jullie de hack alleen op een paard waarmee het grondwerk (en rijden?) al enigszins bevestigd is?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik rij het liefst (eigenlijk alleen maar) met hackamore met teugels en leadrope uit 1 stuk touw. Géén ijzerwerk aan de hackamore, ik vind dat te onrustig. Danny kan, als ze zich druk maakt, nogal met haar hoofd werken, en vooral als ik de leadrope met twistlock als teugel knoop, kan ze die best hard tegen haar hoofd krijgen, of het ding schudt erg mee met lopen. Dat vindt ze duidelijk niet prettig. Ook het wegjagen van een vlieg kan zo tot een klap tegen haar hoofd met ijzerwerk leiden.

De leadrope gebruik ik bij het aansingelen om wat te spelen, daarna bind ik hem aan een vetertje wat ik aan mijn zadel heb hangen. Werkt prima!

Ik heb de hackamore destijds niet gelijk aangeschaft, in het begin was halster met leadrope waarvan je teugels knoopt goed genoeg. Pas toen ik "echt" door wilde gaan, heb ik de hackamore erbij genomen. Voor beginners zou ik dus eerst halster + leadrope aanraden, en willen ze geen beginner blijven, dan de complete hackamore aanraden .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ik vindt de clip ook vrij onrustig, tenminste Amon vindt het niks, die heeft van dag 1 de truc gevonden om die maar in zijn mond te nemen.
    Anderzijds vindt ik de knoop aan de hackamore als je net begint niet zo goed doorkomen, dat werkt pas als de game's een beetje bevestigd zijn.
    Dus om te beginnen zou halster met leadrope denk ik beter werken. Daarna gaat het prima met de hackamore, alleen vindt ik het zelf lastig als je die gebruikt zonder zadel, vindt dan de teugels los op zijn hals storen. Die glijden te gemakkelijk alle kanten op. Dus in mijn geval werkt dat dan alleen met de barefoot, daar kan ik de teugels om de knop hangen. Lekker duidelijk uitgelegd he?
    www.crystal-carving.com

die heeft van dag 1 de truc gevonden om die maar in zijn mond te nemen.
    dat deed Morrie ook, maar dat is hem in 2 minuten afgeleerd vorige week!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Zouden jullie aan beginners aanraden om direct een hackamore met vaste leadrope te kopen? Ook om de games aan te leren? Of gebruiken jullie de hack alleen op een paard waarmee het grondwerk (en rijden?) al enigszins bevestigd is?
    Nee zou ik niet aanraden. Je hebt geen clip, die zeker de eerste paar keren net het kwartje kan helpen vallen. En je zit dan met die teugels...

Laat de teugels alsjeblieft NOOIT los om de hals hangen! Stond in Haras de la Cense de doodstraf op, kan akelige ongelukken geven! Als je grondwerk doet met hackamore met teugels en leadrope, maak de teugels dan op de een of andere manier vast dat ze niet naar 1 kant kunnen zakken. Dus of om je zadelknop, of met een clippie aan je zadel, of sla de teugels dubbel in een extra lus om de hals, net achter de oortjes! Please! Dank jullie wel

Maar als je gaat rijden en je paard wil nog weleens maf doen of anderszins reden geven om af te stappen, dan is een extra leadrope wel erg handig, dus ook van mening: als je meer gaat rijden is hackamore handiger dan leadrope tot teguels knuppen.

May the horse be with you!

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Ik ben er nog niet helemaal uit, ben ook van het luie soort, (en zo te lezen niet de enige ), dus heb niet altijd zin om het halster en 22 ft lijn te verwisselen voor de hackamore. Heb een paar keer hackamore gedaan met de 22 ft lijn, leadrope vastgevlochten aan zadel, maar dat vond ik toch wel errug veel touw!

Voor "beginnende mensen" zou ik niet de hackamore aanraden, want ik merkte bij mezelf dat ik dan stiekem toch iets te snel de leadrope liet vallen en de teugels paktte. Schoot dus niet veel op.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik heb net het ei van Columbus ontdekt, voor mezelf dan
    Ik reed altijd met de leadrope als teugels geknoopt en dat ging prima. Die teugel is alleen een beetje lang en die clip zwabbert nogal snel.
    Omdat ik de 12 ft lijn een beetje kort vind voor grondwerk (zeker nu Fenna de circling game en alle variaties daarmee heeft ontdekt) doe ik grondwerk met de 22 ft lijn, maarja dan kon ik niet gelijk rijden.... dilemma!
    Tot ik een paar weken terug iemand zag rijden met een 22 ft lijn als Horsemanreins geknoopt, dat is echt een heel goede oplosing! Geen zware klip die tegen Fenna's hoofd zwaait, de teugels kan je zo lang maken al je wilt en bovenal, ik kan uitdagender grondwerk met Fen doen aan de lange lijn

Sorry, volgens mij was dit niet een van de keuzemogelijkheden Eveline... Maar ik ben zo blij met die uitvinding
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf

Laat de teugels alsjeblieft NOOIT los om de hals hangen! Stond in Haras de la Cense de doodstraf op, kan akelige ongelukken geven! Als je grondwerk doet met hackamore met teugels en leadrope, maak de teugels dan op de een of andere manier vast dat ze niet naar 1 kant kunnen zakken. Dus of om je zadelknop, of met een clippie aan je zadel, of sla de teugels dubbel in een extra lus om de hals, net achter de oortjes! Please! Dank jullie wel
    Teugels een keer extra om de hals is NOG gevaarlijker hoor!
    Zeker als je teugels dan net niet helemaal strak aansluiten om de hals.

Hafje van Martin kwam tijdens een playday met voorhoef in deze dubbele lus terecht. In paniek hoofd omhoog --> paard trok de lus om zijn nek strak! Zo kan een paard zichzelf dus heel makkelijk wurgen...

Als je hem rond de nek slaat, knoop dit dan extra vast met het leadrope-deel van je hackamore.

Bedankt voor al jullie antwoorden!! ! Ik ga eens kijken of ik wat aan advies hierover op mijn site kwijt kan.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Het leren vetertje wat ik aan mijn zadel heb hangen kan naast lusje voor het leadrope deel, ook prima dienen om de teugels mee vast te binden. Werkt echt goed en kost bijna niks .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten