Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: L1 - driven vanuit zone 3

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

L1 - driven vanuit zone 3

Driven vanuit zone 3, hoe maak je duidelijk dat je paard gaat zoeken naar je doel?

Wij lopen er naartoe, staan op tijd stil maar hoe moedig ik nu aan dat ze rond gaat snuffelen? en hoe geef ik aan dat ze het juiste bereikt en hoe beloon ik het? (score? en blij kijken)

Nu help ik door het met de stick aan te wijzen, en haar hoofd in positie te houden en uiteindelijk lukt het wel maar vind het niet zo duidelijk voor haar. Soms doet ze gewoon haar ogen dicht (tukkie doen!!... ook belangrijk natuurlijk )

Het boekje zegt... aaien totdat ze het doel behaalt, maar vind het een beetje vaag.

Iemand tips?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Re: L1 - driven vanuit zone 3

Volgens mij is het bij deze game niet de bedoeling dat je met de stick wijst maar dat je de stick op de rug houdt om er friendly mee te doen en je paard voorwaarts te laten gaan. Ik denk dat bij het sturen je eigen focus heel belangrijk is, dat je dus zelf ook echt met je ogen en hele houding gericht bent op dat punt en dus niet naar je paard kijkt.
    De beloning zit hem vooral in het ophouden met focussen en driven, dus ontspannen en friendly geven wanneer ze het juiste punt heeft bereikt.

Deze dingen werken bij mij erg goed, hopelijk heb je er wat aan, succes!

Re: L1 - driven vanuit zone 3

Ja, ik gebruik de stick ook niet om aan te wijzen. De stick gebruik ik om te driven. Het paard krijgt bij mij pas rust (comfort) als hij focust op MIJN focus. Die comfort is de beloning en die krijgt ie niet als het doel nog niet bereikt is. In het begin lijkt het alsof je vreselijk veel werk moet verrichten en of je paard het gewoon niet snapt, maar als je consequent blijft driven met je stick, strak focussen op het punt waar je heen wilt, en comfort geven als het lukt, kun je met steeds minder toe. Uiteindelijk snapt het paard dat jouw focus, zijn focus moet worden. O en vergeet niet naast je comfort geven héél erg te smilen hè

Als ik weer eens bij jou ben, gaan we oefenen.

Je kunt het ook leuker maken door overal spannende voorwerpen neer te zetten (bijv. een rode bal, een emmer), waar de nieuwschierigheid door wordt gewekt van het paard, en daarheen te focussen en driven.

Bladwijzers

Forum Rechten