Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: heeft respect te maken met leeftijd?

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

heeft respect te maken met leeftijd?

ik hoop dat het goed staat bij grondwerk maar wist niet waar het anders hoort.

In ieder geval mijn vraag is dus, heeft respect te maken met leefdtijd van het paard.

bijvoorbeeld; "hoe ouder het paard wordt hoe meer respect hij voor jou krijgt" ik zeg niet dat het waar is en voor elk paard geld maar dit even als voorbeeld genomen.

groetjes Elianne

ps; ik denk wel eens dat mijn jaarling weinig respect voor mij heeft, dat merk ik aan het steeds weer proberen, over mij heen lopen, dicht bij mij staan, snuffelen/bijten als ik de hoefjes uitkrap, maar hoop altijd dat het nog komt, natuurlijk ligt het probleem ook bij mij. Maar heeft leedftijd er ook mee te maken, pubers proberen meer uit dan volwassenen...
    The darkest hour is befor it get light!!!

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Re: heeft respect te maken met leeftijd?

Hoi!
    Zeker weet ik het niet, maar ik meen eens gelezen te hebben dat paarden tot hun eerste of tweede jaar erg weinig respect voor ander paarden hebben. Ze mogen in de kudde nog gewoon hun gang gaan en brutale dingen als te dicht in de ruimte van een ander paard komen worden gewoon getolereerd. De oudere paarden zijn dan wat toegeeflijker omdat het veulen/de jaarling nog maar klein is.
    Daardoor zou het ook kunnen komen dat jouw jaarling te dicht op je komt. Maar nogmaals, helemaal zeker ben ik hier niet van.

Joh, dat veulen bij ons is totaal respectloos! Die steigert tegen Enya aan, legt haar voorhoeven op de kont van Enya en kijkt dat heel brutaal in ´t rond of iedereen wel ziet wat ze allemaal durft.
    Ook naar mensen toe, lekker uittesten hoe ver ze kan gaan. Bij haar moet ik altijd opletten, want ze probeert het telkens weer. Is het er wel meteen mee eens als ze op haar nummer gezet wordt (gelukkig, fjew). Staat ze zo lekker naast je, beetje kroelen, beetje ruiken en dan ineens: hap in je vingers (niet hard, maar gewoon, effe pesten). Ze denkt ook dat ze best het eerste haar voer mag krijgen, en staat altijd vooraan. Wordt iedere dag weer weggejaagd door Enya en Amy, die natuurlijk hoger in rang staan, maar iedere dag probeert ze het weer. Er wordt ook verbazend gemoedelijk gereageerd door Enya en Amy. Je merkt dat veulens toch echt wel meer mogen, en er wordt vaak een oogje toegeknepen. Niet door mij overigens. Ik ga niet geërgerd staan zuchten als ze op me wil klimmen (wat Enya wél doet), maar ga meteen porcupinen en driven om haar op de plaats te zetten.
    Enya en Amy kreeg ik allebei op 4jarige leeftijd en hoewel ze nauwelijks in contact waren geweest met mensen, was het respect niveau héél anders. Eenmaal duidelijk voor ze dat IK hoger in rang was hebben ze dit nooit meer bevochten. Pebbles is er duidelijk nog niet uit..

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Mijn baby Misa mag bij de kudde ook een heleboel, maar is naar mensen toe zeker niet respectloos. Misschien moet dat nog komen, want hij is nog geen jaar oud...

Moet zeggen: bij de leiders van de kudde mag hij meer dan bij de lageren in rang. Maar vooral Shaf kan hem nog wel eens flink bijten (kan ook zijn doordat shaf niet echt kudde-intelligent is)

Ik denk ook niet dat als je alles nu toe laat, dat je vanzelf meer respect krijgt als ze ouder wordt.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2005

hieruit begrijp ik toch dat respect ook met leefdtijd te maken heeft en het blijven uit proberen.

Natuurlijk zie ik ook bijna niks door de vingers bij shak en wijs ik steeds op haar plaats. Maar gelukkig ben ik niet de enige hier die daar mee te maken heeft.

groetjes!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik kocht Fenna toen ze twee was en er was een heel duidelijk verschil tussen de verhalen van jullie over veulens en jaarlingen.
    Fen was tot ze bij mij kwam gewend om in een kudde met zo'n 10 merries te staan, waaronder 2 oma's, tantes, moeder, 1 paardje van een jaar ouder en 1 van Fenna's leeftijd. Tegen de tijd dat ik haar kocht wist ze dus alles van rangorde en zij stond helemaal onderaan. Daarbij kwam de fokker elke dag de wei in om paardjes te checken en was ze dus ook goed aan mensen gewend.
    Ik zag het als een groot voordeel dat Fenna zo jong was, ze begon eigenlijk pas 1 jaar later met het uitproberen van mij en toen deed ik al NH en kende haar goed. Voordeel is ook dat ze best gevoelig is en niet zomaal over je heen zal walsen ook al zou ze hoger in rang zijn. Ze laat dat enkel blijken door piepkleine details die voor een leek of normal niet opgemerkt worden (door mij eerst ook niet hoor )

Maar als ik jullie verhalen zo lees denk ik idd dat dit met de leeftijd te maken heeft. En aan jullie de taak om te zorgen dat het bijdraait en vooral niet verergert!
    DIt bevestigd ook weer mijn plan om, als ik ooit een veulen heb, het de eerste 2/3 jaar in een kudde op te laten groeien. Liefst met gemengde leeftijden zodat er ook wat opgevoed word
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

in het kader van respect en leeftijd dan ook de volgende vraag: wat is jullie ervaring met 'puberende' paarden? Bestaat dit inderdaad en vanaf welke leeftijd tot rond welke leeftijd zie je dit? Wat pubert er zoal en hoe gaan jullie daar mee om?

May the horse be with you!

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Fenna heeft wel gepuberd ja, dit was haar uittestperiode. Ik geloof dat het begon toen ze 3 of 3,5 was en het duurde tot ik sterker in mijn schoenen stond
    Zoals ik al zei was ze in het begin heel onderdanig (stom woord, maar ik weet ff niks anders) en hoefde ik alleen maar vertrouwen te geven aan haar, dat was genoeg. Maar toen dat er was en ze sowieso wat meer praatjes kreeg, ook bij andere paarden, toen begon een beetje die pubertijd.
    Of, als ik het zo opschrijf... Dat hoeft natuurlijk niet eens aan de leeftijd te liggen, het komt bij alle paarden voor dat ze onzeker zijn en je ze vertrouwen geeft. Zodra dat er is gaan ze jouw leiderschap testen....hmmmm, how interesting!
    Toch ben ik er nog wel van overtuigd dat de pubertijd bestaat
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    in het kader van respect en leeftijd dan ook de volgende vraag: wat is jullie ervaring met 'puberende' paarden? Bestaat dit inderdaad en vanaf welke leeftijd tot rond welke leeftijd zie je dit? Wat pubert er zoal en hoe gaan jullie daar mee om?
    Nou, daar heb ik inderdaad ervaring mee . Rain was toen hij zo'n 3,5 jaar was de grootste puber die je hebt meegemaakt. Uitproberen en nog eens uitproberen. Het was echt een monster, maar wel met een wereldkarakter én twinkelende ogen. Nou zijn hengsten natuurlijk altijd een graadje erger, maar op dÃ*e leeftijd! Daarna kreeg hij steeds minder behoefte aan dat grenzen verkennen, al bleef hij enigszins "challenging". Met Beyond weet ik dus wat me over 2,5 jaar te wachten staat
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Dank voor de reacties. Ik had weleens gehoord dat de puberteit bij paarden veel later viel (rond de 7-8-9 jaar), maar in jullie ervaringen valt die veel jonger. Interessant!

En naast de hoofdvraag: misschien 'pubert' (zoals wij dat dan noemen) een paard bij elke nieuwe eigenaar of levensomstandigheden?

May the horse be with you!

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik denk trouwens dat wij mensen ook ons hele leven wel blijven puberen, oftewel aftasten wie waar staat in 'rang'
    Alleen de pubertijd is de laatste keer dat dat nog echt openlijk mag, daarna doen volwassenen het meer in het geniep.

Maar dieren/paarden blijven dat openlijk doen bij elke verandering in een groep. En ik denk zeker als ze van eigenaar veranderen, of als eigenaren ineens beginnen met (P)NH

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik heb geen idee Karianne, mijn paarden kwamen allemaal als veulen al bij mij. Danny was eigenlijk het ergst toen ze een jaarling was, in mijn herinnering stond ze meer op haar achterbenen dan dat ze normaal liep .

Nou zal het wel niet zó erg geweest zijn, maar vanaf 2 jaar is ze eigenlijk nooit meer opstandig geweest .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Apr 2005

Er wordt me zo een hoop duidelijk, nu snap ik waarom het eerst leek of shakira als 1 jarige de baas van de kudde was (kudde bestaat 15 jaar oude kwpn-merrie en 2 friesjes van 2 en 3 jaar) ze lieten gewoon meer toe bij shakira. Gelukkig is dat nu wel verandert en wordt shak meer op haar plaatst gewezen al probeert ze zelf nogwels eens bovenaan te staan.

Ik moet zeggen van een pubert paard heb ik (nog) geen last, zowel bij de 3 jarige fries als bij shakira niet. Volgens mij heeft het ook met karakter te maken, shakira is een echte uitprobeerder en zal je steeds weer testen. maar weet ook meteen als je haar op haar plaats hebt gezet dat het niet kan. Verder is het niet zo'n pittige arabier ofzo dus dat scheelt ook denk ik. Ik hoop ook dat ik dar puberen niet echt hoef mee te maken, al heeft ze mijn pubertijd gedeeltelijk wel mee gemaakt
    als het komt verwacht ik het zo rond de 3, 3,5 jaar, wanneer het inrijden begint. Dat is ook een grote stap voor een paard dus misschien heeft het zelfs ook daar mee te maken...

groetjes Elianne

*nieuw*
    Aangemeld
    Dec 2005

Mijn hengst is net 2 jaar geworden. Hij had respect voor de vorige eigenaar. Nadat hij 2 weken bij mij was, was hij de baas ! Dat was best wel gevaarlijk. Ik was te lief, te zacht voor hem. Hij probeert mij uit en als hij niet op zijn nummer gezet wordt gaat hij verder. Nu gaat het weer goed. Ik ben nu consequent streng, ik ben de baas ! Ik stuur hem weg als hij stout is en beloon hem als hij luistert. Hij wil heel graag aandacht dus hij komt het telkens weer terug om het goed te maken. Ik weet niet of dit ook puberen is. Ik hoop dat het een periode is.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Son was toen ik haar kocht (3,5 jaar) volop in de kleine paardjes pubertijd, echt respectloos, grenzloos jegens mensen en link in haar dominantie. Enkele jaren later, ze zal toen een jaar of 8 geweest zijn, begon het hele verhaal opnieuw. Het lastig was toen dat ze niet meer die fysiek instabiele en jeugdige motoriek had als de eerste keer. Ze wist hoe sterk ze was en gebruikte dat ook .

Kate is nu 4 en tot nu toe bestaat haar puberen uit stakingen of ik loop lekker weg (terwijl ze weet wat ik van haar wil). Dreigen naar mij, zoals Son deed, doet Kate niet. Ik wacht dus met spanning af wanneer ze echt gaat puberen!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten