Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: gewoon bekappen en veel op straat...

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

gewoon bekappen en veel op straat...

zoals de titel al zegt, mijn haf wordt gewoon bekapt, dus niet natuurlijk (dit wil ik trouwens in de toekomst wel gaan doen) maar we wandelen veel op de weg, kan dat kwaad? waar moet ik op letten bij de hoeven?
    ik ben echt een leek op het gebied van hoeven, ene kom niet aan met sites van natuurlijk bekappen want die ken ik al en heb ik wel eens doorgelezen.

groetjes Elianne

ps; volgens onze hoefsmid heeft shakira erg harde hoeven voor een jaarling, komt dit ook door het op straat wandelen en is dat goed?
    The darkest hour is befor it get light!!!

Re: gewoon bekappen en veel op straat...

Hoe meer je haflinger op t harde loopt, hoe harder de hoeven worden. Mijn paarden lopen nu 24 uur per dag op de stoep. Ze hebben een zandpaddock tot hun beschikking, maar gebruiken deze alleen om in te liggen en te rollen. Verder staan ze de hele dag op de stoep. De hoeven zijn knetterhard momenteel.
    Of ze nou natuurlijk bekapt wordt of traditioneel, maakt eigenlijk nieteens zoveel uit in dit geval. Het verschil zit hem (meestal) in dat bij traditioneeel bekappen
    a) de hoefwand iets langer wordt gelaten
    b) de zool wordt holgesneden zodat deze niet meedraagt
    c) de straal wordt weggesneden zodat deze niet meedraagt

Het ligt er dus aan wat voor bekapper jij hebt en hoe tradioneel hij te werk gaat. In het gunstigste geval, snijd hij de straal niet helemaal weg, zodat deze nog grondcontact heeft en laat hij de zool gedeeltelijk dragend.

Maar met op t harde lopen worden alle hoeven harder, hoe dan ook bekapt.
    Er wordt alleen bij de traditionele manier geroepen (op het moment dat de hoefwand zover afgesleten is dat hij zoolniveau bereikt heeft) dat de hoef "te kort" is geworden. Bij natuurlijk bekappen hoort dat juist zo.