Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: gewoon bekappen en veel op straat...

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

gewoon bekappen en veel op straat...

zoals de titel al zegt, mijn haf wordt gewoon bekapt, dus niet natuurlijk (dit wil ik trouwens in de toekomst wel gaan doen) maar we wandelen veel op de weg, kan dat kwaad? waar moet ik op letten bij de hoeven?
    ik ben echt een leek op het gebied van hoeven, ene kom niet aan met sites van natuurlijk bekappen want die ken ik al en heb ik wel eens doorgelezen.

groetjes Elianne

ps; volgens onze hoefsmid heeft shakira erg harde hoeven voor een jaarling, komt dit ook door het op straat wandelen en is dat goed?
    The darkest hour is befor it get light!!!

Re: gewoon bekappen en veel op straat...

Hoe meer je haflinger op t harde loopt, hoe harder de hoeven worden. Mijn paarden lopen nu 24 uur per dag op de stoep. Ze hebben een zandpaddock tot hun beschikking, maar gebruiken deze alleen om in te liggen en te rollen. Verder staan ze de hele dag op de stoep. De hoeven zijn knetterhard momenteel.
    Of ze nou natuurlijk bekapt wordt of traditioneel, maakt eigenlijk nieteens zoveel uit in dit geval. Het verschil zit hem (meestal) in dat bij traditioneeel bekappen
    a) de hoefwand iets langer wordt gelaten
    b) de zool wordt holgesneden zodat deze niet meedraagt
    c) de straal wordt weggesneden zodat deze niet meedraagt

Het ligt er dus aan wat voor bekapper jij hebt en hoe tradioneel hij te werk gaat. In het gunstigste geval, snijd hij de straal niet helemaal weg, zodat deze nog grondcontact heeft en laat hij de zool gedeeltelijk dragend.

Maar met op t harde lopen worden alle hoeven harder, hoe dan ook bekapt.
    Er wordt alleen bij de traditionele manier geroepen (op het moment dat de hoefwand zover afgesleten is dat hij zoolniveau bereikt heeft) dat de hoef "te kort" is geworden. Bij natuurlijk bekappen hoort dat juist zo.

Zolang je pony lekker loopt op alle ondergronden is er geen probleem. Gaat ie gevoelig, pijnlijk lopen, wordt het tijd om serieus te gaan overdenken welke manier van bekappen jij wilt gaan hanteren.

Blijf je dan bij de tradionele manier, zal DIT vaak het moment zijn dat er ijzers worden aangeraden.

Groetjes..

Aangemeld
    Apr 2005

hey Trea,

bedankt voor je duidelijk uitleg, daar heb ik tenminste wat aan en nu kan ik met een geruster hart wandelen.

nog 1 laaste vraagje, hoef je de straal nooit af te snijden?

groetjes en tot woensdag misschien,
    Elianne

Jawel, als die er verder onderuitsteekt als 3 tot 5 mm. Maar door het vele lopen op harde ondergrond (wat erg aangeraden wordt bij natuurlijk bekappen, om zó de natuurlijke slijtage na te bootsen) komt dat bijna nooit voor dat de straal er veel onderuitsteekt.

Wij komen (als er niks verandert) woensdag met z´n 3en. Lieke, Issiem en ik

Mijn paard word ook gewoon bekapt, maar ik wandel enorm veel met hem, waarbij ook wat stukken over het harde, zelfs zoveel dat ik zijn hoeven ook wel aan de korte kant vind, maar dat is dus niet erg? Voorlopig komt de hoefsmid denk ik niet, omdat het niet nodig is, zijn hoefjes zijn heel mooi, alleen beetje kort. Maar dat is dus juist alleen maar goed? Ik was van plan om voorlopig zo min mogelijk naar buiten te gaan (want dan moet ik over een stukje hard weg) maar als dit juist alleen maar beter is, ga ik morgen weer lekker wandelen

Groetjes,
    Caroline

Aangemeld
    Apr 2005

Dat is dus precies ook mijn probleem, de hoefjes zijn erg kort en wist niet of dat nou goed of slecht was. Ik ben er wel voorzichtig mee maar zolang shakira er lekker op blijft lopen is er niks aan de hand.

groetjes Elianne

ps; aangezien ik toch het best wil voor mijn paard ben ik wel opzoek naar een natuurlijk bekapper, misschien komt klaas ook wel bij mij van ww.natuurlijk-ruiterschap.nl

Hoihoi, ik heb de cursus bij Paard Natuurlijk gevolgd en bekap dus ook zelf. Het idee erachter is idd zoveel mogelijk op harde ondergrond, zodat de hoeven hard worden en het paard ook gewoon (pijnloos) over harde (gruizelige) ondergrond zou moeten kunnen galopperen. Het duurt echter wel een periode waarin ze gevoelig lopen (heeft de mijne ook nog ) maar uiteindelijk worden de hoeven en dus het paard er beter van....Ik moet de hoefwand van mijn paard erg kort houden, omdat hij anders gevoelig gaat lopen, maar dat is voor ieder paard verschillend. Ook haal je de hielen omlaag waardoor ze niet meer op hoge hakken lopen en meer ontspannen kunnen lopen (beter afwikkelen)...Voor je paard is het wel lekkerder en ik vind het ook leuk om zelf te doen (het idee dat je meedraagt aan een beter comfort voor je paard ) Als de straal ongeveer tot 3 mm uitsteekt heeft je paard beter grip (is wel grappig om te zien als hoeven nat zijn op droge ondergrond) maar ik hoef er verder ook nooit wat af te halen..Ik vond de cursus zelf ook heel leuk (en gezellig ) om te doen!
    Time is precious, so enjoy what you have right this moment!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Er zijn ook een hoop goede traditionele bekappers hoor. Ik heb een goede gevonden. Hij voorziet ook van een mustangroll, houd de steunsils wat terug en komt niet aan de zool wanneer dat niet nodig is. Hij snijd ook de straal niet terug zoals je vaak ziet bij paarden met ijzers. Als ik hem bezig zie, zou ik het zo geloven wanneer hij zou beweren dat hij de methode van Ramey (heet ie zo?) gebruikt, maar hij kent het hele natuurlijk bekappen niet. Wel vroeg hij of ik vaak buitenrij. Blijkbaar hield hij daar rekening mee met het bekappen. Vond ik een leuke vraag. Dat is me nooit eerder gevraagd voor het bekappen.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Ey, KellyBelly had eerst ook zo'n hoefsmid. Die was traditioneel, maar bekapte gewoon ook op de natuurlijke manier. Ik vind het alleen wel grappig dat als je je paard laat bekappen en de hoefsmid zegt dat er geen ijzers nodig zijn ed, omdat de hoeven hardstikke goed zijn, dat er dan mensen zijn die koste wat het kost toch ijzers eronder willen...Ik ben iig blij dat mijn paardje geen ijzers meer heeft (zeker met dat vriesweer )
    Time is precious, so enjoy what you have right this moment!

Veel hengstenhouders hebben hun hengsten vlak voor de keuring ook op een voorijzer staan, omdat ze zo iets kunnen smokkelen met de stand van de hoeven/benen..

jiske
    Guest

Ja, of om ze meer op te laten nemen. Voor ruimere bewegingen dus.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik denk dat dat een beetje afdwaalt van het onderwerp...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik ben van mening dat je met gewoon bekappen toch eigenlijk niet kan bereiken wat je met natuuriljk bekappen doet.

- trad. is eens in de zes weken, je bootst de natuurlijke slijtage dus niet na
    - straal wordt aan gesneden, bij NB is dit vloeken in de kerk, juist de straal regelt de groeisnelheid van de hoef!! Als je de straal te kort maakt denkt de hoef dat deze te lang is en stopt met groeien. Bovendien heeft de straal een hele belangrijke functie voor de doorbloeding en ook nog een dragende functie!
    - hoefwand als draagrand, zorgt ervoor dat de hoef sneller gaat scheuren etc.

Het beeld dat veel mensen van een hoef hebben is veel te lang t.o.v. wat natuurlijk is. Een natuurlijke hoef oogt weer veel te kort in ogen van veel mensen.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Van die straal klopt niet helemaal hoor. Ik doe aan natuurlijk bekappen, maar mijn ervaring is, dat als de straal er meer als 3mm onderuitsteekt, er zoolkneuzingen van komen, en het paard heel gevoelig loopt!
    Dan gaat er wat van die straal af, natuurlijk of niet-natuurlijk, noem het hoe je wilt.
    Zo kan ook niet bij ieder paard de hiel even laag, als er volgens de regels van natuurlijk bekappen wordt geroepen.
    Naar mijn mening moet je ieder paard als individu bekijken, en toepassen wat het beste is voor dÃ*t paard, ook al moet je daarvoor van de "regeltjes" afwijken.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Van die straal klopt niet helemaal hoor. Ik doe aan natuurlijk bekappen, maar mijn ervaring is, dat als de straal er meer als 3mm onderuitsteekt, er zoolkneuzingen van komen, en het paard heel gevoelig loopt!
    Dan gaat er wat van die straal af, natuurlijk of niet-natuurlijk, noem het hoe je wilt.
    Zo kan ook niet bij ieder paard de hiel even laag, als er volgens de regels van natuurlijk bekappen wordt geroepen.
    Naar mijn mening moet je ieder paard als individu bekijken, en toepassen wat het beste is voor dÃ*t paard, ook al moet je daarvoor van de "regeltjes" afwijken.
    Hier ben ik het wel mee eens! Paarden worden nou eenmaal niet 'recht' geboren..

Bladwijzers

Forum Rechten