Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: [L1] Vreemde vraag, maar los in het land spelen?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

[L1] Vreemde vraag, maar los in het land spelen?

Ik zit met een klein probleempje... het is mooi weer, het is droog, maar... alles is bevroren! Met andere woorden, de zandvlakte waar ik normaal met Kate vertoef is een bevroren vlakte die, dankzij de shovel die langskwam, een grote hobbelvlakte is. Als ik daar nu op ga met Kate is het risico dat ik me verstap aanzienlijk, om maar niet te spreken over Kate...

Het kavelpad, waar ik anders op ga als het te nat is op de zandvlakte, is een grote ijsbaan. Lijkt me dus ook niet zo handig met een hypere 4 jarige . Blijft over de nieuwe zandpaddock van Kate en maatje Wick.
    Nu kan ik daar gaan rommelen met Kate, maar dan loopt Wick steeds in de weg en is het te link om Kate aan de lijn te doen.

Hoe lossen jullie dit op? Overigens is Kate een Parelli beginner, net als ik . Op zich gaat alles los (dus zonder lijn) ook wel, maar het is toch van de zotte dat je, als boerin met 80 ha land aan huis, geen plekje hebt waar je veilig kunt parelli-en???
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Re: [L1] Vreemde vraag, maar los in het land spelen?

Wij hebben een binnenbak, dus als het erf echt onbegaanbaar is kunnen we die altijd gebruiken. Maar ik vind de bodem erg zwaar, dus gebruik 'm als uiterste redmiddel. Oberon staat 's ochtends in een zandpaddock, die wel hard is maar ook gesleept en dus vlak. Hij krijgt in ieder geval z'n beweging. Onze kleine buitenbak is te hard, maar de eb en vloed bak was redelijk begaanbaar. In ieder geval voor wat grondwerk. Maar het meeste gebruik maak ik gewoon van het erf voor m'n grondwerk. Vandaag heel veel 'put your nose on something' gedaan Dat vind Oberon echt superleuk om te doen en is heel erg goed voor je driving game en je focus.
    Kun je niet een klein stukje van de wei gebruiken, of is alles hard/glad ? En is het erf begaanbaar ? Zo ja, doe dan wat ik doe. Al stappend over het erf driving game, porcupine game, yo yo etc doen.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

bij ons zijn de paddocks stijf bevroren maanlandschappen, Morrie staat als enige buiten, alle andere paarden blijven in hun box tot de vorst uit de grond is.

De bak had ik maandag nog gesleept, dus die gaat wel, maar niemand durft het aan.

Morrie is vanmorgen anderhalf uur ge-parelliet in de bak (niet door mij, ik was publiek dit keer) en heeft zelfs rondgegaloppeerd..... nergens last van, niet van z'n hoeven, niet van z'n benen.

Nu heb ik wel een paard dat tot z'n 3e jaar in Oostenrijk heeft geleefd, voor de arrenslee heeft gelopen en boswerk (boomslepen) heeft gedaan, dus hij weet wat hij kan verwachten.

Hij "voelt" met z'n neus aan de bevroren grond en als hij het glad vindt, gaat ie heel anders lopen dan anders

Ik wilde dat ik los in het land mocht spelen met Morrie, maar ik denk dat de boer het gebrek krijgt als ik het vraag......

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Kate staat dag en nacht buiten, hun paddockje is dan ook wel begaanbaar. Maar haar weidemaatje is nogal angstig voor alles wat lijkt op een slagwerktuig, dus ook de CS. Resultaat van Jossie het land in met CS: Een flippende Wick en een Kate die onmiddelijk naar me toe kwam . De CS maar weggelaten dus.

Ik zag dat Kate een behoorlijke bult op haar neusbeen had, waarschijnlijk door de stuntpartij van vannacht (Wick was door het draad gegleden al rekkende naar een plukje hooi). Om verdere schade aan de dames te voorkomen ben ik na friendly maar gestopt...

Het pad is helaas niet begaanbaar, de sneeuw had mijn man niet weggeschoven en na een paar zwaremachines erover heen is het net een ijsbaan. Gelukkig is Kate door haar "barre" jeugd wel wat gewend en staat ze stabiel op haar benen, maar echt leren schaatsen heeft ze bij mijn weten niet . Iemand nog suggesties? Ik ga in ieder geval manlief eens vragen naar het vlakste en droogste stuk land wat we hebben... eens kijken hoe ik daar kan komen door het land (veel yoyo en driving om Kate door alle hekjes ed te krijgen ) en dan daar eens gaan spelen met haar!

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    80 ha land aan huis
    80 hectare! I'm impressed! Kan je niet ergens in een stukje weiland afzetten en daar spelen? Als jullie zoveel land hebben mag er toch wel een heel klein stukje vertrapt worden? Ik heb vandaag een lange wandeling gemaakt met King, deels door het gras en dat ging ondanks dat de grond bevroren was prima (maar hier ligt geen sneeuw).

*edit: ik snap niet zo goed hoe het kan, maar ik had het laatste bericht van Jossie nog niet gezien toen ik mijn bericht schreef, dus mijn bericht is nu niet meer zo van toepassing...*

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    80 ha land aan huis
    80 hectare! I'm impressed!
    Don't be impressed, we hebben naast onze Kate en "pensionklant" Wick ook nog 190 koeien en ruim 250 schapen. Die moet je toch ergens laten . Overigens hebben ze al een nieuw stuk gehad aangezien ze tijdens de vorige natte periode tot over hun kogels in de modder stonden. Dit stuk is iets hoger en heeft een betere zandsoort, daardoor zijn ze nu in ieder geval droog!

Ik heb net manlief gesproken (onder het melken, dan zegt ie sneller ja omdat ik hem stoor ) en ze mogen morgen even lekker uitrennen op het grote weiland. Zolang de grond bevroren is, vertrappen ze daar toch niks volgens hem. Ik zal morgen wel even foto's maken en plaatsen van de "vrijlating" . Oja, het oude stukje en de volledig natuurlijk aangelegde poel zal ik er ook opzetten ...

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

we hebben naast onze Kate en "pensionklant" Wick ook nog 190 koeien en ruim 250 schapen.
    190 koeien en ruim 250 schapen door deze info ben ik eigenlijk alleen nog maar onder de ind Of is dat niet veel voor een boerenbedrijf? Ik ben een stadsmeisje, dus ik ben al snel onder de indruk van dit soort getallen .

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Het Ã*s een voor nederlandse begrippen groot bedrijf, daar heb je gelijk in hoor. De meeste Nederlandse bedrijven zijn wel kleiner, ofwel qua veestapel of qua land. Wij hebben in totaal iets van 120 ha land, maar verbouwen al ons voer (muv krachtvoer) zelf, dus naast de dieren telen we nog mais en lucerne ook . Is veel goedkoper als alles aankopen. Het nadeel is alleen dat boeren zo zuinig zijn op hun grasland...

Gelukkig heb ik plek zat tussen de graskuilen om met Kate bezig te zijn, behalve als het nat is en daarna gaat vriezen dus...

Bladwijzers

Forum Rechten