Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: Hoe voer je maismeel?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: Hoe voer je maismeel?

Ok, ik ben nu wakker, dus zal ik mijn best doen om het hoe, wat en waarom van zemelen een beetje te verduidelijken .

Zemelen zijn dus een restprodukt van de graanverwerking, namelijk de buitenste schilletjes van tarwe. Op zich bevatten zemelen de belangrijkste voedingsstoffen voor een paard (niet in grote hoeveelheden!), het energiegehalte is vergelijkbaar met een gemiddelde brok en het eiwitgehalte bedraagt 14%. Het voordeel van zemelen voeren is dat het meer vezels bevat als de meeste krachtvoeders (goed voor de darmwerking), maar uiteraard wel veel minder als in gewoon ruwvoer (hooi etc).

Meestal worden zemelen gevoerd aan paarden die moeilijkheden hebben met het verwerken van krachtvoer en/of ruwvoer, vermoeide en slecht etende paarden eten dit vaak nog wel graag. Ook is het ideaal voer om uitdroging te voorkomen, vanwege het vele water dat zemelen op kunnen nemen. Ook waren met name de vroegere (veel grovere) zemelen zeer geschikt als laxeermiddel, de moderne zemelen hebben deze eigenschap nog steeds, maar minder als vroeger.

Het nadeel van zemelen is dus de scheve Ca/P verhouding. Zemelen bevatten 0.9 gr Ca en 9.3 gr P per kilo produkt. De ideale verhouding voor een paard wat Ca:P betreft is 2:1, in zemelen is de verhouding bijna 1:9! Uiteraard kun je gewoon zemelen voeren, mits je maar de maaltijd aanvult met een Ca rijk en P arm produkt. Wat Morrie dus al terecht opmerkte: bietenpulp is prima om de verhouding recht te trekken (ik was eigenlijk niet op de hoogte van bietenpulp). Voorbeelden van dit soort produkten zijn:
    Lucerne,
    bietenpulp (8:1, helemaal gelijk Morrie!)
    melasse,
    citruspulp (maar dat voert niemand , wordt wel gebruikt in sommige krachtvoeders)
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Dank je voor je uitleg. Zijn er nog meer belangrijke dingen waar je op moet letten bij paardenvoeder? Hoe kom je aan deze kennis?
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Hoe ik aan deze info kom? Praktijkervaring in het voeren van diverse dier(soort)en, een opleiding gedaan waarin het nodige over voeding aan de orde kwam (een van mijn afstudeerrichtingen had te maken met voeding) en daarnaast vele boeken op de plank staan . En natuurlijk op de hoogte blijven van de nieuwste info!

Waar je nog meer op moet letten... dat is moeilijk te zeggen, maar over het algemeen geldt dat als je paard er op het oog netjes in conditie uitziet, het in orde is wat je voert aan energie. Is het paard slomer als anders, of is de vacht dof of andere onverklaarbare vage dingen, dan is het goed om je voeding onder de loep te nemen. Het kan zijn dat er een mineralen/vitaminentekort is (of "gewoon" een virusinfectie), maar dit zul je niet snel hebben hoor. Het is alleen bij bepaalde produkten (zoals lucerne, zemelen en bietenpulp) dat je wel rekening moet houden met de inhoud van dat produkt .

Een super duidelijk boek (met kloppende info) is het Voedingshandboek voor Paarden. Voor de inhoud van veel voedermiddelen komt het veevoedertabellenboek van de CVB in aanmerking en simpelen berekeningsvoorbeelden staan in dat Pavo boekje (waarvan ik de titel niet bij me heb ). Het jammere van dat Pavo boekje is dat sommige info niet helemaal juist is of onduidelijk over (kan) komen. Maar de eerste die ik noemde is een echte aanrader!

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Dan moet dat boek ook maar bij mij op de plank komen Ik geef nu alleen kuil en geen krachtvoer. Omdat ze het er zo goed op doet, laat ik het zo. Ik vind het wel belangrijk om wat meer te weten over voeding voor paarden.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Waarom niet gewoon maisvlokken in plaats van mail? Voert veel makkelijker, geen water, geen pap, niet stoffig, geen klonters!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Wat vinden jullie van TotalSupply van Pavo?

Ik wil dit aan Kabriche gaan voeren omdat ze alleen kuil en gras krijgt en een halve kilo brok.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Is goed spul hoor! Ik heb het Son een tijdje gevoerd op aanraden van mijn VA. Son wilde deze alleen niet eten, tenzij het vermengd was met geraspte worteltjes... Ik heb toen gevraagd of Pavo Vital ook goed was en deze twee produkten lijken dus op elkaar. Het verschil is dat de Total supply is poedervorm is en de Vital in brok vorm.

Aangemeld
    Aug 2005

Bedankt Jossie!

Ik kan dus mischien beter de Pavo brok gaan voeren, daar zit dus alles in..

Ik voer nu een boerenbond eigen merk brok en wou als toevoeging Total Supply erbij doen, maar als ik jouw antwoord goed begrijp is het handiger en waarschijnlijker ook lekkerder voor Kabriche als ik de Pavo brok voer.

Zeg ik dat zo goed?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Nee, niet helemaal. De Pavo Vital is een vit/min supplement, net zoals de total supply dat is. Het verschil tussen deze twee is dat de Vital een korrelvorm heeft en de total suply een poeder is .

Van de vital geef je 50 gr (pony) tot 100 gr (paard) per dag, staat ook op de verpakking. En wat ik ook wel handig vond: Vital koop je in emmers van 10 kg, scheelt weer boodschappen doen .

Aangemeld
    Aug 2005

Oke dus het verschil is dat het een in korrel is en de ander in poeder.

Maar qua ingrediƫnten is het gelijk?
    Dan ga ik denk ik voor de brok als mijn poeder op is..

Bedankt voor de verduidelijking.

Ik voer mijn pony ook slobber, met een deel mais meel.
    Is ook wel nodig met 36 jaar, hij is deze winter voor het eerst echt dun, maar wordt sinds ik mais voer niet dunner.

Eventjes een update.... Walter is nog wel dun, maar niet meer zo dun als voordat ik begon met het maismeel. Het lijkt dus te werken, en meneer vindt het nog lekker ook!

Op mn oude stal werd een paard gevoerd door combinatie van:
    kruidenmuesli, maismeel, knoflookmix, lijnzaadolie.
    Maar er werd dus geen water bijgevoegd bij de maismeel, kan dat dan geen kwaad?
    I l0ve Tank*

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten