Ok, ik ben nu wakker, dus zal ik mijn best doen om het hoe, wat en waarom van zemelen een beetje te verduidelijken.
Zemelen zijn dus een restprodukt van de graanverwerking, namelijk de buitenste schilletjes van tarwe. Op zich bevatten zemelen de belangrijkste voedingsstoffen voor een paard (niet in grote hoeveelheden!), het energiegehalte is vergelijkbaar met een gemiddelde brok en het eiwitgehalte bedraagt 14%. Het voordeel van zemelen voeren is dat het meer vezels bevat als de meeste krachtvoeders (goed voor de darmwerking), maar uiteraard wel veel minder als in gewoon ruwvoer (hooi etc).
Meestal worden zemelen gevoerd aan paarden die moeilijkheden hebben met het verwerken van krachtvoer en/of ruwvoer, vermoeide en slecht etende paarden eten dit vaak nog wel graag. Ook is het ideaal voer om uitdroging te voorkomen, vanwege het vele water dat zemelen op kunnen nemen. Ook waren met name de vroegere (veel grovere) zemelen zeer geschikt als laxeermiddel, de moderne zemelen hebben deze eigenschap nog steeds, maar minder als vroeger.
Het nadeel van zemelen is dus de scheve Ca/P verhouding. Zemelen bevatten 0.9 gr Ca en 9.3 gr P per kilo produkt. De ideale verhouding voor een paard wat Ca:P betreft is 2:1, in zemelen is de verhouding bijna 1:9! Uiteraard kun je gewoon zemelen voeren, mits je maar de maaltijd aanvult met een Ca rijk en P arm produkt. Wat Morrie dus al terecht opmerkte: bietenpulp is prima om de verhouding recht te trekken (ik was eigenlijk niet op de hoogte van bietenpulp). Voorbeelden van dit soort produkten zijn:
Lucerne,
bietenpulp (8:1, helemaal gelijk Morrie!)
melasse,
citruspulp (maar dat voert niemand, wordt wel gebruikt in sommige krachtvoeders)
Bladwijzers