Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Veel drinken, veel plassen?

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Veel drinken, veel plassen?

Het valt me de laatste tijd op dat King veel drinkt en ook vaak moet plassen. Ik was vandaag zo'n 3 uur op stal en in die tijd heb ik hem 4x zien drinken. Op een gegeven moment stond hij niet in een plas houding, maar kwamen er wel in een paar minuten een paar keer een klein beetje urine uit zijn penis, die een klein stukje naar buiten hing. Even later ging hij gewoon staan plassen en verder heb ik dat gekke gedruppel ook niet gezien, maar ik vond het toch vreemd. Hij plast tegenwoordig ook tijdens het wandelen en in de stal op de rubberen vloer, dat deed hij vroeger nooit, hij ging altijd pas plassen als hij weer op stal (met stro) stond. De urine ziet er wel normaal uit, niet donkerder van kleur. Hij heeft geen koorts en komt ook niet ziek over, wel een beetje afwezig af en toe, maar niet slomer dan normaal. Ik vraag me af of ik me hier zorgen om moet maken, hij is al bijna 17, dus niet één van de jongsten meer.

Re: Veel drinken, veel plassen?

Ik zou hem zeker een keer laten nakijken. Wil je niet bang maken, maar bij oudere paarden komt nogal eens ziekte van Cushing voor en daar kan dit een symptoom van zijn. Zeker als hij dit voorheen niet deed, zoals je aangeeft, zou ik hem laten nakijken. Sterkte!

May the horse be with you!

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Een keertje nakijken is zeker geen slecht idee, zeker als hij het voorheen nooit deed. Cushing is een soort suikerziekte, en daar hoort veel drinken ook bij (al hoeft het dat natuurlijk helemaal niet te zijn!).

Ik sprak toevallig gisteren een collega met een pony van 31 met Cushing, die kreeg nu het medicijn Permax en was daar enorm door opgeknapt. Ze vinden er steeds meer tegen, gelukkig .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Even een vraagje, likt hij ook veel aan een zoutblok? Daar moet hij uiteraard meer van gaan drinken. Dat vele zout is echter wel een belasting voor zijn nieren. Sommige paarden likken aan het blok of drinken uberhaupt veel tegen verveling op stal!

Groetjes, Marleen

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Ik heb cushing even gegoogled, er stond dat paarden die dat hebben vaak zo'n krullerige vacht hebben en dat heeft King niet, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het dat niet kan zijn. Ik denk dat ik hem inderdaad maar na laat kijken als het niet snel minder wordt. Kan je een dierenarts tijdens het telefonisch spreekuur dit soort vragen stellen of is een telefonisch spreekuur alleen bedoeld om een afspraak te maken?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Even een vraagje, likt hij ook veel aan een zoutblok? Daar moet hij uiteraard meer van gaan drinken. Dat vele zout is echter wel een belasting voor zijn nieren. Sommige paarden likken aan het blok of drinken uberhaupt veel tegen verveling op stal!
    Er hangt wel een zoutblok, maar ik kan me haast niet voorstellen dat hij daar aan likt, want zoutblokken hingen bij hem altijd onaangetast in zijn box. Hij loopt sinds oktober 24/7 buiten met schuilstal, samen met 1 ander paard, en ze krijgen 3x per dag een flinke hoeveelheid kuilgras, dus ik neem aan dat hij zich niet echt verveelt. Vandaag ging hij elke keer tussen het kuil eten door even drinken.

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Ik heb cushing even gegoogled, er stond dat paarden die dat hebben vaak zo'n krullerige vacht hebben en dat heeft King niet, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het dat niet kan zijn. Ik denk dat ik hem inderdaad maar na laat kijken als het niet snel minder wordt. Kan je een dierenarts tijdens het telefonisch spreekuur dit soort vragen stellen of is een telefonisch spreekuur alleen bedoeld om een afspraak te maken?
    Ik ga zelf altijd naar de kliniek in Bodegraven. Zij hebben een telefonisch spreekuur en daar kun je dit soort vragen stellen. Maar ze zullen je uiteindelijk wel adviseren om langs te komen of bloed/urine te laten onderzoeken.
    Een krullerige vacht kan bij een paard met Cushings ook later pas ontstaan; ik zou het dus zeker laten onderzoeken.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hij kan ook een soort (vuil)steentje in zijn plasbuis hebben waardoor hij niet goed uit kan plassen en uitschachten pijnlijk kan zijn. Die kunnen ze er vrij gemakkelijk uitlepelen. Zou er in ieder geval naar laten kijken door goede DA.

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Hij kan ook een soort (vuil)steentje in zijn plasbuis hebben waardoor hij niet goed uit kan plassen en uitschachten pijnlijk kan zijn. Die kunnen ze er vrij gemakkelijk uitlepelen. Zou er in ieder geval naar laten kijken door goede DA.
    Dit heeft Oberon ook eens gehad. Het is toen in de kliniek verwijderd. Hij had toen wel een dikke koker. Heeft King dat ook ?
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Hoe voelen zijn nieren? Bij Odesa constateerde ik onlangs dat haar nieren warm waren. Als ik met mijn hand over haar rug ging dan was het warmer bij haar nieren (niet koorstachtig warm, maar gewoon warmer dan de rest van de rug).

Ik heb toen de osteophaat gebeld (omdat ze bij een vorige behandeling eens had aangegeven dat de nieren van Odes uit balans waren). Ze is vorige week behandeld en er zat een wervel vast ter hoogte van de nieren en de zenuwen uit die wervel liepen naar de nieren.

Dus voel zijn nieren eens. Cushing ken ik verder niet, maar klinkt ook als een goede mogelijkheid. heel veel succes.

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Linnie, het is een wijd verbreid misverstand dat je de nieren van een paard zou kunnen voelen. Ze zitten diep onder de zij-uitsteeksels van de lendenwervels, onder een flinke laag vet als bescherming, daar kun je met je handen nooit bij. Zou ook niet goed zijn, nieren zijn erg kwetsbaar en zitten daarom zo'n 15 cm onder de huid van de rug.

Wat jij voelt als warme plek zijn de rugspieren. Heel veel paarden hebben daar last van. Ik masseer regelmatig paarden en de plek achter het zadel is heel vaak een pijnlijke plek. Als daar een wervel vast zit, dan raken de spieren er omheen uiteraard ook aangetast.

Jammer genoeg zijn er allerlei "natuurgenezers" geweest die de spierplek aangrepen om te roepen "de nieren zijn overbelast" en konden zo allerlei dure en waardeloze middeltjes kwijt aan de mensen. Maar meestal zijn het zadel of de manier van rijden de boosdoener - of zoals in jouw geval, een wervelblokkade.

Aangemeld
    Feb 2005

Hmm iemand die gestudeerd heeft aan Silverlinde zei het en de osteophaat heeft ook niets gezegd dat de nieren daar niet zaten. Dus dat verbaasd me dan wel weer. Neem aan dat ze me dan toch wel hadden gezegd dat ik het niet goed had.

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Nee, hij heeft geen dikke koker en uitschachten gaat prima, ook als hij niet moet plassen (om een of andere reden doet hij dat vaak als ik latereral flexion oefen op de grond, daar raakt hij heeeeel ontspannen van...). Bij nierproblemen gaat plassen toch vaak juist moeilijker/minder vaak dan normaal? Ik kijk het de kerstdagen nog even aan en als hij zoveel blijft drinken en plassen bel ik dinsdag de DA wel, gelukkig zit er een goeie (en helaas ook dure ) paardenkliniek op 5 minuten loopafstand, dus ik kan met Kingie even langswandelen.

check for yourself:

Op dit plaatje is nummer 5 de rechternier. De linker nier ligt iets verder naar de staart toe dan de rechter.

Wat wel kan, is dat er op de door jou genoemde plaats accupunctuur- of andere punten staan, die betrekking op de nier hebben... dat zou de verwarring kunnen verklaren...

May the horse be with you!

Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    check for yourself:

Op dit plaatje is nummer 5 de rechternier. De ]/images/smilies/nin.jpg[/img]
    Bedankt. Ik denk dat de verwarring dan idd zo is ontstaan. Maar het is me weer duidelijk

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Ik kijk het de kerstdagen nog even aan en als hij zoveel blijft drinken en plassen bel ik dinsdag de DA wel, gelukkig zit er een goeie (en helaas ook dure ) paardenkliniek op 5 minuten loopafstand, dus ik kan met Kingie even langswandelen.
    Is dat de Raaphorst? Is mijn vaste kliniek, ik vind Frans van Toor een geweldige dierenarts en de service daar uiterst persoonlijk. Uiteraard kom ik er liever niet, maar mijn ervaringen daar zijn echt heel positief.

Sterkte met King!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten