Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: ataxie

  1. #1

    ataxie

    weet iemand iets meer over ataxie en is het evt. te genezen?

  2. #2
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: ataxie

    Met bijvoorbeeld google is een hoop te vinden over ataxie, in het algemeen en bij paarden. Ik was ergens op een site waarbij een paard met ataxie in behandeling was. Er waren filmpjes te zien van het paard in training door de maanden heen, waarin je echt veel verbetering zag. Helaas ben ik de link kwijt en weet ik ook niet op basis waarvan ze de behandeling hadden opgebouwd.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  3. #3
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: ataxie

    Ataxi is bij mijn weten een beschadiging van het ruggemerg/zenuwen die de achterhand besturen. Paarden met ataxie lijken dan ook niet goed te weten wat hun achterhand doet, ze lopen dan ook erg apart en vaak is de balans ver te zoeken (je trekt de achterhand snel om als je aan de staart trekt).

    Ik ken een ruin met ataxie die gewoon wordt bereden. Het is bij dit dier een crime geweest om een goed zadel te vinden, maar nu het zadel goed is rijdt de eigenaresse met veel plezier dressuurmatig (om zijn achterhand sterker te maken) met hem. Volgend jaar gaat ze endurance met hem starten, de eerste testrit van dit jaar heeft ze met goede resultaten gelopen met hem!

    Uiteraard heb je ataxie wel in verschillende mate, deze ruin heeft het behoorlijk, maar is ondanks zijn handicap wel leider van de kudde! Het vergt alleen goed inzicht en wat meer moeite om een paard met ataxie goed te kunnen begeleiden en berijden/trainen!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  4. #4

    Re: ataxie

    Er zijn een paar testjes die je zelf kunt doen bij je paard die veeartsen gebruiken bij veterinaire keuringen.

    Je pakt de staatwortel van je paard vast en tilt hem omhoog. Reageert je paard hier nauwelijks op dan kan je (heel gemeen) je nagels er even in zetten. Geeft je paard dan nog geen enkele reactie door zijn staart naar beneden te trekken dan is dat meestal geen goed teken. Bij merries die wel eens een veulentje hebben gehad kan de druk wel minder dan normaal zijn zonder dat het ataxie hoeft te zijn. Een veulem dat heeft klemgelegen bij de geboorte kan de zenuwen namelijk en beetje beschadigd hebben.

    Een andere manier is om de achterbenen van je paard te kruisen en hem dan (voorzichtig!) achterwaarts te duwen. Paarden met ataxie weten meestal niet meteen hoe ze hun benen moeten neezetten om achterwaarts te kunnen gaan.

    Als je twijfelt of je paard ataxie heeft dan zou ik er sowieso een dierenarts naar laten kijken.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •