Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Re: áááh mn paard word breder dan hij hoog is!!

Re: áááh mn paard word breder dan hij hoog is!!

euhm. Van al dat hooi voeren he.. wanneer is een paard té dik? En van wanneer kan dit echt kwaad? Wij zijn net overgeschakeld naar onbeperkt hooi: mijn merrie (warmbloed) was te mager. Maar onze andere merrie (appaloosa) is nu in een week tijd zowat moddervet (speklaag op de nek en zo) geworden, dus nu zitten we met een dilemma, wel of niet veel hooi geven? De warmbloed was wat onderkomen, moet terug in vorm geraken dus, heeft ook veel training nodig, naast meer eten: nu heeft ze vooral een erg dikke buik (lijkt wel hoogzwanger ), maar de rest van het lichaam is nog steeds niet erg fraai..
    Ze scheiden is ook niet echt een optie, want dan moeten we een nieuwe schuilstal bouwen, en daar is niet echt plaats voor, + het zijn zo een dikke vriendjes, en we willen ze niet alleen stallen..(ze lopen altijd vrij, daar niet van)
    Iemand een creatieve oplossing?
    Nieuwe foto's in profiel.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Wanneer wordt een paard te dik, van hooi voeren?

Ik wil niet l*llig doen, maarre kan een paar in één week een speklaag krijgen van onbeperkt hooi?? Ik twijfel hier namelijk aan....

En tja mischien moet je je 'magere' paard extra vitaminen of mineralen (vraag me niet welke) bijvoeren. Je kunt hem/haar dit apart geven zodat ze niet gescheiden hoeven te worden.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

tja, ze was al niet mager, maar nu is ze wel erg rond, toch verdikt in die ene week tijd..

Aangemeld
    Aug 2005

Okey dan is het niet alleen door die 'ene' week gekomen....

Maar wat vond je van mijn andere tip?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

ja mijn merrie krijgt nu sowieso brokken bij (vroeger kregen ze enkel hooi alletwee), dus dat is niet het probleem, maar mijn teergeliefd vriendje wil het hooi liever terug wat beperken omdat zijn merrie er nu zo dik van wordt..

Aangemeld
    Aug 2005

Kan ik begrijpen, mischien kun je dan je paardje even meenemen naar een ander plekje en haar daar even wat extra hooi voeren? Bijvoorbeeld na het rijden of iets anders... En dan vervolgens weer terugbrengen??

Ik weet je situatie verder ook niet dus ik opper maar wat dingen?

ja, zoiets zal het worden he.. maar dan krijgt die ander niet 'onbeperkt' hooi meer..

Aangemeld
    Aug 2005

Dat is waar, maar soms moet je prioriteiten stellen en ik denk dat in dit geval het niet anders kan. (zover ik dat hier vanachter mij pctje kan bepalen....)

Veel succes ermee!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

De appaloosa aan het werk zetten misschien? De andere merrie iets brok bijvoeren en de appaloosa geen brok geven? Staan ze nog op een weiland?

Wat voor ruwvoer krijgen ze? Echt hooi of kuilgras? Zit er ook een vetlaag over de ribben of wordt (alleen) de buik dik?

In geval van een dikke buik is er namelijk niets aan de hand, de darmen zijn gevuld en dus heeft ze dan een hooibuikje .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Wat ook vaak gedaan word bij paarden die onbeperkt ruwvoer krijgen maar erg snel dik worden is stro door het hooi. Van stro knabbelen ze wel wat (belangrijk dat de maag aan het werk blijft) maar het is enkel wat vulling.
    En dan idd de 'magere' merrie apart bijvoeren.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Ze krijgen nu sinds een 7/8-tal dagen onbeperkt hooi.
    De eerste 3 dagen vraten ze alles meteen op, daarna ging het aan een rustiger tempo... De warmbloed heeft een stevig buikje maar lijkt (traagjes) op te knappen in combinatie met 2 scheppen pavo condition extra/dag. De appaloosa daarentegen had gedurende de eerste vreetdagen een stevig buikje, maar dat lijkt nu terug minder... In plaats daarvan heeft ze een serieuze vetlaag gekregen op haar hals, ribben en haar kont. Zij kreeg een handvol condition extra/dag als fopje want anders laat ze de warmbloed niet rustig eten... Misschien idd toch maar stro tussen het hooi gooien, dat handjevol afschaffen voor de ene en de hoeveelheid brok voor de warmbloed verhogen naar 3 scheppen/dag...

En idd Jossie, de appaloosa moet meer aan't werk! Jiieeha!!

Re: áááh mn paard word breder dan hij hoog is!!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door yole & urga
    wanneer is een paard té dik?
    Zie hier wat ]http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... official_s[/url]

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... official_s

Misschien heb je er iets aan?

Groetjes, Marleen

ah! dat is duidelijk, en dus op deze manier is de ene merrie dun (score 3 tot 4) en de andere dik (score . gewoon effe mixen dus -)
    maar ben wel blij voor mijn merrie, dacht dat ze nog slechter zou scoren..

score 8 was dat dus, die gele mannetjes ook he

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Marleen, bij je eerste link, bedoelen ze met Loin de kont zeg maar, de billen die je bij veel Haflingers ziet? Het al dan niet aanwezig zijn van een gleuf daar wordt vaak gezien als maat voor dikte, maar ook bij Haflingers in sportconditie zie je die regelmatig terug. Ik heb een foto van de vader van mijn Haf, superstrak in zijn lijf, maar met gleuf. Hoe is dat dan te verklaren?
    Voor de duidelijkheid de foto even opgezocht:

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten