Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Terug uit het Hoge Noorden

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Terug uit het Hoge Noorden

Ok mijn Wym week... eerst ff in het kort:

GEWELDIG! GAAF! DRESSUUR IS VET!!!

Zo en dan nu de wat uitgebreidere versie .

De paardjes hebben de hele week (Nacino en Sjo) in een paddock + schuilstal gelogeerd en mochten twee keer per dag in de binnebak aan de slag. S'ochtends na de stalklusjes meestal grondwerk, wat

liberty:
    * volte mooie buiging door driven aan de buitenkant zone 2/3 dan van hand wisselen achter je rug om en dan weer volte
    * achterwaarts vanuit zone 5
    * maaien met voorbenen (Sjo kan het nu ook een beetje Elies )
    * op blok staan

Met kaptoom of hoofdstel:
    In zone 2/3 lopen, 1 hand aan de bitring en 1 aan de buitenteugel in die hand ook een zweepje (cs is veels te zwaar hiervoor)
    - schouderbinnen
    - stelling houden zachtjes met hand in halsaanzet vibreren en dan vanuit schouderbinnen naar travers.
    - halthouden in recht of schouderbinnen en paard vragen achterbenen goed onder te plaatsen, dan hoofd naar beneden en kriebeltje of snoepje.
    - In schouderbinnen de kont door de hoek laten draaien terwijl de voorbenen wel meestappen maar minder en weer in schouderbinnen door.

En dan nog de lange lijnen en enkele lijn en touwhalster, buiging en stelling weer, goed lettend op de achterhand of die wel ondertreed. Zwakke achterbeen eventueel lichtjes stimuleren en als ie goed doet weer niks, totdat ie weer vergeet en weer aan herinneren (steeds verder afbouwen natuurlijk).
    Ik ben echt een pruster met die lange lijnen en enkele lijn. Karianne is daar echt de Master in!

Rijden, naja de andere hebben nu allemaal hoge verachtingen gewekt en het ging ook best goed hoor.

Wim vond Sjo de tweede les in Lunteren al super vooruit gegaan ('Jeetje hij kan echt buigen") en deze week ging ie ook met sprongen vooruit..niet meer normaal (om Wim maar weer eens te quoten )

Rijden:
    -Stelling en buiging op de volte, van hand veranderen in het midden duidelijk zelf eerst wisselen van been (altijd lichaam draaien waar je heenwil uiteraard...FOCUS ) en dan pas zachtjes met je handen.
    - Volte verkleinen (evt. in tavers) en vergroten.
    - slangevolte van 5 meter elke keer op A-C lijn mooi omstellen liefst alleen op zit.
    - wijken voor het been, geen gymoefening maar een respect voor het binnenbeen oefening (nodig voor schouderbinnen)
    - Schouderbinnen op de volte en kont meer rond laten stappen dan de voorhand als test voor goed voor het been , niet zoveel buiging en stelling van het paard. Erop letten dat de stappen van de achterhand even groot zijn.
    - schouderbinnen op de hoefslag en dan omstellen naar traver
    - schouderbinnen op de tweede hoefslag en dan omstellen naar renvers
    - in draf volte en stukje vooruit en weer terug. Ritmisch zachtjes op kont meetikken (echt maar fase 1 zo licht) met zwakke achterbeen zodat ie die goed meeneemt en dan weer niet etc. Ook op rechte lijn.
    - twee meter van de hoefslag kwart keertwending (achterhand moet ook meestappen maar minder) en rechtdoor, kwartkeertwending en rechtdoor, en dan heb je dus een vierkant. Ipv rechtdoor kan tussen de keertwendingen ook schouderbinnen of travers gereden worden. (quote van Wim lachend: 'Jezus Maaike, dit is echt niet normaal" en ik schrok me kapot want ik dacht dat er iets mis was)
    - Vanuit schouderbinnen een appuyement in stap vanaf de hoefslag of de A-C lijn.

Dit was het wel zo'n beetje..owja en vierkant (achterbenen mooi ondergebracht) halthouden natuurlijk. Sjo had een stijgende lijn tot dinsdag, dinsdagmiddag ging echt zo ontzettend geweldig goed! Toen heb ik in de hoek een traver ingezet, afgewend bij A (of C whatever) in traver. Op X omgesteld in renver (gespiegelde traver) en bij C (of A) rechtgewend zodat renver weer traver wordt en toen een appyement een paar pasjes en dan teugels lang en SUPER PAARD roepen .
    BIG BIG BIG smile. Heb nog uren lang intern gebruisd en rondgehupst en idioot geglimlacht .

De dag erna had ie helemaal geen zin en kon ik de dressuur wat hem betreft in mijn *** duwen. Toen zijn we na 20 minuten gestopt met een goed uitgevoerde oefening. De dag erna had ie er ook nog de pest in en hebben we rustig aangedaan en vrijdag ging ie weer lekker.
    Het doel bij alle bovenstaande oefeningen is dat het paard ze uit kan voeren in een swingende stap met zijn rug los. Hij tilt zijn achterbenen netjes op en plaatst ze zelf steeds mooi onder. Nu alles nog wat meer doorstappend en vloeiender van de ene oefening naar de andere.

Wim is heel rustig zegt bij alles "ach en als het niet lukt..wat kan jouw het schelen.' Er is geen beter compliment dan een zachtjes nekende Wim als je paard de nieuwe oefening meteen goed doet.
    Lekker een buitenritje van de week en dan hard aan de slag zodat Wim weer wat de neken heeft komende les .
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: Terug uit het Hoge Noorden

Hahaha, nikende Wim is erg leuk inderdaad. Als je het merkt tenminste, hij nikt niet zo hard namelijk...
    Ik kwam terug op de manege en ik was vrolijk aan het kletsen met Myra, zoals Wim me heeft geleerd. Nou het is maar goed dat ze me al gestoord vonden, want dit paste wel in die lijn geloof ik
    Nu afkicken van de binnenbak en Julio Iglesias muziek op de achtergrond en gaan bikkelen. Sterkte allemaal!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Ja dat was echt geweldig, zoals Wim een lol had in Sjo en Maaike! Dan stelde hij een oefening voor, Maaike en Sjo deden hem gewoon, en dan wist hij eigenlijk niet hoe hij het had, echt heel erg leuk en motiverend!

Wim bleef ondanks alles aldoor rustig en prettig. Heerlijke man om les van te hebben.

Als ik achteraf de video's van Lodash en mij (in mei 2005) zag, moest ik wel lachen om zijn geduld. Dan moesten we schouderbinnenwaarts doen, bakten er niks van, en soepeltjes werd de oefening omgeturnt naar koppie beetje naar binnen, rest rechtdoor, nou dat ging dan SUPER volgens Wim, de schat! Aan schouderbinnenwaarts waren we duidelijk nog niet toe, toen

May the horse be with you!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Maaike jij hebt de stoerste fjord die ik ken!

* jaloers op jullie weeek!*

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik heb zeker teveel moeilijke termen in mijn verslagje gestopt dat nu niemand meer durft te reageren ?

Snap back to reality heb ik vandaag wel gehad, na uitmesten, kuil voeren en 4 kruiwagens oude kuil uit de voerbakken te bikken. Ach je kan niet alles hebben he.
    Thanx voor je complimentje deEF
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Snap back to reality heb ik vandaag wel gehad, na uitmesten, kuil voeren en 4 kruiwagens oude kuil uit de voerbakken te bikken. Ach je kan niet alles hebben he.
    Die heb ik vandaag ook opeens gehad. Kwam op stal, eerste de beste staljongen: de paarden blijven vandaag binnen vanwege de gladheid -> ik kokend van woede paardjes buitengezet -> ligt allemaal stro op de grond die ik moest opruimen -> hark valt om, knap zegt het stroomdraad
    IK WIL TERUG NAAR WIM
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik ben helemaal enthousiast over maaike's fjord. Ik vond het fantastisch wat ie allemaal deed. En dat terwijl ik maar eventjes gekeken heb. Het zag er zo heerlijk uit! Erg motiverend ook.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Leuk verslag! En wat knap wat je paard allemaal geleerd heeft. Die kick die je voelt als iets lukt... dat is zo SUPER.
    Die nikende Wim hoop ik ook eens te horen....

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik vind het zo leuk om te horen dat het zo goed ging! En dat terwijl Fjorden bekend staan als luie, sterke, koppige knollen die alleen doen wat ze zelf willen. Moet je Sjo zien, zo licht als een veertje doet ie alles
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Bladwijzers

Forum Rechten