Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Irritatie met rijden?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Irritatie met rijden?

Hoi!!

Ik ben een paard aan het beleren, dat gaat prima, ook de eerste keer zadelen, hangen, erop zitten, allemaal geen probleem. Sinds dat we naast zitten ook willen gaan stappen, is er echter 'iets' dat het paard schijnt te irriteren. Als ik hem voorwaarts vraag, wat hij inmiddels ook wel begrijpt, gooit hij steeds zijn hoofd opzij naar links, begint tegen mijn been te duwen en probeert zich te krabben, soms bijt hij ook naar mijn been. Ook rilt hij ook steeds aan die kant, alsof iets jeukt.

Eerst dachten we dat het misschien aan het zadel lag, misschien toch te nauw (hij is nogal dik). Vandaag dus een ander zadel, zelfde probleem. Daarna zonder zadel geprobeerd, zelfde probleem. Heb ook geprobeerd het te negeren en hem gewoon voorwaarts te blijven vragen. Doet hij dan wel, maar blijft steeds rondjes draaien, rillen, omkijken en krabben.

Heb geen idee wat dit is. We hebben de zadels en het shabrak bekeken, ook zijn huid daar, er is niets te zien. Ook als er niemand op zit is er niks aan de hand. Zelfs met het zadel alleen op.
    De eigenaar vindt dat ik nu gewoon moet proberen om zodra hij zijn hoofd buigt, hem aan te tikken met de stick, en voorwaarts moet blijven vragen. (Hij denkt dat het aanstellerij is en dat dat been daar hem gewoon niet bevalt) Dat is te proberen, maar wel als uitgesloten is dat er echt niets aan de hand is.

Heeft iemand een idee??

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Re: Irritatie met rijden?

Toen ik mijn pony aan het beleren was, deed ze ook elke keer als ik voorwaarts wilde haar hoofd naar achteren. Bij haar was het gewoon de angst dat ze niet durfde te lopen met iemand op haar rug. Ze was me opeens kwijt. En als ik dan dus aangaf dat ik voorwaarts wilde begon ze dit soort dingen te ondernemen. Wij hebben toen elke keer duidelijk gemaakt dat ik er niet van gedient was. Ze betrad als het ware "mijn" ruimte.
    Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Misschien heeft ie gewoon "ergens" last van. Ik denk dat je maar beter het zekere voor het onzekere kan nemen en 'm eens goed na laten kijken.
    Succes

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Bij Odes is op advies ook een osteophaat geweest. Achteraf bleek (en ik zou daar zelf nooit aan hebben gedacht) dat ze nog 3 oude blokkades in de rug had precies onder het zadel. Ze is toen behandeld en daarna is het zadelmak maken traject verder doorgezet en met succes.

Lijkt me een goeie tip. Meestal IS er gewoon iets...

May the horse be with you!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hmm...wordt moeilijk. De eigenaar gaat er denk ik niet iemand bijhalen, hij denkt echt dat het aanstellerij is. Linnie, 'oude blokkades' waar zou dat dan vandaan komen, bij een paard dat nog nooit iets anders heeft gedaan dan op het land staan? Kon je achteraf zelf er iets aan zien of merken?

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Het kan ook zijn dat er ooit iets kleins mis was, waardoor hij anders is gaan lopen, daardoor raken er andere spieren overbelast, die gaan pijn doen en hij overbelast weer iets anders om het pijnlijke te ontlasten.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik weet niet of er persee iets mis is, vorig jaar heb ik een ijslander ingereden en die keek/beet in het begin ook een beetje bozig/zenuwachtig achterom. Negeren en weer voorwaarts vragen en na een weekje was het over.
    Het kan natuurlijk best iets anders zijn, maar misschien valt het ook best mee.

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik heb toen gevraagd of Odesa er last van had gehad. In principe had gewoon op het land geen last gehad van de blokkades, al had ze wel beter in haar vel kunnen steken. De problemen met de blokkades zouden pas zijn ontstaan met rijden. Doordat de wervels vast zaten zou ze daar last/pijn van hebben.

Blokkades kunnen ontstaan door keer vastliggen, bokken, vervelende ervaringen uit het verleden. Er hoeven geen aantoonbare dingen te zijn, waardoor een wervel geblokkeerd kan raken.

Er hoeft uiteraard niets aan de hand te zijn zoals Nacino zegt. Maar indien wel dan zullen de problemen niet afnemen. Misschien moet je het nog even bekijken en als het zo blijft toch met eigenaar bespreken.

Heel veel succes iig.

Hoi Dunya,

Blokkades kunnen prima opgelopen worden in het weiland. Zelfs als je een paard nooit wat gevraagd hebt, dan kunnen ze blessures krijgen. Misschien is de kans dan zelfs wel groter. Want dan hebben ze geen spierontwikkeling. (In de natuur krijgen ze uiteraard meer spierontwikkeling dan in onze huis-tuin-en-keuken weilandjes.)

Mijn ervaring is dat paarden niet liegen. Als hij consequent hetzelfde gedrag blijft tonen, dan zou ik daar proberen iets uit op te maken. Rillen is iets dat een paard volgens mij echt doet als hij gevoelig is.

Ik zou in GEEN geval uit gaan van het feit dat het paard zich aanstelt. Je zou, nadat je je er van overtuigd hebt dat er fysiek echt niets mis is, het paard kunnen desensibiliseren.

Succes!
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Als ik zo'n verhaal lees dan ben ik weer blij dat ik gisteren een afspraak heb gemaakt met een osteopaat. Ik heb geen exacte klachten bij mijn paard, maar ik wil dingen uitsluiten. Dus 11 januari komt ze!!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

wie vertrouwt het paard het meest, jou of je hulp? Als jij het bent, dan omdraaien, hulp laten hangen of zitten en jij leiden, dan gaat het misschien beter, ook voor je uit kunnen laten lopen is een belangrijke oefening in deze, dan ben je ook achter het paard enmoet die zelf gaan lopen.

succes

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Dank jullie voor de antwoorden! We hadden al geprobeerd om de eigenaar hem te laten leiden met mij erop, maar dan doet hij het ook. Het vreemde is dat het pas begint als ik hem voorwaarts vraag. Stilstaand kan ik zitten, bewegen, hobbelen, maakt niets uit. Ik ga er na Kerst weer heen, zal met de eigenaar overleggen wat hij ermee wil....

Het komt op mij over alsof je paard nog niet gewend is aan de druk van je been. Volgens mij begrijpt hij de hulp gewoon nog helemaal niet en vindt hij de druk vervelend en probeerd hij om de druk weg te krijgen, door dus ' boos te doen' naar je been.
    Ik denk dat het het belangrijkste is dat je paardje eerst leert dat de druk van je been weggaat als hij gaat lopen. Ik zou het zelf oplossen door het de doen zoals je een paard de porcupine-game leert. Dus druk geven in fases, en meteen loslaten wanneer hij voorwaarts gaat.
    Ik bedoel overigens niet dat je paard zich aanstelt hoor, maar ik denk dat hij simpelweg niet weet wat hij met die druk aan moet.

Bladwijzers

Forum Rechten