Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Dressuur bij Wim

Dressuur bij Wim

Nog even een kort verslagje van Susan en ik bij Wim Vonck.

Wat hebben we geleerd?
    - verschillende tips and tricks (niet te letterlijk nemen graag!) om het hoofd lager te krijgen met rijden. Doiel: goed ruggebruik en swingende stap
    - grondwerken aan 12 ft lijn of 22 ft lijn. Met de 12 ft lijn werd het ingewikkeld als je de lijn aan de buitenkant aan het halster hebt, dan over de rug kiepert en dan schouderbinnenwaarts of daarna travers wilt vragen. Veel paarden gaan dan gewoon van de hoefslag af en de bocht om. Later met de 22 ft lijn ging dat beter, dan kon je smokkelen met je binnenteugel
    Goeie oefening als je achter je paard loopt en hij/zij verlaat de hoefslag: even rondje laten draven a la level 3 (best stoer, lijn rondom paard in 1 hand, stick in andere hand en dan zorgen dat de lijn niet onder de hakken zakt): en dan weer achter je paard bijsturen naar de hoefslag. Geen oefening op zich, vooral bedoeld om je paard de comfort van de hoefslag te laten vinden.

Met grondwerk ook gewerkt aan beter gebruik achterhand. Je kan bijvoorbeeld beginnen met je paard bij halthouden steeds te vragen het achtergebleven achterbeen of -benen bij te zetten. Eerst door even aan te tikken, later door te wijzen en nog later door er alleen maar aan te denken. Zodat dat een gewoonte wordt.

Ook met rijden gebruik je dat: vanuit langzaam stappen probeer je zo vierkant mogelijk halt te houden. Eventueel achtergebleven been even vragen en dan zsm uit het zadel: dankjewel!

Met rijden (i speak for myself) vooral gewerkt aan hoofd lager, swingende stap. Goede reakties zien te krijgen op binnenteugel naar binnen brengen (please take shoulders with you) en dan schouderbinnenwaarts, en dan weer binnenteugel naar buiten (please take shoulders with you) en dan travers.

Grondwerk op de cirkel: geprobeerd zowel de buiging en stelling te krijgen en te behouden alsmede het gebruik van de achterhand te bevorderen.... nou dat valt nog niet mee: heb je het 1 is het ander weg en vice versa, maar we komen er wel.

Maaike was echt geweldig leuk bezig, dus haar verslag is denk ik boeiender. Geweldig zoals zij en Sjo gewoon eigenlijk alles konden... Van Elise heb ik eigenlijk te weinig gezien, helaas. Shaffie leerde goed zijn hoofd lager te dragen dan zijn favo positie (skyhigh) en ik denk dat dat erg goed voor hem was. De meeste paarden pikten dat lange lijnen en lijn over de rugwerk erg goed op (ik ben daar al effe mee bezig, zij konden het na 10 minuten ook )

Tot zover even, vraag gerust als iets niet duidelijk is!

May the horse be with you!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Re: Dressuur bij Wim

Klinkt super allemaal......zou ook wel eens een lesje met Timber bij Wim willen volgen. Wie weet als hij weer in Lunteren is doe ik eens gek en geef ik me op voor een lesje. Ik ben alleen nog niet zeker van Timber op vreemd terrein helaas dus moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk niet durf om op ander terrein te rijden
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

En ons dagprogramma was ongeveer als volgt:

Er staan ongeveer 8-10 pensionpaarden. Om 8 uur onze eigen en de pensionpaarden buitenzetten. Wim en Astrid zetten hun eigen paarden buiten en Wim had dan al kuil in de bakken in de paddocks gedaan. Stal of loopstal uitmesten. Vegen stalgang, pleintje.

Gauw even eten voor degenen die nog niet flauw gevallen waren.

Half 10 start privelessen, ieder een half uur. In de praktijk deed vrijwel iedereen 's morgens grondwerk en 's middags rijden, maar je mocht het helemaal zelf weten.

Eventueel een extra klusje, zoals gemorst hooi voor de paddocks vegen en dan met de veegmasjien over het erf (go Maaike!), of een stal van de paarden van Wim uitmesten. Goed te overzien.

Broodje eten. Rond half 2 alle paarden hooi voeren. Rond 2 uur start middaglessen: ieder 3 kwartier priveles. Onder de lessen van de anderen probeerden Maaike en Elise ook nog te studeren...

Tegen 5-en paarden binnenhalen, boodschappen doen, koken (Nicky bleek een kooktalent en -liefhebber, hulde!) en eten. Vega zonder tomaten en champignons, hmmm en toch heel lekker

Rond 8 uur half negen paarden hooi voeren op stal.

En rond half elf lag minstens de helft al in bed

's Avonds was wel grappig: Maaike en Elise probeerden te studeren, Eveline knoopte touwtjes terwijl Brenderup ons indringend toesprak vanaf de video.

Zo ongeveer zagen de dagen eruit... heerlijk!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    K]/images/smilies/ad.gif[/img]
    Kan me voorstellen hoor. Dat dit nu met Susan goed ging, is enkel en alleen te danken aan onze reeds lange weg door Parelliland. Nog niet zo lang geleden had ik dit ook niet aangedurfd, gewoon omdat je zeker wist dat het niet gaat! Nu sprong ze ook nog af en toe uit de band, maar ze weet de weg terug nu zoveel beter, dat we daar allebei op kunnen vertrouwen.

Je kan, ook om Timber een beetje te laten wennen, natuurlijk kiezen om gymnastiserend grondwerk te doen. Dan weet je meteen hoe ze dat doet in een vreemde omgeving?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Jaaaa, ik heb nog vraagjes!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Met grondwerk ook gewerkt aan beter gebruik achterhand. Je kan bijvoorbeeld beginnen met je paard bij halthouden steeds te vragen het achtergebleven achterbeen of -benen bij te zetten. Eerst door even aan te tikken, later door te wijzen en nog later door er alleen maar aan te denken. Zodat dat een gewoonte wordt.
    Doe je dit ook in fases? Begin je met wijzen en dan tikken of begin je eerst met tikken en zwak je als het ware je fase/aanwijzing af?

Met rijden (i speak for myself) vooral gewerkt aan hoofd lager, swingende stap. Goede reakties zien te krijgen op binnenteugel naar binnen brengen (please take shoulders with you) en dan schouderbinnenwaarts, en dan weer binnenteugel naar buiten (please take shoulders with you) en dan travers.
    Mag ik vragen hoe je die schouders dan mee vroeg? Ik zag bijvoorbeeld Karen Rolf de schouders meevragen door met het zweepje te tikken op de schouder die moest bewegen. Hoe doet Wim dat?

Grondwerk op de cirkel: geprobeerd zowel de buiging en stelling te krijgen en te behouden alsmede het gebruik van de achterhand te bevorderen.... nou dat valt nog niet mee: heb je het 1 is het ander weg en vice versa, maar we komen er wel.
    Ben heel nieuwsgierig hoe jullie dit hebben gedaan. Vertel vertel!
    Sorry voor de vragen hoor, maar vind het allemaal erg interessant
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Jaaaa, ik heb nog vraagjes!

Doe je dit ook in fases? Begin je met wijzen en dan tikken of begin je eerst met tikken en zwak je als het ware je fase/aanwijzing af?
    In eerste instantie is het nog onbekend voor je paard. Je focust op het achterste achterbeen en tikt het dan zachtjes aan, tot er een reaktie komt (in eerste instantie is optillen gewoon prima) Daarna wil je dat uiteraard steeds lichter krijgen. Je presenteert je paard dus een probleempje: tiktiktik, en als ie reageert door optillen, is dat de oplossing. Zodra je paard dat snapt, kun je vragen het been wat meer naar voren te zetten. Hierbij kan je je paard bijvoorbeeld helpen door als ie zijn gewicht achteruit heeft staan, even aan het halster een fractie naar voren te vragen, zodat het makkelijker wordt dat achterstaande achterbeen op te tillen. Je helpt je paard de oplossing te vinden.

Mag ik vragen hoe je die schouders dan mee vroeg? Ik zag bijvoorbeeld Karen Rolf de schouders meevragen door met het zweepje te tikken op de schouder die moest bewegen. Hoe doet Wim dat?
    Met rijden in principe met je teugels. Susan reageert daar nogal niet op, dus dan tikte ik eventjes bij op de schouders. Ook dat wil je lichter en lichter krijgen uiteraard. Daar zit nog wel wat oefening in

Ben heel nieuwsgierig hoe jullie dit hebben gedaan. Vertel vertel!
    Sorry voor de vragen hoor, maar vind het allemaal erg interessant
    Op de cirkel buiging en stelling vragen door steeds een friemeltje te geven aan de longeerlijn En indien nodig de schouders of wat er dan ook maar naar binnen komt weer naar buiten vragen. Bij Susan leidde neusje naar binnen vragen in het begin tot meteen nogal uitzwaaien van de achterhand, dus dan terug naar klein: naast haar lopen en net zoveel neusje vragen als kan zonder dat ze uitzwaait, dat dan weer uitbouwen. Daar ben ik nu al effe mee bezig, dus kan het nu ook in draf op de cirkel.... Meestal... Susan valt nogal ernstig over de schouder naar binnen, nu al veel minder, maar dat blijft een moeilijk punt.

Dat achterhand onderbrengen op de cirkel probeer je je paard te leren door (met steeds minder) aan de voorkant een vertraging te vragen (gewoon a la level 2, stokje voor paard en wat wiebelen, beetje hooo) en dan weer met bijklikken in tempo van de draf een versnelling te vragen. Ook dat wil je steeds subtieler en kleiner krijgen. Bij Susan zag je na 3 keer vertragen/versnellen al dat ze haar achterhand beter ging gebruiken, mooi om te zien. Dit stukje grondwerk vraagt dus wel al een behoorlijke communicatie met je paard, vind ik. Zodat ze goed snappen wat je vraagt zonder daarbij RB te worden.

Aangemeld
    May 2005

Je kan, ook om Timber een beetje te laten wennen, natuurlijk kiezen om gymnastiserend grondwerk te doen. Dan weet je meteen hoe ze dat doet in een vreemde omgeving?
    Bij de volgende Wimles hoop ik ook zeker aanwezig te kunnen zijn om eens een keer te kijken hoe hij de les aanpakt enzo.

Gisteren wel al de doorbraak van de eeuw gehad met Timber, ze was los en vond iets eng, maar kwam toch bij me staan.......ik apetrots op mijn vriendinnetje natuurlijk, dat ze me zo vertrouwde vond ik geweldig

Heb ook besloten dat ik mijn "normal" dressuurles voorlopig helemaal ga laten schieten, het grondwerk gaat zo onwijs goed ik wil niks doen om dit opgebouwde vertrouwen te beschadigen.

Dus wellicht kan ik idd een keer met een lesje van Wim meedoen en dan eerst grondwerk ofzo (of doet hij dat niet). Eerst maar een keer kijken hoe hij alles aanpakt......misschien kan ik ook wel een keer een weekje naar Wim, kan hij ons meteen mooi over ons vreemd terreinvrees helpen
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Is dat jouw goede voornemen voor 2006?

Je kan zeker een gymnastiserende grondwerk priveles nemen! Heel goed idee zelfs. De meesten van de Wimmers zijn daar eerst mee begonnen. Daar begint het he? Dat is eigenlijk hetzelfde als met Parelli: als je paard het op de grond al snapt en kan, zal het in het zadel eens zo makkelijk gaan.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Dank je wel voor je verhelderende uitleg! Ik snapt um helemaal
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Misschien wel....................brrrr en dat ik dan wat doe terwijl er mensen staan te kijken en ik er niks van bak........dat lijkt me ook super eng . Eerst maar eens een keertje gaan kijken.
    Parelli gaat lekker op dit moment thuis dus wellicht heb ik binnenkort het vertrouwen om in een vreemde omgeving te gaan werken/spelen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Misschien wel....................brrrr en dat ik dan wat doe terwijl er mensen staan te kijken en ik er niks van bak........dat lijkt me ook super eng . Eerst maar eens een keertje gaan kijken.
    Parelli gaat lekker op dit moment thuis dus wellicht heb ik binnenkort het vertrouwen om in een vreemde omgeving te gaan werken/spelen
    Meid, Susan en ik bakken er het minst van van de hele club, dus wat kan jou het schelen!?!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Meid, Susan en ik bakken er het minst van van de hele club, dus wat kan jou het schelen!?!
    Hee Karianne, ik hoor ook bij deze club hoor! Met grondwerk lopen we echt járen achter, dus wij bakken er het állerminst van.
    (maar dat geeft inderdaad niks, heb me er geen seconde zorgen over gemaakt toen ik eenmaal les had...terwijl ik van tevoren had bedacht hoe ik zou reageren als hij zou zeggen dat ik Myra maar moest verkopen )
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Bladwijzers

Forum Rechten