Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Ook terug van Wim-Week!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ook terug van Wim-Week!

Jaja, zo langzamerhand komen de moddies weer terug uit het hoge noorden

We hebben echt ontzettend veel geleerd! Het is echt niet te beschrijven en het is ook maar beter om dat niet te doen, omdat het van papier toch niet echt begrijpelijk overkomt.
    Heb voor mezelf en de mede-cursisten dagelijks alle oefeningen die we deden op de pc gezet, maar twijfel er nu over om het ook werkelijk te plaatsen.

N.a.v. opmerking van Promptertje in ander topic:
    De klassieke rijkunst begint idd al heel vroeg met allerlei oefeningen als schouderbinnen, travers, appuyement etc. in tegenstelling tot de 'moderne dressuur' om het zo maar te noemen, waar 'voorwaarts-neerwaarts' en 'rechtrichten' als eerste op het programma staan. Dit is niet omdat het zulke leuke kunstjes zijn, het heeft echt een goede reden.
    Bij de oefeningen die we van Wim leerden, ging alles in een langzaam stap-tempo, dit is om EERST je paard te leren met een swingende rug te lopen. Hierbij worden dan ook, in die swingende stap (en pas later draf) allerlei zijgangen uitgevoerd om de achterhand te laten ondertreden (wat weer makkelijker tot swingende stap leidt) en ook om je paard van daaruit recht te richten. Al die zijgangen zijn geen doel opzich, maar helpen je om je paard soepel en recht te maken.
    Want zoals shaf op de hoefslag liep, met zijn schouder iets teveel richting de bakrand, dan is het toch makkelijk als je al de hulp kunt geven voor schouders opzij (net als bij schouder binnen) (= rechtrichten)

En om maar ff af te sluiten met een leuke quote, een vrije vertaling naar Branderup:

Het doel van Piaffe is niet om je paard op de plaats te laten huppelen, maar om hem te leren dragen met de achterhand.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Ook terug van Wim-Week!

Hey dat klinkt heel interressant.
    Het zal dan ook vast een leerzame week zijn geweest, maar dat zeg je zelf eigenlijk ook wel.

Fijn dat het goed is bevallen.
    Mooie quote heb je ook neergezet helemaal onderin
    No one can teach riding as well as a horse.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Klinkt helemaal goed. Ben wel jaloers hoor, les van Wim en dan nog een hele week.
    Hoe valt Wim eigenlijk mee zo'n hele week? Blijft hij steeds zo rustig als hij eruit ziet? (kan bijna niet anders)
    heb jij foto's Eveline want daar zit ik toch vol spanning op te wachten.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Jaja, zo langzamerhand komen de moddies weer terug uit het hoge noorden

We hebben echt ontzettend veel geleerd! Het is echt niet te beschrijven en het is ook maar beter om dat niet te doen, omdat het van papier toch niet echt begrijpelijk overkomt.
    Heb voor mezelf en de mede-cursisten dagelijks alle oefeningen die we deden op de pc gezet, maar twijfel er nu over om het ook werkelijk te plaatsen.
    ik zou het echt heel leuk vinden als je het toch hier zou willen neerzetten, ik ben echt heel benieuwd wat jullie gedaan hebben. Ook al begrijp ik de helft niet
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Héé welkom terug hoor! Het was zooo stil op het forum, en een ongelooflijke puinhoop
    Iedereen postte maar onzin en qwats, niemand die zei: doe nou 's effe serieus!

Ben benieuwd naar je indrukken. Ik snap dat het weinig zin heeft om lesverslagen hier neer te zetten, maar gewoon je persoonlijke ervaringen, leermomenten, tegenvallers, euforie, foto's, filmpjes en zo??

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Goed, uitgebreider verslag volgt nog wel, ook met foto's e.d. maar moet nu nog een enorme berg bestellingen wegwerken en eigenlijk ook een tentamen leren...

Hier vast de totale lijst oefeningen die wij deze week gedaan hebben (zitten de mooie oefeningen die maaike deed nog niet bij )

Wimweek: december 2005

Oefeningen Liberty:

1) Sturen vanuit zone 5
    2) Achterwaarts vanuit zone 5
    3) Bij cirkels aan de buitenkant lopen voor buiging/stelling

Oefeningen grondwerk gymnastiseren:

Enkele lange lijn:
    1) Langs de bakrand stilstaan, achterbenen onderplaatsen, evt. hoofd laag.
    2) Schouder buitenwaarts: aan de buitenkant meelopen, lijn aan buitenkant.
    3) Rechtuit: Lijn aan buitenkant, over de kont. Zelf aan buitenkant lopen.
    4) Renvers: Lijn aan buitenkant, over de kont, zelf aan binnenkant lopen

Dubbele teugels:
    1) Schouder binnenwaarts: aan binnenkant lopen, beide teugels contact.
    2) Travers: aan buitenkant lopen, druk op binnenteugel. Niet erg als hij van de rand af komt.
    3) Cirkels met buiging: teugels in 1 hand houden
    4) Overgangen, veel belonen wanneer juiste hoofd-hals houding
    5) Vanuit de cirkel teugels korter pakken en naar lange-teugelen (en weer terug)

Korte teugels, zone 3:
    1) Hoefslag volgen, buitenteugel meer druk dan binneteugel, let op hoofd-halshouding
    2) Op volte, stelling naar binnen
    3) Schouder binnenwaarts
    4) Dit alles ook in draf
    5) Wijken, zweepje in buitenhand, onder je binnenelleboog.

Op de cirkel met 1 lijn:
    1) Wijken op de cirkel: onderstappen binnen achterbeen
    2) Versnellen vertragen, heel vaak achter elkaar, in stap en in draf.
    3) Stelling/buiging vragen.
    4) Stoppen op de cirkel en weer vlot vertrekken.
    5) Wissels vloeiend maken, zelf veel naar voor (tov hoofd) en naar achter lopen.
    6) Vanuit de cirkel wijken (rechte lijn) naar buiten toe.
    7) Vanuit het wijken, ook terug naar je toe zijwaarts.
    Balkjes draven, 1.20-1.30 m afstand. Eerst alles laag, dan 1 hoog, die erachter wegpakken. Steeds bij nieuwe stand van balkjes eerst rondje in stap.

Rijden:

1) Hoofd omlaag, op diverse manieren:
    a. Korte teugels en langzaam stappen
    b. Afwisselend kort en weer loslaten
    c. Schouderbinnen op de cirkel, met korte teugels en langzaam
    2) Wijken voor de kuit.
    3) Wijken in een vierkant: steeds paar meter opzij (bijv. tot de hoefslag), dan afwenden en opnieuw.
    4) Stelling/buiging op de cirkel
    5) Vergroten/verkleinen van cirkel (= wijken voor de kuit)
    6) Schouderbinnenwaarts
    7) Schouder opzij zetten om recht te richten.
    Op de volte recht houden en wijken (dus onderstappen binnen achterbeen)
    9) Kleine volte rijden in travers, van daaruit in rechte lijn wegstappen.
    10) In draf ook hoofd laag, daarna links-rechts ondersteunen

Overig:
    1) Paard aftasten voor & na oefenen: let op gevoelige plekken en warmte/koude
    2) Stretchen met snoepje tot aan/voorbij heup
    3) Altijd vierkant halthouden/ondergetreden afstijgen.
    4) Beter 10 minuten ‘goed’ rijden dan een uur ‘verkeerd’

ik zie het al: voor Morrie niet weggelegd, hij zal maar 1 oefening kunnen: stretchen voor een snoepje

maar goed, als ik ook maar iets met dressuur had willen doen, had ik natuurlijk geen zware toontredende koudbloed gekocht

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Nou, toch zijn er een hoop dingen bij die Morrie vast zou kunnen hoor! Je paard kan toch ook sideways?
    Alles gaat in een langzame stap, lijkt me ideaal voor hem

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

heeey daar is ze weer w.b. Eveline. Alles is hier goed gegaan hoor, forum is maar tien keer gecrasht, men is elkaar maar vijf keer te lijf gegaan met emoticon's, en een aantal zijn nog steeds aan het passengeren met een chocoladeletter.
    En ik neem vanavond vrij hoor, pfff ben oververmoeid, 7 dagen 24 uur per dag moddie'n is toch wel errug zwaar
    Jeeej vindt het echt boeiend wat je allemaal gedaan hebt, zou de in en outs ook wel willen weten, al zou ik niet weten hoe het te moeten doen. Maar alle info is toch weer wat kennis.
    Hoe is Shaf, heeft hij morgen vrij ?
    www.crystal-carving.com

paard kan toch ook sideways?
    min of meer, niet volgens het boekje, dan valt ie over z'n naar binnen staande voorvoeten.....
    Hij zal nooit iets dressurigs mogen doen, is me streng verboden door Steffi v.d.Laarse, Morrie is meer van het zware werk, recht-toe-recht-an....

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Leuk dat het zo goed bevallen is. Een mooi overzicht van alle oefeningen. Volgens mij zijn jullie hard aan het werk geweest.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Leuk hoor die Wim week.....helaas kan ik alles nu pas lezen (en dan heel snel want ik zit bij mijn zus en moet zo weer aan het kertdiner ). Mijn computertje is nog steeds stuk en op mijn werk kan ik niet op fora . Krijg er gewoon af kick verschijnselen van......hoop dat ik alles snel weer kan lezen
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Bladwijzers

Forum Rechten