Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 39 van de 39

Topic: [L1] Vinden jullie de emergency dismount ook zo moeilijk?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: [L1] Vinden jullie de emergency dismount ook zo moeilijk

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Ik denk dat het niet de bedoeling is, vanaf dat je paard een scheet laat, dat je op de grond staat. Het is een emergency dismount. Dus enkel als je in nood bent. Zelf heb ik onlangs één keer afgestapt, omdat men paard iets zag wat hij nog nooit eerder had gezien, en hij er met man en macht niet voorbij wou.

Niet als je paard een scheet laat nee
    Maar toch wel eerder dan 'hij wilde er met man en macht niet langs' vind ik. Het is namelijk niet de bedoeling dat je alles vanuit het zadel oplost en toch maar zo lang mogelijk blijft zitten (helaas zit dat er bij velen nog erg ingebakken). Bij de emergency dismount gaat het erom dat je je paard goed leest. Het minste geringste 'right brain' gedrag is dan al nuttige informatie. Zodra je ook maar denkt 'ik moet er nu af', behoor je eigenlijk al naast je paard te staan. Niet koste wat het kost in dat zadel blijven zitten en daarmee jezelf en je paard in gevaar brengen (want dat is wat er zo vaak gebeurt omdat mensen niet naar hun paard en zichzelf luisteren). Paarden kunnen binnen enkele seconden van left brain naar (extreem) right brain gaan en die ene seconde kan verschil uitmaken tussen veiligheid en zelfvertrouwen behouden of complete chaos en gevaarlijke situaties. Een 'spark' kan heel snel een 'flame' worden. Het is dus erg belangrijk dat je de hele subtiele signalen kunt oppikken en daar goed op kunt inspelen. Soms betekent dat gewoon afstappen en het vertrouwen van je paard in stand houden door het op te lossen vanaf de grond...wat heet 'soms'...eigenlijk gewoon 'vaak'

Ik vind het overigens wel goed dat je afgestapt bent hoor, ik had echter nog eerder afgestapt en niet gewacht tot hij er 'met man en macht niet meer voorbij wou'. Daarmee wek je de indruk dat je eerst nog vanalles vanuit het zadel hebt geprobeerd, wat niet zo hoeft te zijn (dat weet ik natuurlijk niet want ik was er niet bij), maar zo komt het over...

Een emergency dismount doe je nog voordat je paard het in zijn hoofd krijgt weg te rennen. Als je paard net in beweging is kun je misschien nog een ORS proberen, maar daarna werkt je ORS vaak niet meer in verband met de opgebouwde snelheid en paniek. Dan ben je al te laat en kun je je welgeoefende emergency dismount wel vergeten (waarschijnlijk wordt het dan een wat minder elegante dismount). Het is dus vaak een kwestie van snel beslissen...vaak érg snel beslissen...maar bovenal de relatie tussen jou en je paard voorop zetten. Het vertrouwen in elkaar en in jezelf behouden en zorgen dat je niet in gevaarlijke situaties terecht komt die dit vertrouwen kunnen schaden...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Ik heb hem er proberen voorbij te krijgen, maar niet met man en macht, want met mijn paard heeft dit geen nut, hoe meer je hem dan vooruit drijft, hoe sneller hij achteruit gaat

Wat ik wel merk, is dat als je snel afstapt, dat je paard na een tijd nergens meer voorbij "wilt". Hij stopt en dan kijkt hij van, moet jij niet afstappen, en als je hem dan vooruit drijft, gaat hij achteruit. Wat ik wil zeggen is dat je er mijns inziens geen gewoonte mag van maken om al te snel naast je paard te staan.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Hmmm... mijn paard heeft dat helemaal niet! Die put vertrouwen uit het feit dat ik afstap! Voorbeeld: langs een dijkje waar wij wel eens buitenrijden staat een caravan in een voortuin! Brutus vind dat ding erg eng (als hij alleen is...als er een ander paard bij is, valt het mee) Vorige week ben ik daar twee keer afgestapt en samen met hem langs gelopen. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om hem er even aan te laten snuffelen, goed te kijken en wat spelletjes gedaan (soort squeeze). Gister stond hij ook weer stil bij de caravan... ik zat rustig op zijn rug en friendlyde wat. Toen ik vervolgens sein doorlopen gaf (smile met 4 cheeks ) twijfelde hij heel even en besloot toen om er voorzichtig voorbij te gaan!!!! geen (emergency) dismount nodig dus!!!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Dat heb ik ook Nienke, wat een fijne paardjes hebben wij dan
    Maar ik kan me wel voorstellen dat er paarden zijn die er op een gegeven moment een soort spelletje van maken. Maar die paarden zien hun ruiter dan ook niet als de leider
    Zo'n pony heb ik ook nog, Blacky, ging zelfs spoken zoeken die er niet waren om van haar ruiter af te zijn. Die mafkees maakte overal een spelletje van, met haar is echt nooit iets saai! Nu nog met haar 22 jaar, ze is 1.29 hoog en wij zijn inmiddels volwassen en kennen haar truucjes.... Maar toch hebben we er alweer dikwijls afgelegen
    Blacky heeft daar echt lol in, maar ze maakt het nooit echt gevaarlijk gelukkig.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Emergency Dismount, is er dan niet een risico dat in het open terrein het paard ook gelijk vertrekt?

Of heb je idd een extra lijn erbij zodat je hem altijd nog bij je hebt?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik heb een extra lijn erbij, maar als je met touwhalster rijdt, kan je toch ook gewoon 1 kant van de teugels pakken? Je kan dan niet zo ver achteruit hollen, maar wel jezelf in veiligheid brengen!

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

En als je dan toch achteruit holt terwijl je die lijn vast hebt dan heb je gelijk een soort ORS op de grond *

Paard draait met je mee, staat met zn hoofd jouw kant op, met achterhand disengaged.

Ik ben nog niet aan de emergency dismount toe, maarre: ik ben dus absoluut niet bang uitgevallen. Als je paardje nou ergens van schrikt bijvoorbeeld, is het dan de bedoeling dat je dismount omdat je jezelf niet happy voelt (nvt in mijn geval), of om het paard "gerust te stellen" (lijkt mij dat dat ook prima uit het zadel kan).

Oftewel: als je zelf nooit schrikt en niet het idee hebt dat er iets irreversibel verkeerd gaat, hoef je dan ook nooit te dismounten volgens de theorie???
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Hey,
    ik ben iig heel blij met deze opvatting van parelli. Ik ben gewoon heel bang dat mijn ponys gaan rollen en ik denk dat vaak. Daarom vind ik het wel super dat dit nu 'mag', op voorwaarde dat ze hier geen misbruik van maken. Ik ga als ik aan het rijden ben, hier zeker een grote steun aan hebben.
    bye
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten