Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
Niet als je paard een scheet laat nee![]()
Maar toch wel eerder dan 'hij wilde er met man en macht niet langs' vind ik. Het is namelijk niet de bedoeling dat je alles vanuit het zadel oplost en toch maar zo lang mogelijk blijft zitten (helaas zit dat er bij velen nog erg ingebakken). Bij de emergency dismount gaat het erom dat je je paard goed leest. Het minste geringste 'right brain' gedrag is dan al nuttige informatie. Zodra je ook maar denkt 'ik moet er nu af', behoor je eigenlijk al naast je paard te staan. Niet koste wat het kost in dat zadel blijven zitten en daarmee jezelf en je paard in gevaar brengen (want dat is wat er zo vaak gebeurt omdat mensen niet naar hun paard en zichzelf luisteren). Paarden kunnen binnen enkele seconden van left brain naar (extreem) right brain gaan en die ene seconde kan verschil uitmaken tussen veiligheid en zelfvertrouwen behouden of complete chaos en gevaarlijke situaties. Een 'spark' kan heel snel een 'flame' worden. Het is dus erg belangrijk dat je de hele subtiele signalen kunt oppikken en daar goed op kunt inspelen. Soms betekent dat gewoon afstappen en het vertrouwen van je paard in stand houden door het op te lossen vanaf de grond...wat heet 'soms'...eigenlijk gewoon 'vaak'![]()
Ik vind het overigens wel goed dat je afgestapt bent hoor, ik had echter nog eerder afgestapt en niet gewacht tot hij er 'met man en macht niet meer voorbij wou'. Daarmee wek je de indruk dat je eerst nog vanalles vanuit het zadel hebt geprobeerd, wat niet zo hoeft te zijn (dat weet ik natuurlijk niet want ik was er niet bij), maar zo komt het over...![]()
Een emergency dismount doe je nog voordat je paard het in zijn hoofd krijgt weg te rennen. Als je paard net in beweging is kun je misschien nog een ORS proberen, maar daarna werkt je ORS vaak niet meer in verband met de opgebouwde snelheid en paniek. Dan ben je al te laat en kun je je welgeoefende emergency dismount wel vergeten (waarschijnlijk wordt het dan een wat minder elegante dismount). Het is dus vaak een kwestie van snel beslissen...vaak érg snel beslissen...maar bovenal de relatie tussen jou en je paard voorop zetten. Het vertrouwen in elkaar en in jezelf behouden en zorgen dat je niet in gevaarlijke situaties terecht komt die dit vertrouwen kunnen schaden...
Bladwijzers