Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 39

Topic: [L1] Vinden jullie de emergency dismount ook zo moeilijk?

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: [L1] Vinden jullie de emergency dismount ook zo moeilijk

Voor Parelli dacht ik altijd dat 'van je paard afgaan' het stomste wat je kon doen, tenminste zo vertelde iedereen dat, je moest het in het zadel oplossen anders kwam het nooit goed....

Nu ik dit weet (sinds Parelli, dus v/d zomer) heb ik dit een aantal keer gedaan en eigenlijk de laatste tijd niet meer, het feit dat ik het nu 'mag' (klinkt echt belachelijk als ik het zo teruglees, maarja!) is al voldoende en ben ik een stuk rustiger...

Mensen zijn rare wezens af en toe!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Geen probleem als ie stilstaat of stap en zelfs een rustig drafje durf ik nog wel aan, maar verder
    volgens mij is het de bedoeling dat je op de grond staat voordat ie aan de kletter gaat, dus niet in draf of galop eraf springen, kwestie van juist inschatten en goed timen dus.

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Ik ken de oefening ook niet zo maar het lijkt me knap lastig! Ik heb wel eens geprobeerd Pjelk Lateral Flexion vanuit draf te vragen. Is dat een soort eergency dismount als je zo tot stilstand komt? BIj Pjelk gaat dat echt lastig en in slow motion. Hij houdt zijn nek stijf maar gaat wel vanwege de druk op de leadrope naar halthouden. En pas als hij stil staat buigt hij zijn hals..
    Wat ik me trouwens wel af vraag: zou het niet zo zijn dat je paard, telkens wanneer je er af springt omdat hij dreigt te schrikken bijvoorbeeld, dit als een beloning ziet? En daarom maar vaker dat soort gedrag gaat vertonen?

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien
    Wat ik me trouwens wel af vraag: zou het niet zo zijn dat je paard, telkens wanneer je er af springt omdat hij dreigt te schrikken bijvoorbeeld, dit als een beloning ziet? En daarom maar vaker dat soort gedrag gaat vertonen?
    Ik zou me daar echt geen zorgen over maken! Om afstijgen als *beloning* te kunnen zien, moet het paard je eerst als *vervelend* beschouwen wanneer je *in* het zadel zit.... Dat geldt misschien bij een normal-geen-gelul-in-de krul-treatment, maar hopelijk niet als je met PNH bezig bent. Je werkt immers aan je partnerschap?! Het mag geen verschil uitmaken, of je erop zit of ernaast staat... In beiden gevallen (erop of ernaast) ben je bezig met wederzijdse communicatie. Volgens het 49-51% uitgangspunt...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Hmm, toch gebruik ik 'direct afstijgen' wel als een beloning hoor! Als paard iets net heel erg netjes gedaan heeft, spring ik eraf en krijgt hij daarna veel friendly natuurlijk. Ook al loop ik graag met een rugzak op door de bergen, het is toch altijd ff prettig als je dat gewicht van je rug kunt halen

Als je paard zou schrikken en echt bang is, is het helemaal niet aan de orde of hij ervoor 'beloond' wordt. Zou ik emergency dismount doen (En daarbij niet op mn gat vallen zoals die ene keer dat het in het bos nodig was) dan zou ik mn paard direct proberen weer left-brained te krijgen. En als ik afstijg omdat hij bewust een rare flip-actie heeft (komt niet echt voor, maar stel dat) dan zou ik hem backwards-sideways aan het werk zetten. En vervolgens op zn rug lekker 'moseyen' zodat hij het verband zou leggen: mens-op-rug=relaxed mens-op-grond=inspanning leveren
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

alvast 1 tip: spring niet van je paard in hobbelig terrein, want met zwakke enkels als de mijne breek je zo je benen
    (ikke tien dagen in de gips.. snif en dan een andere gips.. snotter )
    Nieuwe foto's in profiel.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Jemig, wat rot voor je! Sterkte hoor, ik hoop dat je snel weer "heel" bent .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

thanks, hoop ik ook; volgende week een wandelplaaster en ikke weer op weg
    Nieuwe foto's in profiel.

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    44

alvast 1 tip: spring niet van je paard in hobbelig terrein, want met zwakke enkels als de mijne breek je zo je benen
    (ikke tien dagen in de gips.. snif en dan een andere gips.. snotter )
    Ai pijnlijk he. Het is mij 2 maand geleden dus ook overkomen. Alleen bij het normaal afstappen. Ik zet me voet net op een brik tjong deed dat pijn. Ik zag gewoon de onderkant van mijn schoen volledig. Ik ben zelf 2 keer flauwgevallen op de wei gewoon van de pijn. Gelukkig moest er bij mij geen gips. Maar ik weet dus hoe pijnlijk t is
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Hè jakkes! Hoe doen jullie dat toch? Eng gewoon..
    Quinzy, wat is een brik?

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

jeetje, als ik dat zo lees, ben ik wel heel blij dat ik een kleine pony heb...
    Ik bedoel, áls het een keer voor zou komen dat ik vlug van mn pony af moet, dan hoef ik slechts een beetje naar 1 kant te gaan hangen, en dan staat mijn voet al op de grond
    Weer een groot voordeel van een shetlander.
    Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    44

Quinzy, wat is een brik?
    daar sloop een beetje rasecht vlaams in hahahaha!
    Een Brik = een bouwsteen waar ze muren van maken ed...

jeetje, als ik dat zo lees, ben ik wel heel blij dat ik een kleine pony heb...
    Heumm... Sweety is 1.49m hahaha en ik krijg het nog voor elkaar
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Ik denk dat het niet de bedoeling is, vanaf dat je paard een scheet laat, dat je op de grond staat. Het is een emergency dismount. Dus enkel als je in nood bent. Zelf heb ik onlangs één keer afgestapt, omdat men paard iets zag wat hij nog nooit eerder had gezien, en hij er met man en macht niet voorbij wou. Ben afgestapt, naar het voorwerp toe gegaan, en hem er van laten eten (was een grote pak hooi ) Sindsdien als we er passeren is hij steeds vrolijk
    Horses and Live, It's all the same to me...

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Heumm... Sweety is 1.49m hahaha en ik krijg het nog voor elkaar
    Ja, dat zeg ik... dan ben ik blij dat die van mij een kleintje is... !.49 vind ik toch nog een behoorlijke maat hoor, haha! die van mij is 1.03m
    hoop dat het inmiddels allemaal wel weer goed (beter) gaat met je voet?
    Groetjes, Lacuna

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    Ja, dat zeg ik... dan ben ik blij dat die van mij een kleintje is... die van mij is 1.03m
    Hoe komt het dat je rijd op een shet en niet op een gewoon groot paard (even curieus zijn )
    slu
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Bladwijzers

Forum Rechten