Nog even een kort verslagje van Susan en ik bij Wim Vonck.
Wat hebben we geleerd?
- verschillende tips and tricks (niet te letterlijk nemen graag!) om het hoofd lager te krijgen met rijden. Doiel: goed ruggebruik en swingende stap
- grondwerken aan 12 ft lijn of 22 ft lijn. Met de 12 ft lijn werd het ingewikkeld als je de lijn aan de buitenkant aan het halster hebt, dan over de rug kiepert en dan schouderbinnenwaarts of daarna travers wilt vragen. Veel paarden gaan dan gewoon van de hoefslag af en de bocht om. Later met de 22 ft lijn ging dat beter, dan kon je smokkelen met je binnenteugel
Goeie oefening als je achter je paard loopt en hij/zij verlaat de hoefslag: even rondje laten draven a la level 3 (best stoer, lijn rondom paard in 1 hand, stick in andere hand en dan zorgen dat de lijn niet onder de hakken zakt): en dan weer achter je paard bijsturen naar de hoefslag. Geen oefening op zich, vooral bedoeld om je paard de comfort van de hoefslag te laten vinden.
Met grondwerk ook gewerkt aan beter gebruik achterhand. Je kan bijvoorbeeld beginnen met je paard bij halthouden steeds te vragen het achtergebleven achterbeen of -benen bij te zetten. Eerst door even aan te tikken, later door te wijzen en nog later door er alleen maar aan te denken. Zodat dat een gewoonte wordt.
Ook met rijden gebruik je dat: vanuit langzaam stappen probeer je zo vierkant mogelijk halt te houden. Eventueel achtergebleven been even vragen en dan zsm uit het zadel: dankjewel!
Met rijden (i speak for myself) vooral gewerkt aan hoofd lager, swingende stap. Goede reakties zien te krijgen op binnenteugel naar binnen brengen (please take shoulders with you) en dan schouderbinnenwaarts, en dan weer binnenteugel naar buiten (please take shoulders with you) en dan travers.
Grondwerk op de cirkel: geprobeerd zowel de buiging en stelling te krijgen en te behouden alsmede het gebruik van de achterhand te bevorderen.... nou dat valt nog niet mee: heb je het 1 is het ander weg en vice versa, maar we komen er wel.
Maaike was echt geweldig leuk bezig, dus haar verslag is denk ik boeiender. Geweldig zoals zij en Sjo gewoon eigenlijk alles konden... Van Elise heb ik eigenlijk te weinig gezien, helaas. Shaffie leerde goed zijn hoofd lager te dragen dan zijn favo positie (skyhigh) en ik denk dat dat erg goed voor hem was. De meeste paarden pikten dat lange lijnen en lijn over de rugwerk erg goed op (ik ben daar al effe mee bezig, zij konden het na 10 minuten ook)
Tot zover even, vraag gerust als iets niet duidelijk is!
Bladwijzers