Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 30 van de 30

Topic: opeens rent ie weg...en dan?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: opeens rent ie weg...en dan?

heeft er nou niemand een antwoord???

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Zowieso nooit straffen, maar ik zou al helemaal niet straffen omdat je paard wegloopt, daar heeft ie waarschijnlijk een reden voor. Als je hem dus hebt, alleen maar belonen, het moet leuk zijn bij jou.

B zou ik nooit doen, daar leert je paard niets van.
    Of je A of C doet, ligt een beetje aan je eigen niveau. Als je net begonnen bent, doe je A omdat het je met een right-brained paard verder niets kan. Denk je dat je hem kan disengagen, zou ik dat doen. Totdat hij je twee ogen geeft en dan friendly.
    Het ligt er dus aan of je hem kan disengagen, of dat je hem helemaal kwijt bent als hij gaat rennen
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Ehm, ik heb niet echt een kant en klaar antwoord en ook geen ervaring hiermee omdat ik een über-leftbrained paard heb, maar vanuit de logica dat je wil dat je paard comfort vind bij jou denk ik dat je zowel B als C kan gebruiken, afhankelijk van wat in die situatie het handigst/mogelijk is. Dus niet bij jou = discomfort: laten rennen of inderdaad achterwaarts/zijwaarts te laten gaan. Na een tijdje hem weer comfort bij jou aanbieden en indien nodig dit blijven herhalen tot hij door heeft dat het veel prettiger is om gewoon rustig bij jou te blijven.

Linda zegt in deze situatie: met je rug tegen het hek gaan staan zodat ie in ieder geval niet meer om je heen rent. Wordt ergens op de dvd´s in het klaslokaal nagespeeld..

Aangemeld
    Oct 2005

ja klopt trea, maar heb ook ergens met een echt pard linda horen zeggen..als je wilt rennen dan gaan we rennen....zal eens kijken of ik het terug vind..

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Linda zegt in deze situatie: met je rug tegen het hek gaan staan zodat ie in ieder geval niet meer om je heen rent. Wordt ergens op de dvd´s in het klaslokaal nagespeeld..
    dat was ik er nog vergeten bij te zetten dit is heel effectief bij A, als je paard nog niet disengaged.
    B zou ik nooit doen, ik kan me ook niet voorstellen dat linda dat zou voorstellen. Een paard die right-brained is denkt niet meer. De bedoeling is om hem weer left-brained te krijgen. disengagen, sideways en achterwaarts, daar gaat het paard van nadenken, wordt het dus left-brained van. Van rondrennen wordt een paard niet leftbrained, leert ie niets van. heeft dus helemaal geen nut.
    Het gaat erom dat jij zo goed wordt in de 7 games, dat jij hem steeds sneller van right naar left brained kan krijgen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Moeilijk hoor, ik heb ook met die rightbrainde rennende Waldo om me heen gestaan, maar durfde in eerste instantie niet tegen het hek te gaan staan, omdat ie in zijn vaart weldegelijk van plan was om mij omver te lopen. Zolang hij om me heen kon, liep ik niet zo'n gevaar. We (Lieke en ik) hebben dit een tijdje aangezien, maar van dóórrennen wordt ie inderdaad NIET rustiger. Flinke fases geven en proberen z'n aandacht te trekken was wèl een key. Misschien moet je t hier even in doorzetten Lieke. Zorg in ieder geval dat ie zijn ogen naar jou richt, en vraag dan iets aan 'm, zodat ie leftbrained wordt.
    Probeer ook ondertussen dóór te gaan met je level, zodat je snel betere savvy krijgt.

Aangemeld
    Oct 2005

nou dan word het vandaag nog spannender...hij gat dus verhuizen naar zijn nieuwe stalling maar ik moet hem ernaartoe rijden....want ik kan geen trailer vervoer regelen...en het is ook wel te rijden...alleen issie duis niet meer uit de wei geweest sinds de laatste keer dat ik dat probeerde en toen rende ie oiok rond mij heen en gaf een ruk en rende weer terug naar de wei. gelukkig neem ik iemand mee...en misschien loop ik er ook wel langs als dat nodig is, maar dit is wel een grote uitdaging, omdat waldo zijn wei maatjes moeilijk kan missen.

Alhoewel ik gister in de wei het zadel er weer op had gelegd....in fases...zoals de dvd..en dat ging super..toen de pussing passenger...en die ging ook super..zelfs in draf...en toen was ie ook met zijn aandacht bij mij ennniet bij de andere...heb ook de ors gedaan in draf en dat werkte ook..ja niet meteen natuurlijk, maar hij gaat iig niet meer vooruit, maar bleef rond lopen tot ie stil stond.

Maar ben heel benieuwt hoe ie het dadelijk gaat doen....ook wel een test voor mij of ik al een beetje mijn pijltjes kan gebruiken.

Aangemeld
    Oct 2005

pfff....nou was een vermoeiende rit...ik merkte al snel genoeg dat het helemaalk niet verstandig was op er op te gaan...heel erg rightbrained was ie! in het begin luisterde ie best goed..ik hoefde maar een beetje te wiebelen en hij liep al achter uit of stond stil zodat ie me niet voorbij zou gaan...Verder heb ik gewoon maar doorgelopen want ik dacht als ik nu met heb de games ga doen word ie nog onrustiger...
    hij probeerde ook continu om voormij langs rond tye draien...dan moest ik hem ook heel goed vast houden want zijn kont kreeg ik dan ook niet van mij afgedraait. Dus ik heb er verstandig aan gedaan( voor mijn gevoel) om er langs te blijven lopen met zo min mogelijk druk op het touw en gewoon door te blijven lopen. Als ie ook ruistig was beloode ik hem ook door vriendlijk te kijken en veel aaien...maar ja hij was zo opgefokt dat ie daar weinig van merkte volgends mij. Toen we eindeloijk daar waren moesten we eerst een hele drukke weg over..gelukkig bleef ie heel goed stil staan...en was het oversteken ook goed gegaan. Eenmaal in de wei...was het ff ruiken..bokkje geven maar waldo geeft zich vrij snel ovber...is ook niet dominat....dus na 5 minuten voelde ie zich al zo vrij dat ie eens uitgebreid ging rollen dus daar was ik wel blij mee...hij was ook meteen helemaal rustig...opeens zag ie mij aan de kant van de wei staan..en rende zelfs op een galopje op me af...dat ik hem moest aaien...zo lief..(als ie leftbrained is)

maar goed..zo is het dus gegaan...verder verwacht ik geen problemen...

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Gelukkig ben je veilig aangekomen en heeft hij het al naar zijn zin Fijn om te zien dat hij op zijn nieuwe plek snel gewend was, en al helemaal leuk dat hij je nog even gedag kwam zeggen!

Om nog even terug te komen op de meerkeuze antwoorden; Eddy had het afgelopen weekend ook over een soort iets net als bij B. Het paard in kwestie was niet helemaal RB, maar liep erg hard en verstarde heel erg (tijdens het rijden was dit). De vrouw die erop zat was niet echt angstig, maar durfde/wilde ook niet echt meer te draven op haar paard omdat hij dan weer zo hard zou gaan. Eddy legde toen uit dat ze haar energie aan die van het paard moest aanpassen, dus verhogen in dit geval, en van daaruit samen een rustiger tempo zoeken. Dus wel even samen hard draven, en dan een fijn tempo vinden. Dit werkte echt veel beter dan dat die vrouw vanaf de eerste drafpas het paard porbeerde in te houden.

Ik weet wel dat dit niet echt een vergelijkbare situatie is, maar misschien toch iets voor anderen om te onthouden?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Ja ik ken hem. Met Suus in ;t bos niet echt een optie toch, maar kan heel goed werken: samen er in en dan samen eruit. Harmony dus

May the horse be with you!

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ja, werkt eigenlijk heel goed en ongemerkt deed ik dit al. Bijvoorbeeld als we bij het zandpad komen en Fenna graag wil uitrennen (doen ze nou eenmaal niet graag op een betonpad, heel vreemd) kan ik haar wel het hele pad rustig en LB proberen te houden en diverse games doen. Maar ik kan haar ook op mijn teken even laten gaan en op haar vertrouwen. Dat rennen duurt dan 10 passen, het gaat haar eigenlijk alleen om het wegspurten, daarna gaan we terug naar een handgalopje wat op mijn teken over gaat in een drafje, etc.
    Nu weet ik ook de achterliggende theorie, das toch fijn
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Ik vind dit ook een prettige methode. Pas dit ook regelmatig toe, en heb het ook al eens eerder in een ander topic aangegeven. Daar werd toen op gereageerd dat het beter is om een paard ten aller tijden kalm en langzaam te houden, tempowisselingen te rijden, achterwaards, zijwaards, al die dingen die je kunt doen om er niet voor te zorgen dat dat sprintje tóch getrokken gaat worden. Uiteraard heb ik dit proberen toe te passen, en het lukt ook wel, maar het duurt veel langer en het geeft (naar mijn idee) niet zo'n tevreden gevoel bij mijn paard. Het even laten lopen werkt in ieder geval bij ons goed, het gaat inderdaad om het wegrennen en een paar meter hard, dan is de lol er heel gauw af voor haar, en is maar al te bereid om gas terug te nemen. Ik vind het ook fijn om deze achterliggende theorie nu te weten, omdat er in dat ander topic toen best wel negatief gereageerd werd.
    De tempowisselingen rijden vind ik trouwens wel heel super, maar we beginnen dan wel hard (naar Amy's wens dus ), maar dan is ze ook heel soepel en gevoelig als we "beginnen" met de tempowisselingen.

Aangemeld
    Oct 2005

is het dan een optie om voortaan te beginnen met enevtueel een 22ft line eerst circle game te doen om zijn energie kwijt te raken? want dan kan ik meteen oefen met het draaien van zijn kont want die krijg ik juist naar me toe zodat ie alleen van me af gaat rennen en ik erachteraan hol...

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4
    Ik weet niet hoe ver jullie zijn met Parelli, maar ik denk dat het beter is als je eerst zorgt dat je je paard ook meer onder controle kan hebben voor je je energie aanpast aand ie van je paard. Je moet wel zeker weten dat je daarna ook samen kan stoppen
    Maar wat Pat op een van de savvyclub dvd's doet met een paard wat onbekend is met Parelli en nogal loperig is, is idd ook een 22 ft rope eraan zodat ze beiden iets meer ruimte hebben. Wel heel belangrijk is dat je dan met je rug tegen een hek oid staat en dat je koste wat kost (niet je eigen gezondheid ofcourse ) op die plek blijft staat. Laat dat paard maar als een debiel halve rondjes rennen, op zo'n half rondje kunnen ze vaak net minder snelheid maken dan op een hele cirkel.
    Je moet dan trouwens niet de hele 22 ft lijn aan je paard geven, zorg dat je een veilige marge over hebt mocht ie toch wegspurten.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten