Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 30

Topic: opeens rent ie weg...en dan?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

opeens rent ie weg...en dan?

Zit dus met een probleempje....ben nu dus meer met waldo aant oefenen dat ie met mij meeloopt en ook van de andere pony's weg want daar heeft ie moeite mee..en dat gaat redelijk, maar op het moment dat ie stil staat, rukt ie ineens met een geweld aan het touw zodat dat met een rotvaart door mn handen gaat (en ik vervolgends loslaat) en dan gaat ie vrolijk met een vaart terug mnaar de andere...is dit een kwestie van oefenen of zijn er nog andere truucjes..behalve beter vasthouden misschien. Ik ha d al extra handschoenen aan gedaan omdat dat touw zo gruwelijk heet word....maar goed hij rukt zo hard ineens dat ik het touw dan niet meer kan houden....

wat te doen!!! wat te doen!!!

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Re: opeens rent ie weg...en dan?

Een langer touw nemen! Dan kun je het eerst even laten vieren, om hem vervolgens om te trekken. Maar met de 12-foot leadrope lukt dat niet goed, hij is dan aan het eind van het touw voordat jij in hebt kunnen grijpen. Ik zou dat met dat langere touw eerst in een besloten ruimte oefenen, zodat hij beseft dat hij echt niet bij je weg kan. Wees slimmer dan hij!

(Mijn hemel, ik begin al als Linda te klinken )
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Oct 2005

ja dat langere touw is wel een goed idee..alleen moet ik die eerst aan gaan schaffen natuurlijk...maar dan nog..als ik het in een besloten ruimte zou doen..heeft ie er ook geen last van...heb het met trea geoefend in een afgezet stuk in de wei zelf en we hadden allebei zoiets van die gaat dadelijk over of door de draad...want ja het blijft een haflingger...

ik heb een Noriker, ook een Oostenrijker, maar dan ietsje omvangrijker en sterker dan een haflinger. Hij neemt ook nog wel eens de benen, als ik de mogelijkheid heb om m'n hakken in het zand te zetten, laat ik echt niet meer los, dan loopt ie keihard tegen z'n touwhalster op, maar heel soms, flikt ie het als ik op beton of asfalt sta en hoe langer de lijn is, hoe sterker ie wordt.......

Ik heb sinds ik met level 1 begonnen ben nog maar 2 keer echt los moeten laten. Je moet er even handig in worden denk ik.

Overigens is het iedere keer m'n eigen schuld als het gebeurt: hij wordt een beetje rightbraind, ik verlies oogcontact en dan is ie weg.......

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Ja moeilijk probleem he, mijn haf kent dat kunstje ook. Gaat momenteel (zit nu ergens halverwege level 2) steeds beter maar toch... het gebeurt soms nog wel eens. Ik heb Eddy destijds een mailtje gestuurd en hij adviseerde me om het driven van de achterhand zo goed te krijgen dat je op een fase 1 al een reaktie hebt. En dat werkt! (99 van de 100 keer dan). Misschien dat het voor jou en je haf ook werkt!

soory, dubbelpost

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Enne ergens in het forum-index grondwerk staat ook nog een vraag van mij over wegrennen. Daar hebben ook een aantal mensen heel nuttige tips gegeven!

Ik denk dat het belangrijk voor je is, om te leren aanvoelen wanneer het gaat gebeuren. Je mag niet anticiperen, je moet de lijn losjes houden als hij braaf is, maar iets eerder proberen te reageren als ie rightbrained wordt. Waldo is echter ongelooflijk sterk, ik heb het zelf gevoeld. En tòch denk ik dat het bij hem geen blinde paniek is. Niet alleen maar.. Een gedeelte in hem heeft geleerd dat het resultaat heeft als ie dit doet.
    Je zou misschien kunnen proberen om hem eerst (bijv met voer) te lokken naar je afgezette stukje, zodat je die hele lange afstand niet hoeft te overbruggen met een onwillig paard aan een touwtje, daar heb je nu nog niet de savvy voor. Of je zet een nieuw stukje af (met prikpaaltjes bijv) dichterbij de ingang. Of je neemt 1 van de andere paarden mee aan een halster (misschien volgt Waldo?)
    Als je wat verder bent met de games, en meer handigheid hebt hierin, kun je hem misschien beter afleiden, heeft Waldo geleerd dat bij jou de comfortzone is, en luistert hij gewoon beter naar je. Nu sta je nog zó vooraan in je level dat het erg lastig is voor jullie beiden als je deze problemen nu tegenkomt. Probeer een situatie te creëren waarbij het wel goed gaat.

En Morrie, je mag toch niet naar je paard kijken als hij naast je loopt? Je kijkt toch naar het punt waar je heen gaat (focus)? Als je je paard aankijkt wordt ie onzeker. Linda zegt toch ook ergens, dat bij verzet of staken je gewoon spanning op de lijn moet houden, maar je niet de fout moet maken om naar je paard te kijken. Gewoon stug: passive persitance in the proper position..

van onder mijn petje houd ik toch mooi contact met Morrie die daar helemaal niet onzeker van wordt, anders ik het me veel te riskant. W.b. Parelli zal ik de komende maanden de bak niet uit mogen denk ik, maar voor zijn hoeven moet hij iedere dag een x aantal minuten/afstand over de weg lopen.
    Noem het een compromis om te voorkomen dat hij alleen thuis komt, wat ik nog niet zo erg lang geleden alleen met een stangbit, een hengstenketting en een dikke zweep kon doen en nu met een touwhalster, een loshangende leadrope en een carrotstick

Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

geduld geeft ook een oplossing! ik weet niet goed dat Taryn aan het begin heel vaak de lijn uit mijn handen rukte , ook bij mijn instructrice trouwens! Ze was het er gewoon helemaal niet mee eens om mij als leider te zien! hi hi, maar goed de aanhouder wint, gewoon er weer naartoe lopen en verder gaan waar je mee bezig was! anders de ruimte wat kleiner maken ( dat kon bij mij helaas niet , moest gewoon in de bak)

ik kon me eerst echt niet indenken dat ik aan de kant van een weg the cicling game met haar zou doen, ze heeft in het begin de eerst 2 maanden zich echt alleen maar losgerukt, en toen het in stap eindelijk goed ging, moest het ook nog eens in draf, ook dat gaf hetzelfde probleem

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ja, dit ken ik en niet alleen via een paard dat zich losrukt .
    Mijn oplossing is vasthouden en aan het einde van je touw omtrekken. Het is vaak voor jezelf een geruststelling om een langer touw te hebben, maar ook een korter touw werkt. Wat wel erg handig is om in het einde van je touw een knoop te leggen, zodat je hand daar als het ware stopt.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Als je het meewandelen met hem aan het oefenen bent, wat doe je dan precies? Ik kan me namelijk voorstellen dat hij het niet geweldig vind gewoon wat met je mee te sjokken en veel liever lekker met zijn vriendjes aan het grazen is.

Als gras of ander eten erg belangrijk voor hem is kan je dat gebruiken als doel bij het lopen. Je loopt een sukje, staat stil en laat hem meteen grazen, en kroelt hem op zn favo plekje ofzo. Als je hem op die manier laat merken dat met jou meelopen echt vreselijk leuk is zal hij niet alleen maar met je meelopen omdat hij toch niet kan ontsnappen maar gewoon omdat hij het leuk vind met je.

Natuurlijk is een langere leadrope enzo zoals de meesten al zeggen ook een goed idee. Hij moet immers weten dat hij niet kan ontsnappen vóordat je hem kan laten merken dat het leuk is bij jou.

Ook is het denk ik belangrijk om te zorgen dat het spelen met hem leuk is ('k las dat je een afgezet stukje hebt). Dus ga af en toe gewoon alleen lekker poetsen i.p.v. oefenen of zet hem eens met een vriendje in het afgezette stukje.

'K hoop dat je hier ook wat aan hebt. En misschien deed je alles gewoon al, dus dan heb ik niks gezegd .

succes!

Aangemeld
    Oct 2005

wow...nee shetfan....je geeft echt mega goeie tips...denk ik want heb ze nog niet geprobeert natuurlijk, maar het klinkt heel logisch......dus ga ik dat gewoon proberen!!!!
    Heel erg bedankt voor de tips iedereen!!!

om de variatie erin te houden, peerde Morrie hem vanmiddag ook weer eens, en net had ik er een 12 ft lijn aan die een beetje geimproviseerd dicht zat (is kapot en ik wacht op een nieuwe) en die schoot dus los.....

ik trof Morrie 50 meter verderop vretend aan, handig zo'n paard dat kickt op gras..... ik heb de lijn weer vastgeknoopt, ben wat friendly gaan doen en over tot de orde van de dag.

Kom ik op stal krijg ik ze toch uitgemeten, nu weet ie dat ie los kan komen, nu is ie verpest en ik had hem keihard moeten straffen om het hem af te leren enz. Ik heb maar geen pogingen gedaan om mijn visie hierop uit de doeken te doen, maar ik vond het wel een beetje jammer dat ze het nou net weer gezien hadden...... ze zien altijd de dingen die fout gaan en nooit de dingen die goed gaan....

Aangemeld
    Oct 2005

ehm...ff checken...als je paard wegloopt en je krijgt hem weer te pakken..dan toch belonen dat ie dan naar jou komt? of straf je hem dan alsnog omdat ie weggerent is?

Owja en heb nog een vraag...stel ik heb hem goed vast maar hij probeert er tussenuit te gaan en hij gaat rondjes om me heen rennen wat doe ik dan...ik heb namelijk al drie dingen gehoort, maar weet niet meer welke bij welke situatie hoort..

A je laat hem uitrazen en je blijft friendly kijken, zo van...totdat ie denkt waarom was ik ookalweer aant rennen en ze doet niks vervelends dus wachten tot ie leftbrained word.

B. als ie wil rennen, dan gaan we ook rennen! Dus je zorgt dat jij hem laat rennen, zodat ie vergeet waarom hij eigelijk aant rennen was en stopt hem en beloont hem...of

C. Je zorgt dat ie alle kant opgaat behalve vooruit...dus poging tot sideways en yoyo....zodat ie vanzelf weer leftbrained word...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten